• Midvia

BF mars 2017

Skapar en tråd för oss som precis plussat och har BF i mars 2017.

Jag plussade igår efter 7 månaders försök och bebis beräknas enligt app att anlända 2/3-2017. Det är vårt första barn. Vi var gravida i höstas men drabbades av MA i vecka 13. Denna gång hoppas jag att allt går vägen.

Är 31 år och bor i Kungsbacka.

• Svar på tråden BF mars 2017
  • Minime90

Inskrivningsmöte den 10 aug, bara 9 dagar kvar :). Har varit orolig över bebisen om den växer eller ej men än har den stannat kvar :). Går idag in i vecka 10 (9+0), illamående ibland men annars väldigt ömma bröst har varit mina symtom än så länge. BF 5 mars 2017. Hade ett MA i april i år tidigt så är rädd :(. Kan man be om ett VUL på inskrivningsmötet?

• DevilsDaughter

Minime: man brukar sällan kunna be om vul på inskrivning då man skrivs in av barnmorska och det bara är läkare som gör vul. Oftast får man bara tid till vul om man inte vet alls hur långt gången man är.

• DevilsDaughter

Tycker det är riktigt taskigt att man inte får mer koll när man blöder. Med tredje barnet blödde jag i 6 veckor utan att få det uppkollat. Efter de sex veckorna så slutade jag blöda, visste ju inte då om det fanns ngn graviditet kvar, "krävde" då att få ett på akuten och då fick jag det. Sjukt att man ska behöva ta upp personal på akuten. Såhär i efterhand förstår jag ju att man kunde ha gått privat men hade inte riktigt koll på det då.

• Fidelisen
    DevilsDaughter skrev 2016-08-01 16:43:41 följande:

Minime: man brukar sällan kunna be om vul på inskrivning då man skrivs in av barnmorska och det bara är läkare som gör vul. Oftast får man bara tid till vul om man inte vet alls hur långt gången man är.

Jag fick höra här att de inte gör daterings-vul längre i detta landsting utan BM ska känna, genom att klämma, hur långt gången man är.
  • jj85
    DevilsDaughter skrev 2016-08-01 16:46:31 följande:

Tycker det är riktigt taskigt att man inte får mer koll när man blöder. Med tredje barnet blödde jag i 6 veckor utan att få det uppkollat. Efter de sex veckorna så slutade jag blöda, visste ju inte då om det fanns ngn graviditet kvar, "krävde" då att få ett på akuten och då fick jag det. Sjukt att man ska behöva ta upp personal på akuten. Såhär i efterhand förstår jag ju att man kunde ha gått privat men hade inte riktigt koll på det då.

Jag fick förfrågan om jag ville göra ett VUL vid inskrivningen, tog kontakt med barnmorskegruppen i göteborg o blev bra mottagen, i början orolig då jag blödigt i 2 veckor och då hade dem inte tid samma vecka utan hon sa att här får du några nr till några gyn mottagninar, jag fick tid samma vecka, berättade om att jag blödigt och är orolig och vill gärna kollas upp, det var aldrig några problem. Ett hjärta slog, blev så chockad och förstod knappt vad det var. Efter besöket ringde jag till barnmorskegruppen, detta var i fredags och fick en nu på torsdag för inskrivning och om jag ville göra ett VUL hos dem också, det kostar en liten slant men jag tackade ja om min man skulle få tid över från jobbet och kan vara med, så han också får lyssna.

Det verkar verkligen vara olika i olika städer/län, tråkigt att man ska behandlas olika, att vissa ska behöva tjata sig fram ett VUL.
  • Nathalej
    ceciliabkbh skrev 2016-07-28 09:37:28 följande:

Min man frågade men det var svårt att få något tydligt svar. Läkaren pratade inte så bra svenska så vi hade lite svårt att förstå varandra.

Han ville ta blodprov för att se om jag var "lite eller mycket gravid". Vi antog att han menade hur långt gången jag är. Och när vi frågade om det var för tidigt sade han att man borde kunna se nått i vecka 6+4 och då sade vi ju att vi bara var i vecka 5 men då sade han att man kunde se då. Så det var lite oklart allting. Jag tycker det känns som missfall men vi får veta nästa torsdag. Ska ta blodprov på onsdag och får resultaten på torsdag sen.

Hur har det gått för er??
  • Sannalarssons

Hittade precis den här tråden efter tips från min vän. Så himla trevligt med fler blivande mammor. Är i vecka 8 (7+3 exakt) och försöker att njuta varenda sekund, även om oron tar över vissa dagar. Jag mår jätte bra, kan ha som lite molande mensvärk då & då, men annars inget. Längtar nästan efter liten symptom.. (de där kommer jag säkert få äta upp). Vi är 27 år både jag och min sambo, första barnet & längtan är enorm. Hur gör man för att få tiden att gå fortare? ???? min Kompis tipsade också om en sluten FB-grupp, är den startad ännu?

• 201405
    Sannalarssons skrev 2016-08-02 11:30:35 följande:

Hittade precis den här tråden efter tips från min vän. Så himla trevligt med fler blivande mammor. Är i vecka 8 (7+3 exakt) och försöker att njuta varenda sekund, även om oron tar över vissa dagar. Jag mår jätte bra, kan ha som lite molande mensvärk då & då, men annars inget. Längtar nästan efter liten symptom.. (de där kommer jag säkert få äta upp). Vi är 27 år både jag och min sambo, första barnet & längtan är enorm. Hur gör man för att få tiden att gå fortare? ???? min Kompis tipsade också om en sluten FB-grupp, är den startad ännu?

Grattis! Fb-gruppen är väldigt aktiv, vet inte vem det var man skulle skriva till men kika bakåt i tråden
  • jj85

Kan någon snälla tipsa om vad man gör åt sitt illamående? Jag känner att jag inte fixar detta just nu..Det är värst på eftermiddagen/kvällen...Fy alltså..:(..

Jag har inte kräkts en enda gång, önskar nästan det, då hade det kanske känts bättre? Käkar smörgåsrån, dricker MER (jag vet inte det bästa) men de hjälper liiiiiteeee, vet inte vad man ska göra..Om ni har tips så tar jag tacksamt emot. Är i vecka 7+4 ska på torsdag till barnmorskan och träffas för första gången, vill helst slippa ta tabletter..

• lilsis
    jj85 skrev 2016-08-02 16:45:10 följande:

Kan någon snälla tipsa om vad man gör åt sitt illamående? Jag känner att jag inte fixar detta just nu..Det är värst på eftermiddagen/kvällen...Fy alltså..:(..

Jag har inte kräkts en enda gång, önskar nästan det, då hade det kanske känts bättre? Käkar smörgåsrån, dricker MER (jag vet inte det bästa) men de hjälper liiiiiteeee, vet inte vad man ska göra..Om ni har tips så tar jag tacksamt emot. Är i vecka 7+4 ska på torsdag till barnmorskan och träffas för första gången, vill helst slippa ta tabletter..

Gurka.
Svar på tråden BF mars 2017