• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 00:00:51 följande:
    Jag förstår inte... Herregud!

Mina fick lära sig att vänta tills vi hade betalst för våra varor. Vem vill liksom ha banankladd på allt i butiken?
    Det är väl kanske så att vissa barn har svårare att förstå nyanserna i att ibland är det ok, ibland inte? Det är liksom ok att ta en bjudbanan utan att betala först, men skall man köpa hem bananer så betalar man innan man äter dem. Sånt har mitt barn förstått sedan hon var ungefär 2.
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 23:30:20 följande:

Betalar innan de äter? Här är det bara på lunchrestauranger som man betalar innan man har fått maten. Jag förstår inte din jämförelse.

Du verkade så kategoriskt tycka att det var väldigt fel att någonsin äta något innan man betalt för det, så jag bara undrade om du även ville betala innan ni äter när du är på restaurang också.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-19 00:22:06 följande:

Du verkade så kategoriskt tycka att det var väldigt fel att någonsin äta något innan man betalt för det, så jag bara undrade om du även ville betala innan ni äter när du är på restaurang också.

Jag? Naturligtvis gör man som butikens/restaurangens regler säger. Bara för att dina barn får klättra på bordet hemma så betyder inte det att det är tillåtet på andra ställen. Lär du inte dem att det finns olika regler på olika platser?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 00:31:32 följande:

Jag? Naturligtvis gör man som butikens/restaurangens regler säger. Bara för att dina barn får klättra på bordet hemma så betyder inte det att det är tillåtet på andra ställen. Lär du inte dem att det finns olika regler på olika platser?

Absolut, de är de väl medvetna om.

Alla saker vi ätit innan vi betalat i affärer har följt reglerna.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 23:31:59 följande:
    De bjuder ju på banan till barn? Är det fel att TA då?

Nope, inte om dom BJUDER! Men det gör inte alla affärer.
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 00:00:51 följande:

Jag förstår inte... Herregud!

Mina fick lära sig att vänta tills vi hade betalst för våra varor. Vem vill liksom ha banankladd på allt i butiken?

Nej, vill man inte förstå så gör man inte det..

Varför tar du upp frågan betalning, när jag pratar om bananer som butiken BJUDER på? Då behöver man inte vänta.. Vadå kladd på allting i butiken? Mitt barn sitter i kundvagnen och får banan av mig..
  • Anonym (Blähää)

[quote=76810910][quote-nick]Anonym (Eh) skrev 2016-07-19 07:58:12 följande:[/quote-nick][/quote]

Varför är folk här på mig om det då? Jag pratar ju om bjudbananerna, och alla butiker jag handlar i har såna.

• Anonym (Hänt)

Ja det har väl hänt någon gång.

• ella84ella

Tråkigt när det händer att man kommer hem och upptäcker att varan man köpt redan öppnats utav någon och till och med provsmakats. .. försöker komma ihåg att dubbelkolla all förpackningar men det ska inte behövas. Och allt äckliga grävande med händer i lösgodis/naturgodiset, barn (och vuxna) som bara ska provsmaka lite och lägger tillbaka det i byttorna om det inte passar. .. Verkar inte som det är folk som fattar skillnad på ditt och mitt och att betala för sig

• PixieP
    ella84ella skrev 2016-07-19 12:03:28 följande:
    Tråkigt när det händer att man kommer hem och upptäcker att varan man köpt redan öppnats utav någon och till och med provsmakats. .. försöker komma ihåg att dubbelkolla all förpackningar men det ska inte behövas. Och allt äckliga grävande med händer i lösgodis/naturgodiset, barn (och vuxna) som bara ska provsmaka lite och lägger tillbaka det i byttorna om det inte passar. .. Verkar inte som det är folk som fattar skillnad på ditt och mitt och att betala för sig

Eeehhhhh... Jag har säkert levt längre än dig och jag har handlat en jädrans massa gånger och jag måste bara säga : För det första - sortera bort de trasiga produkterna innan du stoppar in dem i din vagn eller korg. För det andra: jag har aldrig, aldrig, aldrig sett någon gräva med händerna i lösgodis eller naturgodis - aldrig, inte en enda gång. Så kanske ligger problemet på ett annat plan? Kanske har du och TS bacillskräck (ni kanske rent av är samma person). Vem vet, men det här verkar vara ett ickeproblem. Sluta, bara sluta.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?