• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (Blähää)
    tiiinann skrev 2016-07-19 20:14:29 följande:

Jag förstår inte varför man inte ger barnet mat innan man åker iväg och handlar.. Ska det verkligen behövas tryckas på med mat hela tiden bara för att barnet är gnälligt.. Nä

mat äter man hemma inte i affären.. Eller när man har betalat för den..

Jag, tex har gett flera exempel på varför man kanske inte gör det. Läs så kan du få en inblick i andras värld och vardag. Alla lever inte som du. :)
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-19 22:33:21 följande:

Du kommer med bra idéer :)

Många finns ju redan förstås... Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.

På ikea får barnen gratis glass. Och korven är ju så billig att ikea går med förlust. Det är väl också en form av bjudning.

Och alla frisörer jag haft barnen hos bjuder friskt. Så mycket att jag har fått stoppa dem faktiskt. När jag klipper mig där får jag alltid kaffe och en chokladbit. Trevligt tycker jag.

Där jag äter lunch står det en korg med äpplen framme. Nästan samma sak som 'restaurangbanan'...

Och du tror inte att alla företag som "bjuder" på diverse tilltugg tar höjd för det i sina prissättningar?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-19 23:13:17 följande:
    Och du tror inte att alla företag som "bjuder" på diverse tilltugg tar höjd för det i sina prissättningar?
    Precis. "There is no such thing as a free meal!"
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • hammarhajen
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-19 22:33:21 följande:
    Du kommer med bra idéer :)

Många finns ju redan förstås... Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.

På ikea får barnen gratis glass. Och korven är ju så billig att ikea går med förlust. Det är väl också en form av bjudning.

Och alla frisörer jag haft barnen hos bjuder friskt. Så mycket att jag har fått stoppa dem faktiskt. När jag klipper mig där får jag alltid kaffe och en chokladbit. Trevligt tycker jag.

Där jag äter lunch står det en korg med äpplen framme. Nästan samma sak som 'restaurangbanan'...
    Du ser inte skillnaden?
     Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.

* Det ingår i biljettpriset. Flygbolaget väljer, flygbolagets personal delar ut det på förhand valda. På lågprisflyg ingår det inte alltid, dvs man kräver inget tilltugg om inte flygvärdinnan kommer med det.

* Alla kan köpa billig korv på IKEA. Inte bara barn, Och man betalar fortfarande, även om det är billigt.

*Återigen, frisören väljer. Frisören ger, frisören bjuder aktivt. Eller går du ut i fikarummet och tar för dig på eget initiativ?

*Den frukten ingår i matpriset. Du skulle knappast vara välkommen att ta en frukt om du bara passerar utan att betala och äta, eller hur? Bjudbanan i mataffär kan man ta även om man bara köper en liter mjölk eller om det man letar efter inte finns och man går hem utan att betala..
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-19 23:13:17 följande:

Givetvis gör de det! Och givetvis tjänar de pengar på det i slutändan. Annars hade de inte gjort det.
  • Anonym (Hallå)
    hammarhajen skrev 2016-07-20 07:18:46 följande:

Du ser inte skillnaden?

Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.* Det ingår i biljettpriset. Flygbolaget väljer, flygbolagets personal delar ut det på förhand valda. På lågprisflyg ingår det inte alltid, dvs man kräver inget tilltugg om inte flygvärdinnan kommer med det.

På ikea får barnen gratis glass. Och korven är ju så billig att ikea går med förlust. Det är väl också en form av bjudning.* Alla kan köpa billig korv på IKEA. Inte bara barn, Och man betalar fortfarande, även om det är billigt.

Och alla frisörer jag haft barnen hos bjuder friskt. Så mycket att jag har fått stoppa dem faktiskt. När jag klipper mig där får jag alltid kaffe och en chokladbit. Trevligt tycker jag.*Återigen, frisören väljer. Frisören ger, frisören bjuder aktivt. Eller går du ut i fikarummet och tar för dig på eget initiativ?

*Den frukten ingår i matpriset. Du skulle knappast vara välkommen att ta en frukt om du bara passerar utan att betala och äta, eller hur? Bjudbanan i mataffär kan man ta även om man bara köper en liter mjölk eller om det man letar efter inte finns och man går hem utan att betala..

Nä, jag tycker inte derbyt någon större skillnad. Affären väljer också själva. De har valt att låta barn äta bananer (och ofta annan frukt) i sina affärer. De anser uppenbarligen att detta är en bra idé som ger dem goodwill från barnfamiljer, och därmed ökad försäljning i slutändan. Jag ser verkligen inget konstigt med det...
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-20 12:15:57 följande:

Nä, jag tycker inte derbyt någon större skillnad. Affären väljer också själva. De har valt att låta barn äta bananer (och ofta annan frukt) i sina affärer. De anser uppenbarligen att detta är en bra idé som ger dem goodwill från barnfamiljer, och därmed ökad försäljning i slutändan. Jag ser verkligen inget konstigt med det...

Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.
  • Mooomin
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 13:09:19 följande:

Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.

Men kundvagnarna måste ju torkas vilket som, samma med golven..?
  • gästsvar
    hammarhajen skrev 2016-07-19 21:41:49 följande:

Först av allt, jag har ingenting emot bjudbananer och jag gillar tanken. 

Men det märkliga är att folk tar för givet att de ska få gratis frukt tycker jag. "Finns ingen korg kan man alltid fråga!" Men ens varför fråga, känner jag. Varifrån kom rätten att få gratis frukt till barn? I en affär BETALAR man för sig, om inte affären, på affärsinnehavarens initiativ, uttryckligen säger annat. Finns ingen korg med skylt så vill affären uppenbarligen inte bjuda - alltså frågar man inte. Att fråga om man får något gratis som inte annonseras känns ju bara ohyfsat. Blir ju också märkligt för butikspersonalen som behöver neka en kund något som egentligen inte ska frågas om.. jag förstår att man som kanske osäker 20-åring säger ja för att man inte vet hur man ska tackla situationen när en vuxen människa kommer och som den självklaraste sak i världen frågar om man får ta varor utan att betala..

Visst, det ger säkert ökad vinst om barnen får banan. Men smakprover till vuxna ger också ökad vinst och inte tusan går jag som vuxen och kräver smakprov om affären inte råkar ha det just den dagen..

Bjuder affären så SER jag det och då blir jag glad och uppskattar gesten. Ser jag inte tydligt att butiken bjuder betalar jag för det jag tar. Enkelt.

Har SÅ svårt att förstå föräldrar som tycker att barnen ska ha och ha av andra än dem själva. Det blir lugnare i butiken om barnen är mätta och sysselsatta, visst, men är det inte förälderns ansvar att hålla barnen lugna? Det blir lugnare för tågresenärer om barn på tåget får banan, så det kanske ska ingå där också? Det blir säkert lugnare i kön till karusellen också om barnen får banan (eller välja annan frukt om de inte gillar banan) så självklart ska nöjesfältet bistå med fruktkorg.. Biografbanan till alla barn! Och flygbanan. Frisörbanan och IKEA-banan. Restaurangbanan i väntan på maten. Bastubanan i badhuset och väntrumsbanan. Eller..?

Klockrent inlägg! Har heller inget emot bjudfrukt när affären tydligt aviserar om det.
    Men det här att öppna varor och ta för sig innan kassan, nej...har personligen väldigt svårt för detta beteende.
  • Anonym (Ekonom)
    Mooomin skrev 2016-07-20 13:12:14 följande:

Men kundvagnarna måste ju torkas vilket som, samma med golven..?

Du tror inte att kundvagnar och golv hade varit mer lättstädade om de inte hade kletats in med diverse gratis-tugg?
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?