• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Mooomin
    taquine skrev 2016-07-17 20:19:15 följande:

Om man nu varit iväg i timmar , försöker man inte då stanna och äta riktig mat någonstans? Förlåt men det köper jag inte .

Håller med "Blähää"s inlägg/svar.. #159

Händer här med.
  • Anonym (Hallå)
    ella84ella skrev 2016-07-17 20:44:54 följande:

Är varan obetald och du bryter en förpackning så är det skadegörelse. Vad händer om ni kommer till kassan med uppäten mat och saknar pengar / bankkortet ej fungerar eller liknande?

Vad händer när du äter på restaurant och du saknar pengar/bankkortet ej fungerar?

Det är knappast någon som skulle anmäla mig för skadegörelse för att jag öppnat em vattenflaska. Butikspersonal har tom uppmuntrat mig. Nöt de hört mitt barn tjata om att de vill ha sin glass direkt så har de kommit fram och sagt, öppna den, försök hålla streckkoden hel bara.
  • Anonym (planera inte snatta)

Då kan man ju också nästan undantagslöst fixa nåt att äta INNAN man kommer till den kritiska punkten.

Mooomin skrev 2016-07-17 20:15:19 följande:

Hur vet du att det handlar om en halvtimme? Man kan ju ha varit iväg i timmar innan och stannar och handlar på vägen hem?

• Anonym (suck)
    Anonym (planera inte snatta) skrev 2016-07-17 22:37:37 följande:
    Då kan man ju också nästan undantagslöst fixa nåt att äta INNAN man kommer till den kritiska punkten.
    Men eftersom affären bjuder på bananer så behöver man ju inte det.
  • Mooomin

Ja, man åker och handlar? Öööh..
  • Anonym (Hehe)

Hur orkar du bry dig så mycket om vad andra gör, sköt dig själv....uppenbart att du inga barn har...
  • taquine
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 21:08:08 följande:
    Skräpmat menar du? Nä, vi brukar inte stanna, vi äter hellre riktig mat hemma sen. Och att köra in till stan för att äta på npgon bättre restaurang känns ju lite onödigt och omständigt, när man ändå ska hem sen. Det händer faktiskt oss lite titt som tätt att vi oplanerat stannar och handlat på vägen hem från någon aktivitet. Ibland har vi haft mellanmål med oss, inland har vi inte eller så har detta redan gått åt. Och jag tror inte vi är dom ända som inte schemalägger våra dagar till punkt och pricka.. Är det sååååå fel att ge en frukt (bjudfrukt) i affären menar du?
    Nej jag menar inte skräpmat ,  utan riktig mat . Men ni gör som ni vill. Känner det är färdigdiskuterat för mig i denna tråd. Lev väl;)
    Goodness me
  • PixieP

Kan alla sluta snacka larv nu.

Jag har besökt Coop extra Coop forum, ICA nära, Ica maxi, Hemköp och alltid finns en korg bananer som är lite mindre fina och som är gratis för barn.

Så sluta tjata. Ni som är emot att ett barn äter en frukt i affären, ni har säkert problem med att provsmaka vilken skinka, ost eller salami ni vill ha, det gör ni antagligen aldrig.

Ej heller tycker ni det är okej att dricka någon liten tetra i butiken när man är vråltörstig, vilket är konstigt för vad fan har ni med det att göra? Jag betalar ju för mig!

Värre är väl iaf tiggarna som smakar på lös frukt som druvor helt öppet!!!.

• Anonym (mor)
    molly50 skrev 2016-07-17 20:06:46 följande:
    Men nu handlar väl tråden om föräldrar som tar något i affären åt sina barn UTAN att betala för det.
    Att ta t ex en frukt ur bjudlådan (om en sådan finns i affären) är såklart en helt annan sak.
    Precis. Alltså SNATTA! Vem hade kunnat ana att det tydligen, enligt TS, nästan är ngt "vanligt"!? Var i landet är föräldrar så liknöjda?

• Anonym (Hallå)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-18 05:55:20 följande:

Precis. Alltså SNATTA! Vem hade kunnat ana att det tydligen, enligt TS, nästan är ngt "vanligt"!? Var i landet är föräldrar så liknöjda? 

Men den här tråden har väl visat att det knappt finns någon som verkligen snattar, dvs tar något OLOVLIGEN, och/eller INTE betalar för det.

(Sen finns det såklart riktiga snattare som medvetet stjäl av någon anledning. Men detta är alltså INTE ett fenomen som verkar vara vanligare bland småbarnsföräldrar än bland resten av befolkningen.)
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?