• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • molly50
    Anonym (mor) skrev 2016-07-17 12:14:02 följande:
    Hoppsan. Nu avsåg jag t ex en frukt till en liten hungrig unge som man kanske nödgas ta med sig på affären efter dagis T EX eller om ens lilla tvååring plötsligt blir jättetörstig och man har lite kvar att handla T EX! Jag menar inte att man ska öppna en chokladkaka till sin sexåring som gnäller efter godis. Det kan man iofs också göra bara man betalar men hur vettigt det är kan man ju diskutera och jag har aldrig sett det hända men jag är ju inte ute och handlar 24/7
    Fast då åker man väl hem först och ser till att barnet får äta om det är hungrigt,innan man åker och handlar.
    Man tar väl inte frukt och sådant utan att betala om det inte är från "bjudlådan" som finns i vissa affärer.
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 14:10:19 följande:
    Vad svamlar du om? Vem betalar menar du? JAG betalar för allt jag handlar, men tar en bjudbanan till ett barn om det behövs. Vad snackar du om? Vad spelar det för roll om jag öppnar en vattenflaska till ett törstigt barn, som ligger bland våra scanningsvaror som sedan betalas vid utgången. Jag ger mitt barn vatten när denne är törstig. Vad för sorts människa är du?
    Men nu avser väl TS de flräldrar som tar en frukt utan att betala för sig. Dvs inte från "bjudlådan". För det är i så fall en annan sak.
    Man får helt enkelt se till att barnet får mat och dricka innan man åker och handlar.
    Snatta är aldrig ok,även om man har ett gnälligt barn.
    Vilka signaler ger det till barnet då,tror du?

Mattias och Hannah.
  • Anonym (Blähää)
    molly50 skrev 2016-07-17 17:09:05 följande:

Fast då åker man väl hem först och ser till att barnet får äta om det är hungrigt,innan man åker och handlar.

Man tar väl inte frukt och sådant utan att betala om det inte är från "bjudlådan" som finns i vissa affärer.Men nu avser väl TS de flräldrar som tar en frukt utan att betala för sig. Dvs inte från "bjudlådan". För det är i så fall en annan sak.

Man får helt enkelt se till att barnet får mat och dricka innan man åker och handlar.

Snatta är aldrig ok,även om man har ett gnälligt barn.

Vilka signaler ger det till barnet då,tror du?

Shit vad detta går runt runt bara.. Vi vet inte om butikspersonal okejat att ta frukt från snnat än bjudkorgen, det gör de oftast. Man kan f.ö inte alltid åka hem och mata barn innan man ska handla, ibland tar man saker på vägen när det behövs (bäst för miljön f.ö) och då blir det som det blir ibland.
  • molly50
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 17:19:37 följande:
    Shit vad detta går runt runt bara.. Vi vet inte om butikspersonal okejat att ta frukt från snnat än bjudkorgen, det gör de oftast. Man kan f.ö inte alltid åka hem och mata barn innan man ska handla, ibland tar man saker på vägen när det behövs (bäst för miljön f.ö) och då blir det som det blir ibland.
    Men om personalen okejat att man får ta t ex en frukt så behöver mnán ju inte se skamsen ut om någon tittar på en,eller hur.
    Dessutom borde det,i så fall stå en skylt vid frukten att det är ok att ta en om ingen bjudlåda finns.

Har man möjlighet så kan man ju åka och handla innan man hämtar barnen också.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Nulle)
    Anonym (12345) skrev 2016-07-17 15:13:06 följande:

Vad är det för jävla beteende? Ok om det är från lådan med baner som är till för barnen, men att bara ta lite vad man vill är inte ok. Barnen kan vänta

Håller med! Är snatteri att ta varor som inte är gratis. Isåfall bättre att sno något dyrare än en 4-kronorabanan till ungen!

Ge barnet ett TV-spel istället!
  • Anonym (Blähää)
    molly50 skrev 2016-07-17 17:23:33 följande:

Men om personalen okejat att man får ta t ex en frukt så behöver mnán ju inte se skamsen ut om någon tittar på en,eller hur.

Dessutom borde det,i så fall stå en skylt vid frukten att det är ok att ta en om ingen bjudlåda finns.

Har man möjlighet så kan man ju åka och handla innan man hämtar barnen också.

Nej, det behöver man inte. De flesta ser inte skamsna ut tycker jag.

Självklart gör ju de flesta det om de har möjlighet, men ibland har folk inte det. Livet, vettu.
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-17 15:02:03 följande:

Har man barn får man göra som man vill, det finns alltid en ursäkt i stil med "men han skriker annars för han är hungrig" som om det vore nån annans fel att ungen är hungrig. Även om det i många fall är ok att ta frukt så ser det förjävla fult ut om alla barnfamiljer går och tar gratis frukt åt barnen! Man gör inte så, inte utan att fråga eller betala. Man tar inte för givet att det är ok att sno en frukt bara för att man har barn!

Passa på att lära ungarna att fråga om lov och tacka för tusan!

Men suck... Varför ser det 'förjävla fult ut' att man ger sina barn en banan som är till just för barnen? Som affären bestämt att barnen ska få? Allt annat betalas för. Så vad menar du? (Det är typ 1 person i tråden som påstått att de bara tar ibland utan att ens betala. ALLA andra betalar för sig. Och frågar ofta först också.)

Och vet du, mina barm både frågar försening tackar så mycket.

Så lugna ner dig lite nu...
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-17 17:52:29 följande:
    Men suck... Varför ser det 'förjävla fult ut' att man ger sina barn en banan som är till just för barnen? Som affären bestämt att barnen ska få? Allt annat betalas för. Så vad menar du? (Det är typ 1 person i tråden som påstått att de bara tar ibland utan att ens betala. ALLA andra betalar för sig. Och frågar ofta först också.)

Och vet du, mina barm både frågar försening tackar så mycket.

Så lugna ner dig lite nu...
    Fattar inte varför du ens tar dig tid att svara på min kommentar eftersom jag pratar om de som INTE frågar eller betalar ... Oavsett om det bara är en eller 50.
  • molly50
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 17:50:00 följande:
    Nej, det behöver man inte. De flesta ser inte skamsna ut tycker jag.

Självklart gör ju de flesta det om de har möjlighet, men ibland har folk inte det. Livet, vettu.
    Jag syftade mest på det som TS skrev i trådstarten.

Själv har jag sett föräldrar ta glass åt barnen och öppnat den och gett.
    Och det tycker jag inte är ok.

Blir barnet gnälligt så får man väl gå ut och åka och handla senare.
    Mattias och Hannah.
  • pyssel
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 17:19:37 följande:

Och ibland är det bäst för den psykosociala miljön att vi andra tål att omges av lite barnskrik i stunden eftersom vi i förlängningen slipper omges av odrägliga större barn som är fostrade att kräva omedelbar behovstillfredsställelse i offentliga miljöer. Om vi ska prata alla miljöaspekter, utan att tumma på den miljö du avser.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Blähää)
    pyssel skrev 2016-07-17 19:44:13 följande:

Och ibland är det bäst för den psykosociala miljön att vi andra tål att omges av lite barnskrik i stunden eftersom vi i förlängningen slipper omges av odrägliga större barn som är fostrade att kräva omedelbar behovstillfredsställelse i offentliga miljöer. Om vi ska prata alla miljöaspekter, utan att tumma på den miljö du avser.

Jisses.. Jag ger mitt barn mat och vatten när han är hungrig/törstig. Oftast hemma. Ett barn som är för litet att prata med förstår inte psykologibabbel.. Det är ju skillnad om barnen är såpass stora att det går att resonera med dem. Fast skule ett såpass stort barn ha lågt blodsocker så skulle jag ge en banan även då. Det betyder inte att barnet i övrigt alltid kräver omedelbar behovstillfredsställelse..
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?