• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 18:43:17 följande:

Ok. Hur som, så kan barn bli extremt griniga om de är för hungriga.

Då utfordrar man ungarna innan man handlar.

Varför planerar man inget idag? Att barnen behöver äta vid vissa tider brukar inte vara någon överraskning.
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 19:02:42 följande:

Då utfordrar man ungarna innan man handlar.

Varför planerar man inget idag? Att barnen behöver äta vid vissa tider brukar inte vara någon överraskning.

Läs mina tidigare svar, orkar inte dra allt en gång till. Vissa saker planerar man, sen gör man en hel del spontana saker. Vi lever inget inrutat, fyrkantigt liv.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 19:07:19 följande:

Läs mina tidigare svar, orkar inte dra allt en gång till. Vissa saker planerar man, sen gör man en hel del spontana saker. Vi lever inget inrutat, fyrkantigt liv.

Så att barnen behöver näring regelbundet struntar du i för att kunna vara spontan? Det låter... annorlunda.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 19:13:47 följande:
    Så att barnen behöver näring regelbundet struntar du i för att kunna vara spontan? Det låter... annorlunda.
    Eftersom möjligheten till frukt finns i affären struntar man ju inte i barnets hunger om man tar med det i planeringen.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (suck) skrev 2016-07-18 20:45:06 följande:
    Eftersom möjligheten till frukt finns i affären struntar man ju inte i barnets hunger om man tar med det i planeringen.
    Så man planerar alltså att åka till affären utan att gett sitt barn något att äta utan istället TA en frukt från affären?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Eh) skrev 2016-07-18 21:59:39 följande:
    Så man planerar alltså att åka till affären utan att gett sitt barn något att äta utan istället TA en frukt från affären?
    Det är väl knappast så att man åker hemifrån med den tanken, men man kan ju välja att handla på vägen hem med vetskap om att barnet kan få i sig något där.
  • micromat

Vill man missförstå så gör man uppenbarligen det. Alldeles för genomskinligt.

Självklart struntar man i att ge barnen mat om man vill vara spontan, det trodde jag att alla visste. :) Nu vet du också det.
  • Anonym (Blähää)

Nej, vi har

Allt som oftast med oss nån matsäck, men som jag skrev så stannar man ibland och handlar spontant för att det ligger på vägen osv.. Och jag struntar ju inte i det, de får ju en banan isf!. Vad håller du på med?
  • Anonym (My)

ICA här har tagit bort de fria bananerna till barn. Dels för att det fanns för många som tog annan frukt istället (deras barn gillar inte bananer eller bananerna var inte fina nog) eller ansåg de kunde ta med sig hem, men framför allt för att de tröttnade på alla bananskal folk lämnade runt om i butiken och i kundvagnarna.

Själv har jag aldrig förstått behovet av att barnen ska äta när man handlar. Vi lär våra barn att man betalar först innan man öppnar en vara eller äter den. Det är aldrig något tjafs om det och de blir inte hysteriska av att inte äta i butiken.

• Anonym (Hallå)
    Anonym (My) skrev 2016-07-18 22:39:30 följande:

ICA här har tagit bort de fria bananerna till barn. Dels för att det fanns för många som tog annan frukt istället (deras barn gillar inte bananer eller bananerna var inte fina nog) eller ansåg de kunde ta med sig hem, men framför allt för att de tröttnade på alla bananskal folk lämnade runt om i butiken och i kundvagnarna.

Själv har jag aldrig förstått behovet av att barnen ska äta när man handlar. Vi lär våra barn att man betalar först innan man öppnar en vara eller äter den. Det är aldrig något tjafs om det och de blir inte hysteriska av att inte äta i butiken.

Gör ni likadant på restauranger?
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?