• Anonym (Emc)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

• Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 13:49:38 följande:
    Men lägg av!? Låt folk ta en bjudbanan om det finns. Eller om man scannar varor och öppnar en vatteflaska till sitt törstiga barn. Vad löjlig du är. Såna som dig låter bara bittra..
    Fascinerande. Talar man om att betala för arbetslösa eller invandrare tar det hus i helvete, men vi ska alla betala för respektlösa föräldrar? Heh...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Hmmm)
    TeresB skrev 2016-07-17 08:02:45 följande:

Nu är jag ingen expert, men som vuxet par spenderade vi avsevärt mindre i en matbutik än nu som 2 barns familj. Skulle säga att vi nu handlar för 1500-2000kr i veckan nu.

Fast ni handlar nu varor med låg avans...
  • Anonym (Blähää)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-17 14:04:13 följande:

Fascinerande. Talar man om att betala för arbetslösa eller invandrare tar det hus i helvete, men vi ska alla betala för respektlösa föräldrar? Heh...

Vad svamlar du om? Vem betalar menar du? JAG betalar för allt jag handlar, men tar en bjudbanan till ett barn om det behövs. Vad snackar du om? Vad spelar det för roll om jag öppnar en vattenflaska till ett törstigt barn, som ligger bland våra scanningsvaror som sedan betalas vid utgången. Jag ger mitt barn vatten när denne är törstig. Vad för sorts människa är du?
  • Aniiee
    yllass skrev 2016-07-17 10:42:50 följande:
    Word. Hur gjorde man förr egentligen? Lät barnet vänta tills man betalt? OJ vad hemskt för barnet att vänta.... Neeeee det går ju inte!!!
    Jag kan tala om hur man gjorde förr. Jätteförr, till och med. Man bjöd barnen som kom och handlade på frukt, bär eller karameller. Låååååångt in på 1900-talet. Coop (och alla versioner de har hetat) har haft bjud som policy i nästan hela deras existens. Att man inte ska smaka på vindruvorna (och sånt) är faktikst ganska nytt. Det är väl därför man kan se en del pensionärer smaka på både det ena och det andra. 

Det är faktiskt främst från -70-talet som det slutade bjudas, för att sedan få en renässans på sent -90-tal, då en annan form av bjudning kom till de större butikerna, nämligen platslagade smakprover. Lite senare återkom också bjudfrukten till barnen. 

Att öppna varor och äta i butiken för akut törst eller hunger, framför allt hos barn, har gått ungeför samma vända, mest pga att butikerna har blivit större och fått relativt mindre personal. På den tiden butikerna var små-ish, låg i varje hörn och hade liten och ständig personal som kände alla nästan vid namn var det inte svårt att be om något och betala det trots att det fanns varken sträckkod eller något kvar att väga. De var inte rädda för att sälja äpplen styckvis istället för hektovis. När butikerna blev gigantiska komplex med 1000-tals varor med sträckkod blev det svårare att be om lov, men enkare att betala trots att varan redan var "borta".

SJÄLVKLART finns det folk som äter något och inte betalar, men det är en helt annan state of mind än en förälder som.... bryter en skyr till sin illamående 4-åring. Eller en vuxen människa som bryter en kexchoklad för att hon blivit akut snurrig. I min värld i alla fall.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Dagisfröken)

Har man barn får man göra som man vill, det finns alltid en ursäkt i stil med "men han skriker annars för han är hungrig" som om det vore nån annans fel att ungen är hungrig. Även om det i många fall är ok att ta frukt så ser det förjävla fult ut om alla barnfamiljer går och tar gratis frukt åt barnen! Man gör inte så, inte utan att fråga eller betala. Man tar inte för givet att det är ok att sno en frukt bara för att man har barn!

Passa på att lära ungarna att fråga om lov och tacka för tusan!

• Anonym (12345)

Vad är det för jävla beteende? Ok om det är från lådan med baner som är till för barnen, men att bara ta lite vad man vill är inte ok. Barnen kan vänta

• Anonym (Blähää)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-17 15:02:03 följande:

Har man barn får man göra som man vill, det finns alltid en ursäkt i stil med "men han skriker annars för han är hungrig" som om det vore nån annans fel att ungen är hungrig. Även om det i många fall är ok att ta frukt så ser det förjävla fult ut om alla barnfamiljer går och tar gratis frukt åt barnen! Man gör inte så, inte utan att fråga eller betala. Man tar inte för givet att det är ok att sno en frukt bara för att man har barn!

Passa på att lära ungarna att fråga om lov och tacka för tusan!

...och de flesta betalar, scannar eller ber om lov. Eller tar ur gratiskorgen. Det är ju det bästa för alla, ingen vill väl lyssna på ett gnälligt barn, om man råkar spontanhandla och inte har hunnit med att ta det i beräkningen.
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (12345) skrev 2016-07-17 15:13:06 följande:

Vad är det för jävla beteende? Ok om det är från lådan med baner som är till för barnen, men att bara ta lite vad man vill är inte ok. Barnen kan vänta

Som vi redan diskuterat, så kan personal vid ett tillfälle ha okejat, att man tar av de "vanliga" bananerna om bjudbananerna är slut. Tycker du om att lyssna på hungriga, gnälliga barn? Det gör inte jag. Jag uppskattar när föräldrar gör sina ungar nöjda så de håller tyst!
  • Anonym (12345)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-17 15:32:28 följande:
    Som vi redan diskuterat, så kan personal vid ett tillfälle ha okejat, att man tar av de "vanliga" bananerna om bjudbananerna är slut. Tycker du om att lyssna på hungriga, gnälliga barn? Det gör inte jag. Jag uppskattar när föräldrar gör sina ungar nöjda så de håller tyst!
    Ja dom KAN ha gjort det. 

Så barnen ska få som dom vill bara för att dom gnäller? Bra föräldrar osv
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (12345) skrev 2016-07-17 16:34:19 följande:

Ja dom KAN ha gjort det. 

Så barnen ska få som dom vill bara för att dom gnäller? Bra föräldrar osv

Nej, men om barnet är hungrigt pga dålig planering/spontan handling så är det väl sjysst att ge barnet en banan och slippa ett ledset och gnälligt barn?
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?