• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Veronicasnart30
    Niaa skrev 2016-10-16 11:05:09 följande:

Pratade med läkaren igår och nästa ÄP blir troligtvis i januari. Blir tyvärr långa protokollet igen men ska få menopur istället för purugon samt icsi. Läkarna hade varit väldigt förbryllade över att detta försöket gått så dåligt när det första gick så bra. Dom hade gjort ett spermaprov på sambon och det visade sig att han enbart hade 3 miljoner simmare denna gång jämfört med 50 miljoner förra gången. Även om det har varit väldigt tungt denna helgen känns det skönt att ha fått en förklaring. Känns dock psykiskt jobbigt att det är sista försöket för oss..

Ni blir det lite paus för oss. Vi kör igång igen efter novembermensen som lär komma i slutet av månaden, men ska försöka fokusera på annat tills dess. Jag kikar in meddela jämna mellanrum för att se hur det går för er <3

Hur kommer det sig att det kunde skilja så mycket i spermieantal? Jättetråkigt att det inte gick denna gång. Jobbigt men samtidigt skönt med en paus så att ni har nya tag sen till nästa försök. Stor kram till er båda!
  • Tintin31
    ammela skrev 2016-10-16 16:57:52 följande:
    Spännande! Hur länge stod ni i kö?
    Stod i kö nästan 5 mån, beräknad väntetid var 6-7 månader hade de sagt.
  • gammelpysen
    Kezza skrev 2016-10-16 14:46:13 följande:

Jag ska göra mitt första äggplock imorgon och är sjukt nervös!

Brukar det göra mycket ont under själva ingreppet och hur brukar det kännas efteråt? Har ni kunnat arbeta dagarna efter äggplock?

jag tyckte det var rätt obehagligt. Åkte hem och sov efter, jobbade dagen efter men åkte hem tidigt. räkna med att ta det lugnt några dagar. 
  • gammelpysen
    Niaa skrev 2016-10-16 11:05:09 följande:

Pratade med läkaren igår och nästa ÄP blir troligtvis i januari. Blir tyvärr långa protokollet igen men ska få menopur istället för purugon samt icsi. Läkarna hade varit väldigt förbryllade över att detta försöket gått så dåligt när det första gick så bra. Dom hade gjort ett spermaprov på sambon och det visade sig att han enbart hade 3 miljoner simmare denna gång jämfört med 50 miljoner förra gången. Även om det har varit väldigt tungt denna helgen känns det skönt att ha fått en förklaring. Känns dock psykiskt jobbigt att det är sista försöket för oss..

Ni blir det lite paus för oss. Vi kör igång igen efter novembermensen som lär komma i slutet av månaden, men ska försöka fokusera på annat tills dess. Jag kikar in meddela jämna mellanrum för att se hur det går för er <3

Samma sak för oss. Vi provade först insemination då andra provet var så mycket bättre, men när det väl var dags var det provet så dåligt att de i princip sa att det inte var någon idé. Ingen rolig dag...
    Det slutade med ICSI nu, vet ännu inte om första försöker tog sig. 
    Tänk på att det är till det bättre och vilken tur vi har att det öht finns. 
  • gammelpysen

Gnällkarusellen fortsätter. Magen går från den ena extremen till den andra. Nästan lite frossa ibland. Någon som känner igen sig? Kan det vara ett positivt tecken eller bara ytterligare en biverkning av hormonerna? Ruvardag 9 idag...

• Kezza
    Niaa skrev 2016-10-16 15:10:32 följande:
    Det ska inte göra särskilt ont, men kan kännas lite obehagligt. Du får lugnande och morfin och skulle du ändå få ont så ger dom dig mer. I Malmö är personalen otroligt gulliga under ÄP och gör verkligen allt dom kan för att det ska gå bra och inte göra ont.

Samma dag som ÄP ska du bara ligga och vila men dagen efter kan du jobba som vanligt igen såvida du inte har ett väldigt tungt jobb.

Kommer säkert gå jättebra ska du se :)
    Tack så mycket för ditt svar, nu kan jag vara lite lugnare :)

Jag hade en stor äggblåsa/cysta som de stack hål på förra lördagen. Det var ju inte allt för skönt men det gick ju att genomlida. Det kanske kommer att kännas liknande fast en massa fler stick än ett?
  • Kezza
    gammelpysen skrev 2016-10-16 18:57:33 följande:
    jag tyckte det var rätt obehagligt. Åkte hem och sov efter, jobbade dagen efter men åkte hem tidigt. räkna med att ta det lugnt några dagar. 
    Jag har förberett mina kollegor på att jag kanske behöver vara hemma några extra dagar om jag inte mår så bra efter äggplocket.
  • gammelpysen

Det blir ingen midsommarbebis. Började blöda idag. Skit, skit, skit. Har bara lust att gräva ner mig i en grop och inte komma upp igen.

• 91erica
    Kezza skrev 2016-10-16 14:46:13 följande:

Jag ska göra mitt första äggplock imorgon och är sjukt nervös!

Brukar det göra mycket ont under själva ingreppet och hur brukar det kännas efteråt? Har ni kunnat arbeta dagarna efter äggplock?

Hur gick de för er idag? Hade också äggplock idag! :)
  • Kezza
    91erica skrev 2016-10-17 16:59:30 följande:

Hur gick de för er idag? Hade också äggplock idag! :)

Jo, det gick väl ändå rätt bra måste jag säga :)

Förra helgen fick jag en cysta punkterad och det gjorde så ont att få lokalbedövningen att jag idag bad att få morfinet först vilket jag fick. Morfinet gjorde att jag inte kände av sprutan lika mycket. Själva ingreppet gjorde lite ont men gick att genomlida då jag fick mer morfin vid två tillfällen.

Vi fick ut 7 st ägg vilket jag är jätteglad för jag inte hade räknat med så många då jag har dåliga äggreserver. Labbet ska ringa imorgon mellan 15-16 och berätta hur många ägg som blev befruktade.

Hur gick det för er? :)
Svar på tråden IVF-hösten 2016