• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-03-06 20:01:29 följande:

Då var läkarbesöket för denna veckan avklarat. Han växer fint, och läkaren hade lite svårt att mäta flöden idag för han var helt vild i magen. Ibland undrar jag när han sover, haha

Det lutar åt att de ska plocka ut honom i vecka 36. Så det blir i början av juni. Min yngsta son är född 16 juni, så förhoppningsvis blir det väl inte samma datum iaf.
    Jag blir mer och mer orolig för det här med snitt. Det känns ju skönt på ett sätt att det blir det med tanke på allt, men när jag går in och läser alla risker med snitt blir jag ju mörkrädd. Läskigt alltså. Jag kommer vara så nervös. Väldigt nervös för ryggmärgsbedövning också, gör det ont?
    Det måste väl vara någon av er som gjort snitt, hur är det egentligen?

Jag har gjort akutsnitt, vilket borde öka riskerna betydligt för infektioner mm men hade inga problem alls med sådant. Nåt extra dygn innan jag fick igång amningen ordentligt bara. Min syster fick planerat och det var den bästa förlossningen hon haft. Så du behöver inte oroa dig, en planerad operation är ju vardag för läkare :)
  • GrönaDruvan
    Leeandra skrev 2017-03-06 21:32:00 följande:
    Varför ska du snittas? Jag blev tvingad till ett snitt med tvilling nr 2 pga att barnmorskorna gjorde bort sig och var traumatiserad i över 4 år, och tänker aldrig mer sätta min fot på förlossningen så jag undrar mest varför de anser det vara nödvändigt?
    De väljer snitt pga tts:en. De vill inte riskera att något händer i slutet eller att moderkakan tar stryk vid en förlossning, och att det inte blir extra blödningar osv...
    Skulle däremot det sätta igång av sig själv innan vecka 36, då blir det vanlig förlossning.
  • Vet hur det känns
    GrönaDruvan skrev 2017-03-07 08:44:10 följande:

De väljer snitt pga tts:en. De vill inte riskera att något händer i slutet eller att moderkakan tar stryk vid en förlossning, och att det inte blir extra blödningar osv...

Skulle däremot det sätta igång av sig själv innan vecka 36, då blir det vanlig förlossning.

En fråga som bara dök upp nu.. är det säkrare med snitt rent generellt? Jag har nämligen fått valet.. snitt eller vanligt.. valde att föda vanligt men börjar fundera om det inte vore säkrare med snitt.. så mycket som kan gå fel vid vanlig förlossning
  • GrönaDruvan
    Vet hur det känns skrev 2017-03-07 09:28:07 följande:
    En fråga som bara dök upp nu.. är det säkrare med snitt rent generellt? Jag har nämligen fått valet.. snitt eller vanligt.. valde att föda vanligt men börjar fundera om det inte vore säkrare med snitt.. så mycket som kan gå fel vid vanlig förlossning
    Det är absolut inte säkrare eller bättre med snitt om det inte är nödvändigt. Tänk inte ens på det. Bättre med vaginalt alla gånger.
    Det är mycket mer risker med kejsarsnitt. Sämre för barnet med kejsarsnitt...
    För mig är snitt bara ett nödvändigt ont. Bra att det finns, men ska inte användas i onödan.
  • Meowt

Min mamma fick de göra akut kejsarsnitt på när jag skulle ut (en månad för tidigt), och de skar mig i huvudet. Men antar att det är lite mindre stressigt vid planerat.

Har hört om flera som frivilligt har valt kejsarsnitt på alla sina barn, men borde det inte vara fler risker med infektioner och sånt? Läker livmodern bara ihop utan bestående men?

• GrönaDruvan
    Meowt skrev 2017-03-07 11:15:19 följande:

Min mamma fick de göra akut kejsarsnitt på när jag skulle ut (en månad för tidigt), och de skar mig i huvudet. Men antar att det är lite mindre stressigt vid planerat.

Har hört om flera som frivilligt har valt kejsarsnitt på alla sina barn, men borde det inte vara fler risker med infektioner och sånt? Läker livmodern bara ihop utan bestående men?

Vad jag läst mig till så är det större risker vid urakut och akut snitt. Mycket mindre skador/risker vid planerat snitt.
    Men man får inte glömma att det är en operation, så det är ju "inte så bara".
    Personligen tycker jag bara snitt ska användas i nödfall, när situationen kräver det.
  • Delilah2001
    Meowt skrev 2017-03-07 11:15:19 följande:

Alla operationer innebär liten risk för infektion. Men det finns även risker vid vaginal förlossning, som man slipper vid snitt. Planerat snitt är också betydligt mindre risker än akut snitt.

Livmodern försvagas efter flera snitt, så hur många som helst kan man nog inte göra.

Jag fick planerat snitt med mitt andra barn pga extrem förlossningsrädsla.
  • Delilah2001
    Vet hur det känns skrev 2017-03-07 09:28:07 följande:

Beror lite på situationen. Varför har de erbjudit dig planerat snitt? Det valet erbjuds när det finns anledning att vaginal förlossning kan innebära större risker än vanligt.

Det är inget som rutinmässigt erbjuds att välja, menar jag.
  • Vet hur det känns
    Delilah2001 skrev 2017-03-07 12:36:24 följande:

Beror lite på situationen. Varför har de erbjudit dig planerat snitt? Det valet erbjuds när det finns anledning att vaginal förlossning kan innebära större risker än vanligt.

Det är inget som rutinmässigt erbjuds att välja, menar jag.

Jag har dels ett akut snitt -08 en misslyckad kirurgisk abort som slutade med ett hål i livmodern -13 en underliga OP (försnävning) -14 en stor bukplastik -15 så väldigt mycket ärr i livmodern.. läkaren har gjort gyundersökning samt ultraljud och två läkare har konsulterats deras bedömning var att det är ungefär samma risker.. är överviktig så BMI påverkar vid OP med (väger 90 kg till 170 lång och väger väll vid förlossningen 100-110) jag fick välja helt enkelt och valde då föda normalt.. blivit lovad en ny underlivs operation om jag får samma problem efter denna.. väldigt stor nertill och svårt att hålla tätt (innan försnäv ingen)

Livrädd att livmodern brister eller att moderkakan ska lossna. Men läkaren sa att det absolut bästa är att födas normalt.. det var något med bakterier och stresspåslag som var bra. Samt att min tidigare förlossning gick snabbt och utan problem bidrog till att dom rekommendera normalt. Men kommer ha extra koll under förlossningen
Svar på tråden BF Juli 2017 ny