• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Vet hur det känns

Idag ringde jag lön ( jobbar kommunalt) för att höra om barntillägget man får från jobbet, ( dom där 10% man får i 180 dagar) passade på att fråga om semester osv. Och får svaret att jag inte har 25 semesterdagar iår (går på f ledighet 24 juli (bf 30 juli) så jag måste tänka på det så jag inte blev återbetalning senare. Samt att man tjänar in ca 9 dagar semester till nästa år.

Så om jag är hemma tex 25 juli 2017 till 1 januari 2019 så får jag 0 dagar semester 2018 (jag trodde man fick nånting) dom där 9 som man får är lagda på årets semester..

Hade ingen aning om detta?? Fy så snurrig jag blev av allt.. vill ju gärna ha nån semesterdag kvar när jag kommer tillbaka efter mammaledigheten.

Skrev in att jag blir hemma fram till 1 oktober 2018 sen blir pappan blir hemma fram till januari.

Hur tänker ni med ledighet? Arbeta igen osv?

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-05-02 14:13:11 följande:

Idag ringde jag lön ( jobbar kommunalt) för att höra om barntillägget man får från jobbet, ( dom där 10% man får i 180 dagar) passade på att fråga om semester osv. Och får svaret att jag inte har 25 semesterdagar iår (går på f ledighet 24 juli (bf 30 juli) så jag måste tänka på det så jag inte blev återbetalning senare. Samt att man tjänar in ca 9 dagar semester till nästa år.

Så om jag är hemma tex 25 juli 2017 till 1 januari 2019 så får jag 0 dagar semester 2018 (jag trodde man fick nånting) dom där 9 som man får är lagda på årets semester..

Hade ingen aning om detta?? Fy så snurrig jag blev av allt.. vill ju gärna ha nån semesterdag kvar när jag kommer tillbaka efter mammaledigheten.

Skrev in att jag blir hemma fram till 1 oktober 2018 sen blir pappan blir hemma fram till januari.

Hur tänker ni med ledighet? Arbeta igen osv?

Tycker det verkar märkligt, jobbar förvisso på landstinget men får naturligtvis hela min semester pott?! Jag kommer antagligen gå tbx t jobbet redan november /december. Eventuellt med lägre tjänstgöring men får se. Trivs bra på mitt jobb och han vill gärna vara hemma sen tar jag fl i våren 2018 och har första perioden sen får han ta över igen :) så vt 2019 börjar lilleman på förskola som det ser ut nu.
  • Haiduchi

Är så ledsen, någon som varit med om liknande ?

Var inne en sväng på förlossningen igår för jag inte hade känt flickan på hela dagen, trots jag retade henne på såna str jag vet hon sparkar tillbaka på.

Men allt var bra med henne, läkaren kommenterade dock snabbt när han gjorde ul att hon låg lite... knasigt. På tvären med huvudet på höger sida.

Tänkte inte mer på det, men nämnde det för min man och tanken slog mig att borde hon inte ligga med huvudet ner?!?

Jaja, hade besök idag hos bm och tog upp detta, läkaren hade skrivit en notering om det i min journal med. Hon kände och jo visst låg hon på tvären.

Är ju omföderska så barnet har mer utrymme att röra sig.

Frågade om det var vanligt att de låg så här i denna veckan för omföderskor. Nja de brukar ju ligga med huvudet ner, säger bm.....

Går igenom med mig: har hon inte vänt sig tills besöket i v 36 så kommer de boka tid för mig inne på mottagningen och kolla med ul och eventuellt då göra vändningsförsök. Men skulle hon stanna kvar i fel läge så blir det snitt i veckorna 38-39....

Bröt ihop och började gråta!!!! För varje dag, vecka som hon inte vänder sig så minskar chansen att hon gör det.

Ringde mannen och var så ledsen, han har sagt lite på halvt allvar att han inte skulle klara av att vara med på planerat snitt. Men det tog han tillbaka och man kan ha möten med oss om det så vi känner oss förberedda. Dottern är född med urakut snitt....

Fan! Vill inte ha snitt, vill inte ligga kvar på bb så länge igen. Fan!

Och så som hon ligger är sjukt obekvämt, gör så ont ibland så jag vet knappt var jag ska ta vägen, ibland känns det som jag tappar all färg i ansiktet. Kan knappt äts eller dricka. Fruktansvärt. Så känner verkligen en tydligen skillnad på att hon ligger annorlunda nu jämfört med bara någon dag sen.

Någon som varit med om samma eller känner någon med samma? Hur gick det?

Gråtit hela fm, trött och hormonell. Var inte alls detta jag ville.

• Leeandra
    Haiduchi skrev 2017-05-02 15:02:30 följande:

Var inne en sväng på förlossningen igår för jag inte hade känt flickan på hela dagen, trots jag retade henne på såna str jag vet hon sparkar tillbaka på.

Men allt var bra med henne, läkaren kommenterade dock snabbt när han gjorde ul att hon låg lite... knasigt. På tvären med huvudet på höger sida.

Tänkte inte mer på det, men nämnde det för min man och tanken slog mig att borde hon inte ligga med huvudet ner?!?

Jaja, hade besök idag hos bm och tog upp detta, läkaren hade skrivit en notering om det i min journal med. Hon kände och jo visst låg hon på tvären.

Frågade om det var vanligt att de låg så här i denna veckan för omföderskor. Nja de brukar ju ligga med huvudet ner, säger bm.....

Går igenom med mig: har hon inte vänt sig tills besöket i v 36 så kommer de boka tid för mig inne på mottagningen och kolla med ul och eventuellt då göra vändningsförsök. Men skulle hon stanna kvar i fel läge så blir det snitt i veckorna 38-39....

Bröt ihop och började gråta!!!! För varje dag, vecka som hon inte vänder sig så minskar chansen att hon gör det.

Ringde mannen och var så ledsen, han har sagt lite på halvt allvar att han inte skulle klara av att vara med på planerat snitt. Men det tog han tillbaka och man kan ha möten med oss om det så vi känner oss förberedda. Dottern är född med urakut snitt....

Och så som hon ligger är sjukt obekvämt, gör så ont ibland så jag vet knappt var jag ska ta vägen, ibland känns det som jag tappar all färg i ansiktet. Kan knappt äts eller dricka. Fruktansvärt. Så känner verkligen en tydligen skillnad på att hon ligger annorlunda nu jämfört med bara någon dag sen.

Förstår att du är ledsen, men det finns gott om hopp att kunna vända lillan ännu. Mitt 3:e barn fick jag vända på själv två gånger, sista gången i v. 38 och då vägde han vid födseln 5 kg, så han var ju stor redan då.

För att hjälpa barnet att vända sig rätt behöver man ligga med höfterna högre än huvudet 3 ggr/dag i helst 10 minuter åt gången. Sjukt obekvämt, men effektivt. Det lättaste är väl att försöka få rumpan på soffkanten och huvudet på en kudde nere på golvet, om du förstår vad jag menar.

Hoppas verkligen att lillan vill vända på sig nu när du vill föda, många styrkekramar!
  • Vet hur det känns
    Bimbim79 skrev 2017-05-02 14:27:38 följande:

Tycker det verkar märkligt, jobbar förvisso på landstinget men får naturligtvis hela min semester pott?! Jag kommer antagligen gå tbx t jobbet redan november /december. Eventuellt med lägre tjänstgöring men får se. Trivs bra på mitt jobb och han vill gärna vara hemma sen tar jag fl i våren 2018 och har första perioden sen får han ta över igen :) så vt 2019 börjar lilleman på förskola som det ser ut nu.

Jag tycker också det är skit konstigt!!! Men hon sa att det kallas inräknad semester.. typ tjänar in sin semester.. beräknas man jobba hela 2017 så ska man ha 25 dagar men jag jobbar ju bara halva 2017 därför drogs dagar. På självservice står det just nu att jag har 25 dagar + mina sparade sen förr.. men detta skulle lön reglera när jag påbörjat min f ledighet.
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-05-02 16:07:25 följande:
    Jag tycker också det är skit konstigt!!! Men hon sa att det kallas inräknad semester.. typ tjänar in sin semester.. beräknas man jobba hela 2017 så ska man ha 25 dagar men jag jobbar ju bara halva 2017 därför drogs dagar. På självservice står det just nu att jag har 25 dagar + mina sparade sen förr.. men detta skulle lön reglera när jag påbörjat min f ledighet.
    Fast semester kvoten samlar man ihop mellan januari -maj? Ring å kolla med facket, känns inte helt ok. Jag påbörjade
    Min anställning 2/2 och va berättigad till full semester kvot, däremot så har de i vårt landsting kutym att de som börjat anställningen på våren inte tar ut sommar semester utan kanske tar sina veckor efter semester perioden. Men det är säkert lokalt och befäst hos facket, annars hade de haft dunder problem med bemanningen över sommaren oavsett hur många de anställt på våren. Jag hade kollat upp det, samma med att du "inte får" ta fl över sommaren i samband med semestern, många arbetsgivare som försöker det, men vänder man sig till facket så får arbetsgivaren backa.
  • Joline84
    Delilah2001 skrev 2017-05-02 13:50:25 följande:

Är det någon mer som ska göra planerat snitt?

Har ni fått någon tid än?

Jag har en läkartid 1 juni för att jag vill ha planerat snitt. Vet inte om jag kommer att få tiden då om det blir godkänt eller om det görs nån ytterligare bedömning. Jag vill jättegärna veta och få ett datum, så man kan slappna av lite.
    Du själv?
  • Delilah2001
    Joline84 skrev 2017-05-02 16:22:18 följande:

Jag har en läkartid 1 juni för att jag vill ha planerat snitt. Vet inte om jag kommer att få tiden då om det blir godkänt eller om det görs nån ytterligare bedömning. Jag vill jättegärna veta och få ett datum, så man kan slappna av lite.

Du själv?

Jag har fått beviljat snitt, men inget datum ännu. Är beräknad 17 juli, så borde bli veckan innan...
  • Delilah2001
    acinnaleh skrev 2017-05-02 17:06:01 följande:

Ja jag kommer få snitt inplanerat och är beräknad 4 juli. Skulle få inskrivningsbesök i v34 enligt läkaren som beviljade snitt men har nyss tjuvkikat via 1177 och sett att det inte blir förrän 29maj (34+6), en dag jag inte har tid för sjukhusbesök :( antar att jag får ett datum då. Läkaren som beviljade snittet sa flera gånger att det förmodligen skulle bli 26-27 juni nånstans men nämnde också ordet midsommar flera gånger så vet inte vad jag ska tro. Inskrivningen blev ju liksom inte när hon sa.

Aha, förra gången hade jag inskrivningsbesöket dagen före själva snittet. 8 dagar före bf.
  • Delilah2001
    Haiduchi skrev 2017-05-02 15:02:30 följande:

Vad jobbigt!

Hoppas hon vänder sig.

Jag har bara gjort planerat snitt, men efter vad jag har förstått så är det rätt stor skillnad på akut och planerat snitt.

Det kommer säkert gå bra, även om det skulle bli snitt.

Min erfarenhet var att allt gick väldigt lugnt till, pappan satt ju bakom skynket vid ens huvud, så vi såg inget alls av själva operationen.

Var uppe och gick samma eftermiddag, och stannade 2 dygn på bb, lika länge som efter min vaginala förlossning.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny