Inlägg från: LeyasMamma |Visa alla inlägg
  • LeyasMamma

BF Juli 2017 ny

Haiduchi skrev 2017-06-07 21:21:42 följande:

Tack alla !

<3

Har pratat massor med vänner och mannen. Var ute efter middagen och planterade lite och andades lite frisk luft. Såå härligt. Känner ett så enormt behov av att få promenera eller springa av mig, men fogarna hindrar ju.

Mumsar nyskördade rädisor och laddar inför vändningsförsöket.

Någon som gjort det innan ?

Förstår att du är nervös, blir ju lite samma situation som för mig. Min lilla har också legat i säte. Får se på fredag nästa vecka om hon vänt sig. Annars bokar dom in vändningsförsök för oss med. Något som oroar mig inför det är om dom lätt lyckas vända henne, att hon ska snurra tillbaka till säte då hon snurrat ett par gånger. Hur skulle du känns inför ett eventuellt snitt? Eller kan du tänka dig föda i säte?
  • LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-06-08 05:17:39 följande:

Också nervös att även om se lyckas så snurrar hon tillbaka och så märker man inte det fören man är inne och föder och får göra akut snitt.

De uteslöt vaginal sätesförlossning direkt för mig Då jag redan är snittad sen innan. Då var det ett katastrofsnitt.

Helt ärligt känns ett planerat snitt som en bättre idé fär oss.

Är nog mer skärrad av första förlossningen än vad vi trodde, både jag och min man. Jag är rädd för smärtan och han de att vi ska bli separerade igen. De sprang ju iväg med mig, kvar blev han i ca 30 min utan att få veta något, sen kom de med dottern och han blev sittandes med henne i några timmar helt själv. Tyckte personalen skötte det så dåligt för han.

Detta tär på oss hyfsat mycket, jag är stresskänslig.

Fogarna är hemska nu. Hade varit så skönt att få ett tidigt snitt datum och bara ha det gjort liksom. Kunna slappna av.

Får se hur det blir idag. Känns så där, tror jag kommer vara helt off, vaknat extremt tidigt inatt av väldigt ont i varenda fog, sitter Med min tens och försöker slappna av.

Hur känner du inför snitt eller föda i säte? Vill du helst vaginalt?

Usch ja! De förstår jag att det va traumatiskt för er. Jag hade en bra första förlossning med min dotter, även om den tog tid.

Jag känner inte för en sätesförlossning. Det bästa hade varit en vanlig förlossning, men om hon inte vänder sig självt eller att dom lyckas vända henne så kommer jag be om snitt då det känns säkrare för bebisen. Vill inte riskera syrebrist osv.

Hur har de gått idag? Förstår att det är väldigt jobbigt med foglossning! Hade det på slutet med min stora tös, men denna gången har jag varit förskonad.
  • LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-06-08 15:05:21 följande:

Vart på vändningsförsöket idag och efter lite prat och frågor med läkaren så beslöt vi oss för att prova.

Fick vänta rätt länge, de blev uppehållna med ett KS.

Men det gick jätte bra! Mindre än en minut, lätt snurrade hon runt. Hoppas hon stannar kvar där nu.

Biverkningarna efter bricanylen var så där trevliga.

Fick bra användning av min profylax andning med. Häftigt :)

Va skönt att det gick bra! Gjorde vändningen ont? Hoppas verkligen hon ligger kvar i samma läge nu :)
  • LeyasMamma

Gud vad jag längtar efter ledighet och semester nu! Börjar kännas att man är höggravid och trött. Bara 4a dagar kvar att jobba innan jag går hem. Och 28 dagar kvar till bf.... som jag längtar!

• LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-06-10 22:02:08 följande:

Ah vad skönt med ledighet! Tycker tiden går fortare, lättare och allt känns bättre när man får ta dagen i sin takt och kan ta det lugnt.

Det kan jag förstå! Jobbar på en industri men vi får tyvärr inte HP, utan får ta ut egen tid om man vill va hemma innan förlossningen eller börja ta ut fp tidigare. Kommer bli skönt att känna att jag kan vila när jag vill och slippa vara helt död när jag kommer hem. Så man orkar vara lite med familjen med :)
  • LeyasMamma
    Bimbim79 skrev 2017-06-10 23:39:11 följande:

Det är fantastiskt skönt att vara hemma! Har ju gravid penning denna gången så gick hem 60 dagar innan. Fattar inte hur jag orkade med barn nr 3, äldsta då 5, pojken på 15 månader höggravid och jobbade sista natten 3 dagar innan jag åkte in till förlossningen! Helt galet! Nu när jag fick gå hem så långt innan kände jag att jag inte hade orkat ett enda pass till! Tar fp tom sista augusti, sen tänkte jag faktiskt ta semester och han tar fp så vi kan vara hemma tillsammans! :) lullar runt här hemma å fixar å donar i mitt egna tempo, sover middag osv :)

Låter fantastiskt skönt! Måste verkligen varit tufft att jobba tills 3 dagar innan förlossningen förra gången! Inte dåligt jobbat med 2 små sen innan. Min "lilla" tjej är ju 7 år snart så hon är väldigt redig och förstår att jag behöver vila, på gott och ont. Men kommer bli skönt att känna mig som en fungerande mamma för henne igen innan denna lilla kommer, om hon inte kikar ut tidigare är klart :)
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-06-11 08:28:29 följande:

Ok! Men du kom ihåg att du kan sjukanmäla dig de två första veckorna på ledigheten så spar du 10 fl-dagar! Det har man alltid rätt till.

Ja det är så skönt att kunna lägga den lilla energi man har på familjen! Och att inte vara helt slut på helgerna. Jag vilade verkligen bort dem helt innan ledigheten.

Jo jag vet, men nu är det inte många dagar kvar :) så får försöka stå ut dom dagarna:)
  • LeyasMamma
    Bimbim79 skrev 2017-06-11 09:53:58 följande:

Det är märkligt för jag kan inte komma ihåg att jag tyckte det va speciellt jobbigt, men va väl så mycket i det då så det liksom rullade på! Kommer inte ens ihåg speciellt mycket av graviditeten men barn nr 3, mådde rätt bra samt att jag hade ju fullt upp med grabben som va 15 månader när lillasyster föddes. Den äldsta har alltid varit väldigt empatiskt lagd o tyckte det va ok att mamma låg på soffan å hon lekte jämte, o så sov vi middag ihop. Denna gången förstår ju alla barnen att mamma behöver vila, de kör kundvagnen i affären o hämtar grejer, bär åt mig, tar upp saker från golvet osv. Jätteduktiga, även om man får sära på 8 och 9 åringen iaf en gång om dagen pga syskon gräl :)

Har ju väninnor som gått hem från jobbet först när värkarna börjat :) är väl bara inse att vi all är olika :)

Härligt att barnen hjälper dig så mycket! Det gör min stora med i den mån hon kommer ihåg det. Vill inte kräva för mycket av henne heller "bara för att" jag är gravid, utan vill att det ska rulla på som tidigare :) ja jag har några kollegor som jobbat till dagen innan förlossningen, men då är de på kontoret :) ja de kan man verkligen konstatera att vi är ^^
  • LeyasMamma
    Bimbim79 skrev 2017-06-11 19:57:13 följande:

Nä kräva vill man ju inte, däremot har de alltid fått hjälpa till rätt mycket efter förmåga, å ju större de blir ju fler saker faller sig naturligt. Sin egen tvätt ska ju vikas å läggas in, diskmaskinen tömmas, sopor ska ut osv. Vi har toaletter på 3 plan så en uppgift är ju kontrollera att det finns toapapper på alla plan, är alla på övervåningen kan man ju gasta ihjäl sig i källaren efter papper. Märkte ju när jag bodde ensam att grabben tog på sig att hjälpa till då han blev "mannen" i huset. Och som det typiska mittbarn han är så är han en liten gentleman, öppnar dörrar o medlar mellan systrarna. Verkar som de alla 3 ser fram emot en liten, på sina egna vis. Tror alla 3 kommer växa med sina uppgifter och skämma bort lillebror :)

Gud så härligt! Vilken härlig liten skara du har :) ja självfallet ska de få lära sig att hjälpa till med vardagssysslor osv, men det ska som du säger falla sig naturligt och inte bara för att mamma är gravid :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny