• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Bimbim79

Måste ju gå att beställa valios ersättning utan palmolja även i Sverige? Verkar dessutom som det finns återförsäljare i Sverige så dax att börja kolla sortimentet, borde ju gå att få lokala handlaren att ta hem? Nu är jag inte super beläst i finska språket men vad jag förstår efter en sömnlös natt med Google som sällskap så säljs den på vissa platser i Sverige med? Problemet med ekologisk palmolja är ju samma som vanlig, dessutom finns det ingen säker märkning som säger att den är ekologisk! Blir fantastiskt trött! Har mejlat valio i Finland iaf. Såg de har en fb grupp ska honom där å se om jag hittar nåt svar!

• Sosozo
    noova87 skrev 2017-06-08 20:11:45 följande:

Funderade på samma, hoppas jag klarar av att amma denna gång. Känns inte kul någon av innehållsförteckningarna på ersättningen Då väntar vi ett barn där det mycket väl kan bli strul men när ingen aning. 

Sonen hade mest Nan. 

Delilah2001 skrev 2017-06-08 20:18:44 följande:

Finns det ingen utan palmolja?

Ang palmolja i ersättningen. Är det för miljöns skull som ni vill ha utan palmolja? Jag vet inte om jag är dåligt påläst, men vad jag jag har förstått så är det ofarligt (många livsmedel har bytt ut de tidigare populära transfetterna mot palmolja)?

Personligen så tänker jag inte så mycket på innehållet i ersättningen. Kan jag inte amma så gör det inget alls. Jag och familjen har en sund livsstil m mycket hemlagad mat och motion över lag så det får ju bebisen ta del av sen. Det här är bara några månader.
  • noova87
    Bimbim79 skrev 2017-06-09 12:46:44 följande:

Måste ju gå att beställa valios ersättning utan palmolja även i Sverige? Verkar dessutom som det finns återförsäljare i Sverige så dax att börja kolla sortimentet, borde ju gå att få lokala handlaren att ta hem? Nu är jag inte super beläst i finska språket men vad jag förstår efter en sömnlös natt med Google som sällskap så säljs den på vissa platser i Sverige med? Problemet med ekologisk palmolja är ju samma som vanlig, dessutom finns det ingen säker märkning som säger att den är ekologisk! Blir fantastiskt trött! Har mejlat valio i Finland iaf. Såg de har en fb grupp ska honom där å se om jag hittar nåt svar!

Kanske kan gå men känns lite svårt. Förstår vad du menar med det ekologisk. Tittar ju på änglamark och ibland undrar man då glassen innehåller både ena och andra som man står som ett frågetecken. Gäller andra produkter med och då ska de vara ekologiska. :-/

• Delilah2001
    Bimbim79 skrev 2017-06-09 12:46:44 följande:

Vad bra att du kollat! Valios innehåller väl ingen palmolja alls väl? Inte ens ekologisk?

Undrar vad de har i istället, enligt Semper och Nestlé så finns det inte något alternativ till palmolja i ersättningen?

Har inte lyckats hitta att de säljer i Sverige, men jag har inte kollat så noga heller.

Vi får uppdatera varandra här i tråden om vi hittar återförsäljare!

Nu har jag bara tänkt att komplettera amningen med ersättning (om det går enligt planerna), så det är inte hela världen, men det vore ju super om det gick att få tag på ersättning utan palmolja.
  • Delilah2001
    Sosozo skrev 2017-06-09 13:13:33 följande:

Ang palmolja i ersättningen. Är det för miljöns skull som ni vill ha utan palmolja? Jag vet inte om jag är dåligt påläst, men vad jag jag har förstått så är det ofarligt (många livsmedel har bytt ut de tidigare populära transfetterna mot palmolja)?

Personligen så tänker jag inte så mycket på innehållet i ersättningen. Kan jag inte amma så gör det inget alls. Jag och familjen har en sund livsstil m mycket hemlagad mat och motion över lag så det får ju bebisen ta del av sen. Det här är bara några månader.

Cancerframkallande och kan skada njurar och testiklar

www.svd.se/livsmedelsverkets-rad-valj-bort-livsmedel-med-palmolja
  • Treansresa

Sitter och skriver lista men vad säger ni. Ska ja skriva alla efter bf och andra datum efter namnet, eller ska ja skriva snittdatumen/igångsättningsdatumen på dom som vet?

• Treansresa
    Treansresa skrev 2017-06-09 14:43:08 följande:

Sitter och skriver lista men vad säger ni. Ska ja skriva alla efter bf och andra datum efter namnet, eller ska ja skriva snittdatumen/igångsättningsdatumen på dom som vet?

Alltså att jag börjar från juni med alla snitt:)
  • narie24
    Treansresa skrev 2017-06-09 14:43:08 följande:

Varför inte skriva de nya datumen?
  • Treansresa
    narie24 skrev 2017-06-09 14:51:45 följande:

Varför inte skriva de nya datumen?

Tänkte så ingen tar illa upp:)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny