• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • narie24

Vad skönt att höra att allt gick bra Gröna druvan! Och stort grattis!

Även om jag blir lite rädd för den där smärtan du beskriver. Har hört det där förut, att när de tar hål på hinnorna så kan det gå ruggigt snabbt. Undrar om man kan sätta Eda liksom förebyggande då? Så att man hinner med smärtlindring?

Använde du lustgas?

• Summerchild
    narie24 skrev 2017-06-20 20:21:38 följande:

Även om jag blir lite rädd för den där smärtan du beskriver. Har hört det där förut, att när de tar hål på hinnorna så kan det gå ruggigt snabbt. Undrar om man kan sätta Eda liksom förebyggande då? Så att man hinner med smärtlindring?

Använde du lustgas?

Ja självklart gör dom det om du ber från 1a stund. Så det inte blir för sent i all smärta. Jag har fått igångsättning med alla 3 och 4e blir det oxå ... så jag känner mig lugn... 1a barnet eda ...2a barnet inget då jag var korkad å ville vara stark. sen var det för sent för eda och tom lustgas bara 2 ggr.... 3e eda och jag mådde kung...och 4e gissa vad ? ;)
  • Summerchild

Ja just det sen fyller dom på narie innan det avtar om det behövs. Om du vill. Sen känner du lite tryck när det är dags att krysta ut. Men väldigt svårt känna när man ska krysta. Men dom har koll på det där och talar om när en värk kommer. Man känner inte ens när barnet ska ut. Allt är bedövat. Topp till tå. Men fyller du inte på eda så kan du erfara den biten med kryssningsvärkar. Hua ....slipp det. :)

• Vet hur det känns
    Summerchild skrev 2017-06-20 20:53:40 följande:

Ja just det sen fyller dom på narie innan det avtar om det behövs. Om du vill. Sen känner du lite tryck när det är dags att krysta ut. Men väldigt svårt känna när man ska krysta. Men dom har koll på det där och talar om när en värk kommer. Man känner inte ens när barnet ska ut. Allt är bedövat. Topp till tå. Men fyller du inte på eda så kan du erfara den biten med kryssningsvärkar. Hua ....slipp det. :)

Hur känns det när man tar Eda? Alltså är det helt smärtfritt? Eller känner man ett tryck ner?
  • Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-06-20 21:20:19 följande:

Hur känns det när man tar Eda? Alltså är det helt smärtfritt? Eller känner man ett tryck ner?

För mig har edan tagit helt olika. Första var helt smärtfri. Andra tröck det på bak i rygg och rumpa varje värk istället. Första kände jag inte krystvärkarna, bara när hon kom ut. Andra kände jag varenda krystvärk
  • Bimbim79
    narie24 skrev 2017-06-20 20:21:38 följande:

Använde du lustgas?

Min bm fick inte komma nära mina hinnor innan jag fick Eda med den yngsta! Hon hade mage att säga det gör inte ont! Haha nä det vet jag va mitt svar men efter gör det satans ont! Så hon fick vänta tills narkos va klara :)

Gröna, Så skönt att du upplevde det positivt, du som gruvat dig så inför förlossningen! Och så härligt att Olle verkar lugn o nöjd!
  • Sosozo

EdA kan ha både för och nackdel tycker jag. För mig tog den först väldigt bra. Det var underbart skönt att efter så många timmar få en paus och kunna sitta upp och äta lite osv. Men tyvärr fortskred inte värkarbetet under tiden bedövningen satt i. Hela kroppen tog en paus. Sen fyllde de på den 3 ggr till Efter det. Men den tog mindre och mindre för varje gång. Och när det var dags att krysta så var jag så trött att de fick sätta in värkstimuleranfe dropp på Max, och ryggbedövningrn var inte aktuellt då. Så vid själva utdrivningen fick jag klara mig på lustgas.

Jag tyckte som sagt det var riktigt skönt med en paus. Men lite segt var det ju att allt fördröjdes i och med det också. Summa kardemumma så var jag glad att jag tog den för jag behövde andas och äta. Men den var inte till någon hjälp i att driva ut bebisen.

• Bimbim79
    Treansresa skrev 2017-06-20 21:23:37 följande:
    För mig har edan tagit helt olika. Första var helt smärtfri. Andra tröck det på bak i rygg och rumpa varje värk istället. Första kände jag inte krystvärkarna, bara när hon kom ut. Andra kände jag varenda krystvärk
    Haft Eda vid mina 2 sista, har inte haft några problem att känna skillnaden i karaktär när jag ska krysta och ej, har till och med känt skillnaden innan krystvärken kom om det var en kraftig eller en löjlig en påväg! Fast det räknades som ganska ovanligt enligt min bm. Ont bak vid utdrivningen har jag haft, sådär så man inte riktigt vill ta i, men i det läget sköter ju kroppen typ det själv!
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-06-20 18:56:55 följande:

Det bästa med förlossningen är att det är så värt det i slutändan!

Min förlossning gick ju väldigt bra också, förutom att det gjorde så ont. Hann ju inte ta bedövning!

Vad härligt!! Megagrattis till sonen och vad kul att det gick så bra!
  • narie24

Första barnet tog jag ingen Eda, i efterhand inser jag att jag borde ha gjort det. Var ju helt slut efter värkar i två dygn. Med andra bestämde jag mig för att prova. Bm sa lugnt att om en kvart så försvinner smärtan. Men edan tog inte alls :(. Blev så besviken, och hade jävulskt ont. Ngn som varit med om det?

Större risk att det händer igen?

Svar på tråden BF Juli 2017 ny