Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Malimari skrev 2017-02-12 15:06:40 följande:

Här i Göteborg får inte omföderskor stanna kvar på BB efter förlossningen om allt gått som det ska så behöver inte fundera på det iaf... :-P

Va skönt att man bor på liten ort känner jag spontant?
    Men man vet ju inte, denna bebisen kommer ju mitt i sommaren så kan ju vara värre med platser då! Tjejerna är födda i december och pojken i september, är ju lite olika tryck på vården olika säsonger! Vet att med sista ville jag bara hem de sista 12 timmarna, fick dela rum då, jättetrevlig tjej men de hade problem med amningen å både hon o barnet grät :/ samtidigt hade jag ju de andra barnen hemma som jag saknade. Pojken va bara 15 månader när lillasyster föddes och jag hade ju inte varit från honom så länge innan. Vi får se hur man känner när det väl är dax! De har ju ac på sjukhus det har jag ju inte hemma :p
  • Bimbim79
    Malimari skrev 2017-02-12 18:02:14 följande:
    Ja efter ca 6 timmar förväntas man åka hem.
    Ärligt? Även om min son mådde bra även tösen så kan jag säga att efter 32 timmars förlossningsarbete hade jag inte klarat sätta mig i bilen ens!
  • Bimbim79

Fy, bara tycker det är skamligt överlag i landet just nu. Bilförlossningskurser, gravida skickas t Finland, mammor som blir nekade att komma in när de behöver mm. Undrar om det vore likadant om det va män som skulle föda? :/ jag tycker att valfriheten att kunna stanna om man vill känns tryggare, syrrans lilla föddes med hjärtfel detta upptäcktes 24 timmar efter på BB. Hur skulle det gått om de blev hemskickade?

• Bimbim79
    Malimari skrev 2017-02-12 18:07:00 följande:
    Omföderskor gäller detta så det inte blir missförstånd. Förstföderskor får fortfarande välja om de vill komma till BB efter förlossningen.
    Gör ju inte saken bättre alls egentligen, det va min systers andra barn. Vad säger att barn nr 2 är friskt bara för att barn nr 1 va det?
  • Bimbim79
    MsJ skrev 2017-02-14 13:57:23 följande:

Hej
    Jag hoppar gärna in, hoppas det är ok Glad Jag är 25 och väntar mitt första barn med BF 8 juli, verkar enligt RUL vara en liten flicka.

Jag har en fråga gällande järntillskott. Står i appen att det kan vara bra att ta from nu (v. 20) men att bm säger till om det behövs. Dock ska jag inte dit fören jag är i v. 25 nästa gång, bör jag börja "ifall att"? Hur gör ni? Vill inte riskera att skada lillan.

Hej å välkommen. Jag fick brev från bm efter inskrivningen då tar man ju prover där ser de vilka järndepåer man har. I brevet med provsvaren stod det att jag skulle ta järntillskott varannan dag fr.o.m. V 20 ca. Annars kan du ringa dem å be om provsvar och rekommendation, du skadar inte barnet oavsett, det tar vad det behöver, du själv däremot kanske inte mår så bra, trött orkeslös mm. Har man svåra besvär med förstoppning är det rätt skönt om man är en som slipper tillskottet. :)
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-02-14 19:20:27 följande:
    Jag vart konstigt nog ännu tröttare av att börja med dom... är i v 17 och dom sa att jag hade väldigt låga värden nu efter 1 vecka jag haft dom är jag snortrött
    Du kanske inte tar upp det? Finns ju lite olika varianter, vissa tar man lättare upp än andra! Första graviditeten gjorde tabletter inte nån nytta alls för mig. Åt istället jordgubbar russin broccoli o drack apelsin juice då funkade det! Man ska inte dricka mjölk i samband och bra med c vitaminer som hjälper kroppen att binda järn.
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-02-15 14:05:17 följande:

Någon mer som börjat få sammandragningar?

Tycker det känns lite tidigt, är i vecka 18. Men kanske är normalt? Minns inte hur det var med förra barnet, är ju 7 år sen..

Jag får sammandragningar hela tiden, inte så det gör ont men magen blir stenhård. Har för mig jag haft det med de andra med, och om jag hade ansträngt mig rejält så har de även gjort ont så jag fått vila. Det va ju 8 år sedan jag va gravid sist, har både blivit snittad, koniserad och är steriliserad med titthåls Op, så drar lite här å där i ärren. Förhoppningsvis är det bara livmodern som tränar :)
  • Bimbim79

Åkt på värsta förkylningen, typ influensa, feber hostar snorar. Lillen i magen boxar efter varje hostning, blir väl trångt när man tar i :/ lagom kul när man är kissnödig med, tur man gjort sina knipövningar efter tidigare förlossningar ;) de andra graviditeterna hade jag immunförsvar av stål, nu åker jag på allt känns ju mindre kul!

• Bimbim79

Jag blev framflyttad 3 dagar på VUL, tycker det är märkligt att de inte vet exakt då det är ett ivf? Får se vad de säger på rul nästa vecka. Jag vet ju exakt datum för insättning och hur gammalt embryot va då så tror i te det kommer skilja så mycket. Är det mycket storleksskillnad så beror det ju isf på nåt annat, graviditet diabetes eller tillväxthämning. Första barnet slutade växa i v 32 men va kvar i magen till 38+3 föddes med snitt och va färdig bebis i miniatyr , 1935g och 40cm lång. De andra 2 hade "normal" vikt och längd. Vi vet ju redan att de e en liten kille som bor därinne. Ska bli så kul att få se bebisen igen. Alla prover tester har sett bra ut så förhoppningsvis är allt ok på rul med!

• Bimbim79
    Leeandra skrev 2017-02-17 18:10:24 följande:

Grattis till alla som gjort lyckade RUL. Min barnmorska sa att hon inte litar så mycket på ultraljud om mamman vet när hon hade ägglossning, det är ju trots allt små egna individer som ligger därinne. När barnen är ute växer de ju oftast i ryck, så varför inte i magen?

Ja så anser ju jag med! Första barnet flyttade de fram å tbx varje bm besök typ, men jag vet ju när jag hade sex liksom? Samma med barn nr 2 o 3, både ettan å trean är tillverkade 10 mars :) enligt dem va ettan född 38+3 och trean 40+4 har alltid varit extremt regelbunden så jag räknade själv ut att båda skulle fötts 10:e å de kom 14 och 15 :) barn nr 2 skulle komma 14:e enligt mig vilket han också gjorde! Tror detta lilla knytt kommer ca 14:e 15:e juli om inget gör att det startar tidigare. Beräknad till 20 juli.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny