• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2017-01-11 12:20:38 följande:

Klart att det kan vara ett problem att bli utträngd från sin egen säng av bonusbarnet!
    Nu är det något man får ta när det finns småbarn i hushållet (jag valde aktivt att inte ha något förhållande med en man med barn i småbarnsåldern), de flesta jag känner har haft barn i förskoleåldern i sängarna, antingen som nattvandrande barn eller samsovning. Däremot går det att lösa, antingen att man sover själv i eget rum eller att barnet har en stor säng i sitt rum som föräldern sover i.
  • elyse

Ni får skaffa en större säng i barnets rum och låta pappa + barn sova där.

• Anonym (S)
    Anonym (D) skrev 2017-01-11 12:20:38 följande:

Klart att det kan vara ett problem att bli utträngd från sin egen säng av bonusbarnet!

Det är en 3,5-åring för helvetes jävlar! Det är en trygghet för mänga små barn att sova i föräldrarnas säng. Och detta barn behöver ju såklart tanka ännu mer trygghet då han har två hem. Att det ska vara så svårt att förstå.
  • Anonym (mm)

Inget konstigt alls då det är ett så pass litet barn. Barnet behöver väl den tryggheten helt enkelt. Barn brukar sluta koma och sova avsäg själva så småningom 

Vi har en snart 11-åring som kommer då och då, om hon vaknat mitt i natten. Det händer inte ofta och då försöker man att hon ska gå tillbaka till sin egen säng men ett så litet barn som i TS skulle jag låta ligga kvar, bonusbarn eller bio spelar ingen roll.  (ja jag har både och)

• Anonym (mm)
    Anonym (mm) skrev 2017-01-11 14:34:37 följande:

Inget konstigt alls då det är ett så pass litet barn. Barnet behöver väl den tryggheten helt enkelt. Barn brukar sluta koma och sova avsäg själva så småningom 

Vi har en snart 11-åring som kommer då och då, om hon vaknat mitt i natten. Det händer inte ofta och då försöker man att hon ska gå tillbaka till sin egen säng men ett så litet barn som i TS skulle jag låta ligga kvar, bonusbarn eller bio spelar ingen roll.  (ja jag har både och)

ursäkta stavfelen, var inte meningen
  • Miss Skywalker
    Anonym (G) skrev 2017-01-11 14:39:05 följande:

Lös det genom att han sover med henne i hennes rum.

Precis så. Barnet, som fortfarande är så pass litet, får sova nära sin förälder och ts får sova ostört.

Hade det inte varit för alla nya familjekonstellationer med dina, mina och våra barn så hade man sluppit problem som dessa..
  • Anonym (D)
    sextiotalist skrev 2017-01-11 14:21:57 följande:
    Däremot går det att lösa, antingen att man sover själv i eget rum eller att barnet har en stor säng i sitt rum som föräldern sover i.

Det är det jag menar. TS ska inte behöva lämna sin egen säng när det finns bättre lösningar. Att sängen de har nu är för smal ÄR ett problem.
  • Anonym (Py)

Tack för all input! Det är så himla svårt ibland, jag vill så klart att det ska funka med den här nya familjekonstellationen och tycker om bonusen, men det kan dyka upp många motstridiga känslor från olika håll.
    Jag har en bra relation med bonusbarnet i övrigt, men vi har knappt bott ihop ett år och nyligen flyttat till större och gemensamt boende så jag antar att vi behöver tid.
    Men jag har en kompis som har sitt barn 50% och hon har alltid lyckats hålla rutinen att barnet sover i sitt rum. Förstår att olika barn har olika behov, men jag tror man kan försöka styra upp det lite om man har viljan.. men kan också förstå att sambon vill spendera all tid med barnet eftersom de inte bor ihop på heltid.

• Brumma

Japp då är du en elak styvmor ;)

Nädå, men vissa barn har behov av att sova längre. Om det stör dig får ni hitta alternativ, men det är inte självklart att alternativet är att tvinga ett litet barn att sova själv. Min bonus var orolig rätt långt upp i ålder och vi la en madrass på golvet. Den var allt7d bäddad och hon var välkommen närsomhelst. Ett annat alternativ är att sätta en säng i barnets rum och de nätter barnet kommer in så följer pappan med in till barnet istället och sover resten av natten där.

Ett tredje alternativ är att ställa in en extra säng i ert rum så att er säng utökas i bredd.

Vår sexåring är sedan två år tillbaka väldigt orolig när han ska sova. Samtidigt kommer vår 3.5 åring in de flesta nätter. För att vi föräldrar ska få en så bra sömn som möjligt på veckorna sover vi med varsitt barn. Deras trygghet är viktigast och jag o min man sover ihop på helgerna. Vill vi mysa under veckorna hittar vi tid till det också ;) .

Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv