• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Skenet

vad säger din sambo om att följa med och sova i barnets säng? Alternativt ha barnet på sin sida av sängen?

Tycker det är helt normalt att en 3,5 åring ska få komma och sova vidare med de vuxna.

Jag tycker själv om att samsova med bonus (snart 5) Visst ibland kostar det mycket nattsömn för mig då hon helst ligger mot mig och flaxar som en väderkvarn.

Ibland tar jag soffan som nödlösning.

• Anonym (H)

Jag avskyr att ha ungar i sängen! Förut var det min bonus som kom varje natt/kväll och nu är det mitt barn som gör det!

Vi har en madrass på golvet som hon får sova på. Jag har smärtproblematik och har det nog jobbigt på nätterna. Så kanske det kan vara ett alternativ? Att ni skaffar en madrass?
    Eller att din sambo lägger sig med barnet i barnets säng iaf någon natt??

• ungbrunett
    Anonym (Normalt) skrev 2017-01-13 12:57:36 följande:
    Men varför ska det styras upp bara för att du har viljan? Vet inte om jag tycker "lyckas" är ett bra ordval i sammanhanget.
    Varför ska det inte styras upp om någon part vill det?
  • ungbrunett
    Anonym (Normalt) skrev 2017-01-13 12:54:50 följande:
    Säger det samma. Hel normalt.

Vissa barn behöver samsova längre än andra. Särskilt när det har varit förändringars i barnets liv som nu bostad och ny styvmamma. 

Själv har jag en 8 åring som precis har börjat sova själv. Han har av olika anledningar haft ett jättestort behov av närhet. 
    "Ny styvmamma"...
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-01-13 13:00:31 följande:

Vissa saker skulle jag inte vara intresserad av att kompromissa med. Det här är en sådan sak. Så för min del hade det fungerat så att jag valt bort att bo ihop med ny partner som inte kunde eller ville sova med mina barn i sängen.

Jag vet flera som inte fixar att sova med sina egna barn i sängen (min egen sambo t.ex). Det finns så många andra lösningar på detta än att välja bort.

• ungbrunett
    Påven Johanna II skrev 2017-01-13 13:00:31 följande:

Vissa saker skulle jag inte vara intresserad av att kompromissa med. Det här är en sådan sak. Så för min del hade det fungerat så att jag valt bort att bo ihop med ny partner som inte kunde eller ville sova med mina barn i sängen.

Finns det någon som vill sova med någon annans barn i sängen? Fattar inte hur det kan vara en avgörande faktor och tas som massiv kritik om man som "styvförälder" inte vill hänga med någon annans barn 24/7 inklusive att behöva sova med dem! Ensamtid någon?
  • Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2017-01-13 14:30:07 följande:
    Jag vet flera som inte fixar att sova med sina egna barn i sängen (min egen sambo t.ex). Det finns så många andra lösningar på detta än att välja bort.
    Det tvivlar jag inte alls på att det finns. Jag är emellertid inte en av dem och hade som sagt inte kompromissat om den saken heller. Jag hade inte löst det på något annat sätt, jag vill sova med min partner och jag ville, när det begav sig, sova med mina barn. Alltså kunde bara en partner som accepterade det vara aktuell. Andra hade absolut valts bort.
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:32:11 följande:
    Finns det någon som vill sova med någon annans barn i sängen? Fattar inte hur det kan vara en avgörande faktor och tas som massiv kritik om man som "styvförälder" inte vill hänga med någon annans barn 24/7 inklusive att behöva sova med dem! Ensamtid någon?

Javisst finns det det.

Jag hade inte tagit det som någon massiv kritik om min nuvarande man inte velat sova med mitt barn. Jag hade däremot sett det som att vi inte ville samma saker och eftersom jag inte själv var villig att kompromissa om detta så hade vi inte varit kompatibla utom möjligen som särbos. För mig var det oerhört viktigt att mina barn fick samsova så länge de ville och behövde göra det.

En annan sak jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att kompromissa kring var att mina barn alltid kunde komma hem. Det fanns ytterligare andra saker också. Nu var inget av detta något problem för min nuvarande man eftersom våra värderingar och uppfattningar kring detta och mycket mer var överensstämmande.
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-01-13 14:42:30 följande:
    Det tvivlar jag inte alls på att det finns. Jag är emellertid inte en av dem och hade som sagt inte kompromissat om den saken heller. Jag hade inte löst det på något annat sätt, jag vill sova med min partner och jag ville, när det begav sig, sova med mina barn. Alltså kunde bara en partner som accepterade det vara aktuell. Andra hade absolut valts bort.
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:32:11 följande:

Javisst finns det det. 

Hihi och jag och sambon som inte ens sover ihop. Utan har varsitt rum. Personligen hade jag nog inte fixat att ha en partner som krävde att man skulle sova tillsammans.
  • Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2017-01-13 14:48:13 följande:
    Hihi och jag och sambon som inte ens sover ihop. Utan har varsitt rum. Personligen hade jag nog inte fixat att ha en partner som krävde att man skulle sova tillsammans.
    Jo, jag vet. Vi har diskuterat saken förr. Många gånger.

• Anonym (Bonusmamma)

Jag tycker att du har helt rätt i att känna som du gör.

Det står inte hur länge ni har varit tillsammans, men det är helt klart så att ni två behöver eran tid tillsammans också. Och jag kan tycka att i sovrummet får man vara själva. Sen är det absolut ok någon gång ibland. Tycker du ska prata med din kille.

Jag har bonusbarn och egna barn.

"Du är inte mindre förälder att du inte är biologisk släkt med barnet. Föräldraskap sitter inte ditt DNA , det sitter i hjärtat"

Du går med på det som känns ok för dig, det andra får ni diskutera som föräldrar.

Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv