• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Anonym (Normalt)
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:26:01 följande:
    Varför ska det inte styras upp om någon part vill det?
    På vems villkor tycker du det ska styras upp? Styvmamman som kommer in, eller barnets (som förmodligen inte bor där på heltid) som behöver bonding.  
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:26:29 följande:
    "Ny styvmamma"...

De har ju precis flyttat ihop. Då blir denna kvinna en ny styvmamma för 3,5 åringen.
  • ungbrunett
    Anonym (Normalt) skrev 2017-01-13 15:17:50 följande:

På vems villkor tycker du det ska styras upp? Styvmamman som kommer in, eller barnets (som förmodligen inte bor där på heltid) som behöver bonding.  De har ju precis flyttat ihop. Då blir denna kvinna en ny styvmamma för 3,5 åringen.

Jag tycker alls behov ska ses över. Barnet, föräldern och icke-föräldern. Den bästa kompromissen när barnet kommer in till de vuxnas sovrum men alla inte kan sova i samma säng är att barnet och föräldern går till barnets rum och sover där. Alla blir då nöjda och detta är alltså för mig det enda alternativet. Altervativet att "styvföräldern" sover på soffan eller tillsammans med barnet medan föräldern sover på soffan, är inte ett alternativ!
  • Näng

Jag har varit elaka styvmor i 5år. Ångrade det järnet när jag själv fick barn och har försökt kompensera det. En 3-åring är väldigt liten. Hon måste få vara med sin pappa när hon behöver. Men är du obekväm med det så be honom följa med till hennes säng. Hon är bara liten en kort tid. Låt henne få h sin pappa.

• Näng
    Lils skrev 2017-01-11 12:07:22 följande:

Har haft samma problem med mitt bonusbarn. Han är dock 7.. han är här helger och lov. Resten av tiden bor han hos sin mamma. Vet inte riktigt hur hon gör hemma hos dom men jag får känslan av att han får komma in och lägga sig hos dom.. fast hon säger att så inte är fallet.

Iaf så i början varje gång han är hos oss så höll han på och ska komma ner och gå och lägga sig hos oss. Krokodiltårarna flödar osv. I början vågade jag inte riktigt säga nånting.. fast jag tyckte det var skit jobbigt och jag hade svårt att sova varenda natt han kom ner och skulle sova hos oss. På det jobbade jag långa pass så jag va helt slut dom helgerna/loven han var här. Till slut orkade jag inte mer och då tog jag ett snack med min sambo och förklarade för honom att det inte gick länge, och att han faktiskt fick ta tag i problemet. Han tyckte det var mysigt att han sov hos oss.. men när jag väl förklarade hur jobbigt det faktiskt var för mig så fick han en annan syn på det hela. Plus att jag tycker också att en 7 åring ska kunna sova själv.

Nu har det gått ett tag sen vi tog tag i problemet och det har blivit mycket bättre. Det händer fortfarande ibland att han kommer ner men då får han helt enkelt gå upp och lägga sig igen. Vi ger inte med oss. Jag eller sambon följer ibland med upp igen, beroende på läget. Ibland räcker det att bara säga åt honom att gå upp igen, ibland får vi följa med upp och stoppa om.

Vi berömmer honom och visar att vi är stolta när han är så duktigt och han blir stolt över sig själv och det gör att han växer och blir mer självsäker och vill sova i sitt eget rum.

Måste vara något av det grymmaste jag läst. Stackars stackars barn. Inte få ha pappa på heltid och sedan bli berövad på tryggheten när han väl är hos sin pappa.
  • TaSe

Varför pratar man inte igenom sådana saker innan man flyttar ihop?

Jag har samsovit med alla mina barn. För mej är det en självklarhet. Nu är jag nybliven sambo och hade min partner haft som krav att min 4-åring ska sova hela natten i sin säng hade jag valt att inte flytta ihop.

Mina barns trygghet är inte något man kan kompromissa om.

• Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:32:11 följande:

Finns det någon som vill sova med någon annans barn i sängen? Fattar inte hur det kan vara en avgörande faktor och tas som massiv kritik om man som "styvförälder" inte vill hänga med någon annans barn 24/7 inklusive att behöva sova med dem! Ensamtid någon?

Jadå det finns det :)

Tyckte det var supermysigt när bonus kom uppkrypamde intill. Hon hade en förkärlek till att ligga nära nära, precis som mina egna barn :)

Men - lika lite som man borde ta för givet att man INTE vill sova med ngn annans barn (som du verkar göra ovan...) borde man ta för givet att man VILL sova med ngn annans barn. Eller med sina egna för den delen.

Ensamtid - typ vv ;)
  • Anonym (:))

Ungen är ju bara 3,5 år. Hon kommer inte vilja sova med er för alltid. Skaffa en större säng alternativt ställ in barnets säng i ert sovrum tills hon trivs med att sova själv. Nu sover inte min son i min säng längre (5 år, slutade med det självmant för ca 6 månader sen), men i samma rum. Hade min partner klagat över det så hade partnern fått sova på soffan :) Sonen bodde här först och är bara här varannan vecka.

• Ess
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:26:01 följande:
    Varför ska det inte styras upp om någon part vill det?
    Jag håller med. Men eftersom det är ett litet barn så får pappan självklart gå och lägga sig i barnets säng.

Men det är konstigt att problemet inte kommit upp innan de flyttade ihop. De måste ju sovit ihop redan tidigare?
    Annars kanske pappan sagt att han självklart ska gå över till barnets säng, men nu när de väl bor ihop så pallar han inte.......
  • Anonym (Py)
    Ess skrev 2017-01-14 09:45:03 följande:
    Jag håller med. Men eftersom det är ett litet barn så får pappan självklart gå och lägga sig i barnets säng.

Men det är konstigt att problemet inte kommit upp innan de flyttade ihop. De måste ju sovit ihop redan tidigare?
    Annars kanske pappan sagt att han självklart ska gå över till barnets säng, men nu när de väl bor ihop så pallar han inte.......
    Saker blir inte alltid som man sagt att de ska bli innan man flyttar ihop. Han orkar oftast inte gå in med henne eller lyfta in henne igen när hon sovit med oss ett tag, även om det är så det var tänkt från början!
    Vi bodde ihop i min sambos lägenhet ett knappt år innan vi flyttade till en gemensam, har varit tillsammans i två år nu. Då sov hon först i egen säng i sovrummet och sedan i egen säng i ett tillfälligt rum då vi väckte varandra när alla sov ihop (pappan snarkar i ;) ).
    Tror det här också handlar om att sovrummet i nya lghten är det rum som känns mest som "mitt" rum. Bonusen har eget rum och min sambo har halva vardagsrummet till sina grejer. Då känns det kanske mer när det egna spacet krymper.
    Jag tycker om bonusen, så det handlar inte om det.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Py) skrev 2017-01-14 11:57:51 följande:
    Saker blir inte alltid som man sagt att de ska bli innan man flyttar ihop. Han orkar oftast inte gå in med henne eller lyfta in henne igen när hon sovit med oss ett tag, även om det är så det var tänkt från början!
    Vi bodde ihop i min sambos lägenhet ett knappt år innan vi flyttade till en gemensam, har varit tillsammans i två år nu. Då sov hon först i egen säng i sovrummet och sedan i egen säng i ett tillfälligt rum då vi väckte varandra när alla sov ihop (pappan snarkar i ;) ).
    Tror det här också handlar om att sovrummet i nya lghten är det rum som känns mest som "mitt" rum. Bonusen har eget rum och min sambo har halva vardagsrummet till sina grejer. Då känns det kanske mer när det egna spacet krymper.
    Jag tycker om bonusen, så det handlar inte om det.
    Bodde ihop i hans lght i knappt ett halvår menar jag :)
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv