• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Gunilla1957
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 20:22:15 följande:
    Vem ska åka snålskjuts på den andre då, föreningen eller arbetsgivaren?
    Vem som slipper betala en resa? Det spelar väl ingen större roll. Får han väl välja själv. Eller som Milla säger han bokar ditresan och hemresan separat, sedan ett kvitto till vardera.

Men som han gör just nu är ju helt förkastligt. Det är bedrägeri.
  • Anonym (är det förskingring?)
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-15 21:49:42 följande:
    Man köper ditresan först och får ett kvitto att lämna in till arbetsgivaren. Sedan köper man hemresan och får ett kvitto på den som man ger till föreningen. Hur enkelt som helst om man är normalbegåvad.
    säger du det, min uppfattning är att man kan fortfarande vara normalbegåvad utan att komma och tänka på alla möjliga lösningar i olika situationer. Men du kanske är bättre på att bedöma människors begåvning än vad jag är, jag vet inte.

Det skulle kunna vara en bra fördelning, men hur ska man göra om ditresan och returresan kostar olika mycket? Vem ska betala den dyrare färden?
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-15 21:47:37 följande:
    Om man får tillbaka pengarna så har man inte haft något utlägg. Inga pengar fattas på kontot. Och med dagens nollränta så blir det ingen ränteförlust av att ligga ute med pengarna i tre dagar.
    han har haft ett utlägg för att få kvittot oavsett vad som händer efter det

man kan faktiskt få ganska bra avkastning på pengar under tre dagar om man placerar dom rätt
    Anonym (Svägerskan) skrev 2017-01-15 22:43:34 följande:
    Med skenseparation menar jag att de har separerat och flyttat isär. Strax därpå har de flyttat samman igen trots att man har kvar den andra bostaden, som man får bidrag för. Man får inte vara sammanboende på en adress (för man räknas som boende om man lever och verkar där) trots att man är folkbokförd på en annan adress (den övergivna bostaden).

Att inte meddela ändrade boendeföehållanden helt enkelt.

Hennes sambo är fullt medveten om att hon får bidrag för sin bostad. Han anser att det är hennes val och samvete då han inte ansökt eller nyttjar pengarna..
    De har separerat, betyder det att de tog en paus i förhållandet och sedan återförenades? 

Har jag förstått rätt att det finns alltså två olika bostäder varav den ena står obebodd? Får bidrag för den, betyder det att det bidraget täcker kostnaden helt eller bara delvis? Verkar ju inte som att det blir några pengar över att tjäna i alla fall

ja jag vet inte vad som är rätt och fel här, kanske behöver de varsin bostad om förhållandet inte är stabilt och de flyttar isär och ihop rätt var det är? Men det kanske inte gör att man skulle ha rätt till bidraget, jag kan inte såna regler

Jag håller nog med hennes sambo, han är i vilket fall inte ansvarig för det där. Kanske man kan tycka att han har ett samhällsansvar att anmäla om det, om nu det hon gör är olagligt
    Gunilla1957 skrev 2017-01-15 23:33:04 följande:
    Vem som slipper betala en resa? Det spelar väl ingen större roll. Får han väl välja själv. Eller som Milla säger han bokar ditresan och hemresan separat, sedan ett kvitto till vardera.

Men som han gör just nu är ju helt förkastligt. Det är bedrägeri.
    klart att det spelar roll, båda parterna räknar med kostnaden men en av dom ska tjäna på den andre. Hur kan det bli rätt? Och varför ska han ha rätten att välja vem som ska tjäna på det? Då kan han likagärna äga rätten att välja att han själv ska tjäna på det.

Ja den fördelningen kan vara en rättvis lösning mellan de båda om båda turerna kostar exakt lika mycket. Även om det skulle hända att sambon är så finurlig att han lyckas få till en bra fördelning av kostnaden så kvarstår att varken föreningen eller arbetsgivaren har gjort någon ansträngning för att tjäna på det men ändå ska de få göra en besparing. Den enda som har ansträngt sig för att detta ska lyckas är ts sambo. Om det här scenariot skulle utspela sig, vill säga
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 20:18:57 följande:

Ja, vad läcker? Har jag varit otydlig?

Varför fråga om nåt som inte är ett problem för mig iallafall?

Det är intressant för mig att veta om det är vanligt att göra såhär och om folk anser det vara ok. För det stör, retar mig och stressar mig.

Har din sambo förstått hur hans agerande påverkar ditt mående?

Har uppfattat av din text att ni har bråkat mycket om själva sakfrågorna, men har du någon gång försökt förklara att det han gör får dig att må dåligt och det tar en massa energi från dig?

Jag tänker att om han tycker att pengar är viktigare än att du mår bra så är det inget bra förhållande. Men han kanske har andra kvalitéer som uppväger? Bara du kan avgöra vilket pris du vill betala för att vara tillsammans med den här mannen
  • Gunilla1957
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 10:03:03 följande:
    klart att det spelar roll, båda parterna räknar med kostnaden men en av dom ska tjäna på den andre. Hur kan det bli rätt? Och varför ska han ha rätten att välja vem som ska tjäna på det? Då kan han likagärna äga rätten att välja att han själv ska tjäna på det.

Ja den fördelningen kan vara en rättvis lösning mellan de båda om båda turerna kostar exakt lika mycket. Även om det skulle hända att sambon är så finurlig att han lyckas få till en bra fördelning av kostnaden så kvarstår att varken föreningen eller arbetsgivaren har gjort någon ansträngning för att tjäna på det men ändå ska de få göra en besparing. Den enda som har ansträngt sig för att detta ska lyckas är ts sambo. Om det här scenariot skulle utspela sig, vill säga
    Varför tycker du det är så illa om den ena sparar in en kostnad de hade räknat med? Det är väl bara positivt, och det påverkar inte den andre negativt. Bättre att den ena får göra en besparing, än att bli utsatt för bedrägeri och ersätta en icke-kostnad.
  • Studentpappa
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 19:33:22 följande:
    han hade ju ett utlägg i och med att han köpte biljetten man kan inte förstå det på något annat sätt.

ja jag är ju inte så insatt i hur det fungerar i föreningar, man kanske har rätt att sparka ut medlemmar bara för att man anser att de har gjort fel

polisanmälan har vem som helst rätt att göra för vad som helst, frågan är om de leder någonstans
    Alltså det här är inte öppet för tolkning, det är fel punkt slut. 1+1=2 inte 3 det finns liksom ingenting att diskutera.

Våldtäkt leder oftast ingenstans att anmäla det betyder inte att det är tillåtet likt förbannat. Jag börjar tro att du trollar, ingen kan vara så resistent att ta till sig något hur många ggr det än förklaras. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 09:42:40 följande:
    han har haft ett utlägg för att få kvittot oavsett vad som händer efter det

man kan faktiskt få ganska bra avkastning på pengar under tre dagar om man placerar dom rätt
    Nej, han har inte haft något utlägg. Man begär ersättning för de kostnader man haft. Har man fått tillbaka pengarna som man betalade för biljetten så har man inte haft några kostnader.

Om du anser att man kan får bra avkastning på pengar under tre dagar så är det väl bara för ts man att lämna in en reseräkning där han begär ersättning för de tre dagarna han missade avkastning på sina pengar. Men då måste han först förklara för sin chef att han köpte och lämnade tillbaka biljetten för att lura till sig pengar från företaget.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 09:40:03 följande:
    säger du det, min uppfattning är att man kan fortfarande vara normalbegåvad utan att komma och tänka på alla möjliga lösningar i olika situationer. Men du kanske är bättre på att bedöma människors begåvning än vad jag är, jag vet inte.

Det skulle kunna vara en bra fördelning, men hur ska man göra om ditresan och returresan kostar olika mycket? Vem ska betala den dyrare färden?
    Jag har förstått att du inte kunde tänka ut lösningen själv. Det framgår tydligt av dina inlägg i tråden.

Vem som ska betala vilken resa är lika enkelt. Första dagarna ska han jobba, alltså betalar jobbet ditresan. Sista dagarna är föreningsaktiviteter, alltså betalar föreningen hemresan.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo