• FruPäron

IVF start sommar 2017

Tänker på er här i tråden som gjort ivf innan - när plockades era ägg? Hur länge hade ni tagit era sprutor? På måndag är jag på dag 6 och ska göra ul då. Kollat runt här lite och det verkar ju viktigt att kunna pricka in injektionerna så man inte är mogen för plockning på helgen.

Hur går de till väga om de på måndag ex säger att jag behöver spruta tre dagar till.. jag kan ju inte ta ägglossnings-sprutan på Tors/fre/lördag morgon för då kan jag ju inte plockas efter 36 timmar...

Gud så snurrigt det är!!!

• FruPäron
    Hoppfullhet skrev 2017-08-10 20:24:17 följande:

Det är lite olika hur man svarar på hormonerna. Jag har alltid fått "spruta" länge. Men läser man på min kliniks hemsida så står det ca 10-16 dagar sedan får man ägglossningsspruta.

Jag har fått göra VUL på dag 7 alla 4 ggr, sedan mellan 2-3 VUL till innan de kunnat bestämma plockdag. Men de kommande VULen är täta.

Vet inte ifall alla kliniker har de så men där jag va innan så hade dom viss verksamhet på helgen. Vi va själva på ett återförande en lördag men plock vet jag inte.

Men på ngt sätt känns de som de löser det men antingen möjlighet till plock på helg eller annat, för har svårt att tänka mig att man pga helg behöver avbryta hela beh.. då när de gäller ivf iaf.

Lycka till nu!!

Förstår ju att de har stenkoll på detta så de är ju hur lugna som helst - det är ju bara jag som föreställer mig hur galet allt kan gå! Haha.

Har inte ens tänkt på om de har öppet på helgen.. antog bara att de inte hade det! De hade ju semesterstängt i 4 veckor så varför inte vara ledig varje helg då ;) men det blir ju ett jävla jobb för dem att hela tiden ducka för helger... Hhmm..

Tack för ditt svar!
  • FruPäron

Nu har jag avverkat min 4e spruta och imorgon är det dags för att lägga till orgalutan (?).

Första VUL på måndag, hur mycket kan mina äggblåsor vuxit då? Tycker det känns så kort att komma på en koll efter bara 5 sprutor???

Hur har ni andra blivit kollade i början av era sprut-perioder??

• FruPäron
    ivfbebis skrev 2017-08-12 21:21:39 följande:

Ingen koll alls förrän UL på dag 9. Tagit min tredje spruta idag och nu gör det ont :( Det svider när jag tagit den, en lång stund. Så ikväll bröt jag ihop. Hoppas att det inte ska vara så här varje kväll.

Stackare som har så ont! Undra om det påverkas av hur hög dos man tar? Jag känner inte speciellt mycket av sprutan men desto mer några timmar senare när jag ska sova. Tarmar och mage ömmar men brukar vara rätt mild värk.

Var tar du för sprutor?

Hoppas det går över och lugnar sig lite!!
  • FruPäron
    frikenfröken skrev 2017-08-12 23:47:15 följande:

Hej!

Härligt, du är 1 dag efter mig. Imorgon är de ultraljud för mig. Får se hur mycket äggblåsorna har växt så kan jag uppdatera om hur de såg ut för mig. Men som du skriver, de känns så kort men sprutor i 5 dagar bara.. Har inte känt av någonting förutom att orgalutran gett mig blåmärke och svider lite när man sprutar in. Men jag hoppas på fina stora ägg så man slipper åka in för många gånger för extra ultraljud. Vad tar du för spruta? Hur mycket per dos?

Spännande att höra någon som nästan är exakt samma! Uppdatera gärna vad de sa på ditt UL :)

Jag tar Bemfola med en dos på 150. Vad tar du? Vilken klinik går du på?

Jag trodde jag skulle bli stor som en ballong, har ju sett i andra trådar på FL att folk ser gravida ut. Jag märker inte av det, har tom gått ner i vikt :) haha.

Jag gjorde ju ett Ul innan jag startade min behandling och då kunde hon se 12 (!!) äggblåsor på var sida, så man kan ju hoppas att Bemfola bara gett dem en extra skjuts :)
  • FruPäron
    frikenfröken skrev 2017-08-13 10:08:28 följande:

Ja men eller hur! Så kul att följas åt när ni är så nära varandra i tid :) nu är de nervöst, 1 timme kvar.

Jag tar gonal-f. Min dos ligger just nu på 112.5, får se vad som sägs efter UL.

Härligt med mycket ägg!! Hade jag med, har pcos så har massvis med ägg som inte mognar eller släpper... Så jag hoppas de kommer visa många fina stora ägg idag :)

Jag går i Göteborg, du då?

Håller tummarna att dina ägg växt till sig :)

Hoppas det går bra!! :)

Jag hoppas på att jag slipper en långdragen sprut-period. Det verkar vara så olika för alla och alla har ju olika förutsättningar. Försöker läsa mig till det mesta men det är ju en djungel och man är mer förvirrad efteråt haha :)

Jag går i Malmö.

Hejja dig!! (Och äggen såklart!)
  • FruPäron
    Sandra1991 skrev 2017-08-13 10:03:35 följande:

Jag och min man gjorde ivf i början av sommaren och för oss gick det hur bra som helst. Sprutorna gick förvånansvärt bra. Vi gick på Sophia hemmet och plussade på första.

Hoppas det går bra för er????

Gud vad härligt att sätta det på första försöket! GRATTIS :)
  • FruPäron
    frikenfröken skrev 2017-08-13 16:14:31 följande:

Tack hörrni!

Varit inne och kikat på mina små ägg. De för ju protokoll på hur stora äggen är och hade bara 3 idag som låg på ca 10 mm resterande var mindre än de och då mäts dom inte. Men på de igen, fick höjd dos till 150 och ska in på nytt UL på onsdag! De var vanligt att man inte hade så stora ägg efter så få dagar med sprutorna men de gjorde en koll så de inte missade något :)

Ja men eller hoppas man slipper köra med sprutor för länge. Haha, ja de är verkligen så. Man googlar lite och är mera förvirrad än klar :D försöker att inte googla så mycket för då jämför jag så mycket med vad jag läser ;)

Men ändå 3 som vuxit till sig så bra på bara några dagar! Grymt jobbat! :)

Men då kan jag nog också bara vänta mig några och inga allt för stora, måste lägga band på mig så jag inte förväntar mig för mycket och så kommer de fram till att det är tomt där inne eller något!

Håller vi tummarna tills onsdag :)
  • FruPäron
    frikenfröken skrev 2017-08-13 19:59:28 följande:

Ja precis :) skönt att 3 växt lite i alla fall.

Ha inte för höga förväntningar så kan de bara bli bättre :) men som hon sa till mig så var de vanligt att inte ha så stora ägg än.

Ja, men först håller vi tummarna inför imorgon för dig!! :)

Nu är mitt ul gjort!! Jag är på behandlings dag 6 och hon kunde se följande:

Slemhinnan i livmodern 6-7 mm tjock (?).

Hade 4 folliklar (ingen aning om vad det heter eller hur det stavas) på höger sida runt 8-11 mm. På vänster var det 8 stycker(!!) på 11 mm.

Jag ska fortsätta med mina sprutor tills torsdag - sen nytt ul på fredag. Troligtvis kommer mina ägg plockas nästa måndag!!

Så bara fortsätta ikväll med sprutorna.

Hur går det för alla andra i tråden???
  • FruPäron
    Bonnamoran skrev 2017-08-13 14:05:40 följande:

Hoppar in.. Jag och sambon ska på gruppinfo för ivf nu på tisdag och hoppades kunna köra igång med behandlingen första mensen efter det, men fick reda på att vi inte är bokade till ett läkarbesök efter infon. Ni som varit på gruppinfo för IVF, vad kan man förvänta sig efter det? Hur lång tid tar det innan man kan börja?

Hej hej, välkommen in!

Det verkar vara väldigt olika beroende på klinik och kommun hur man gör vid första besöket. Var själv inte på info i grupp men det fick väldigt fort för oss. Jag hade info.möte som jag själv bokat (med bara oss då) och läkarundersökning samtidigt. Två dagar senare lämnade min man spermaprov och ytterligare två dagar senare fick vi en sammanfattning av vår läkare. Det var då en vecka innan mens och vi fick klartecken att börja när den kom, dvs 11 dagar efter första info/läkarbesöket.

Vi valde dock att vänta två månader och hörde sedan av oss när den mensen kom. Och då var det bara att kicka igång.

Privata kliniker verkar inte ha väntetid direkt vilket gör att ni kanske inte behöver vänta så långe.

Lycka till på tisdag! :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017