• Lykkeliv

Bf mars 2018 följas åt?

Hej!

Har precis plussat och har bf runt den 2/3

Finns det fler? Ska vi följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 11:48
    Det finns nu en hemlig grupp på fb för oss som har bf i mars. Skicka meddelande här med ditt namn så lägger jag till dig som vän och i gruppen, kan ta bort mig som vän på fb efteråt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 10:41
    Då bf-gruppen marsmammor på Facebook närmar sig fullt antal så har goaround skapat en till med namnet marsbebisar som också är hemlig. Skicka PM till henne så lägger hon till er, hon är admin i båda grupperna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 18:37
    I den nya gruppen "marsbarn" där kan alla som är medlemmar själv lägga till nya medlemmar, behöver inte gå via admin, men jag och goaround hjälper er självklart om det behövs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-07 13:28
    FÖR ATT GÅ MED I EN HEMLIG FACBOOKGRUPP SÅ SKICKA PM TILL MIG HÄR PÅ FAMILJELIV!!

Läs ovan om instruktionerna.

• Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?
  • Hoppsan2016

Var på inskrivningen förra fredag och lämnade samtidigt blodprov för KUB. I tisdags var det dax för KUB UL. Då fick jag reda på att nån sorry språket mindre smart människa glömde att hämta alla blodprov/prov till labbet den fredag och alla prover har ruttnat!!!! Så vi fick inte reda på KUB siffror =(
    Men enligt UL såg allt bra ut iaf. Bebisen dansade runt i magen och var på huvud hela tiden haha.
    Vi blev erbjudna att lämna blod då igen men eftersom vi valde att göra NIPT och bekosta den själva, struntade vi det. Så i torsdags lämnade jag blod för NIPT och nu väntar spännande på resultatet som borde komma om ca 10-12 dagar.

Går in i v 14 imorgon, vikten är som innan och även alla kläder passar än =)
    Mår illa då och då, hatar vissa lukter, och tvingar mannen att byta om efter han har ätit korv hahaha.

• Krusbärskompott
    Hoppsan2016 skrev 2017-08-26 12:33:56 följande:

Var på inskrivningen förra fredag och lämnade samtidigt blodprov för KUB. I tisdags var det dax för KUB UL. Då fick jag reda på att nån sorry språket mindre smart människa glömde att hämta alla blodprov/prov till labbet den fredag och alla prover har ruttnat!!!! Så vi fick inte reda på KUB siffror =(

Men enligt UL såg allt bra ut iaf. Bebisen dansade runt i magen och var på huvud hela tiden haha.

Vi blev erbjudna att lämna blod då igen men eftersom vi valde att göra NIPT och bekosta den själva, struntade vi det. Så i torsdags lämnade jag blod för NIPT och nu väntar spännande på resultatet som borde komma om ca 10-12 dagar.

Går in i v 14 imorgon, vikten är som innan och även alla kläder passar än =)

Mår illa då och då, hatar vissa lukter, och tvingar mannen att byta om efter han har ätit korv hahaha.

Gud så drygt! Men skönt att det finns fler som jag, dvs som kör både kub o nipt. Jag gjorde NIPT privat direkt i v10 så för oss blev KUB mer som en tidig anatomigranskning, typ japp det finns en hjärna, en magsäck, en urinblåsa o mkt annat. Så himla skönt!
  • MistyM
    Krusbärskompott skrev 2017-08-26 13:26:41 följande:
    Gud så drygt! Men skönt att det finns fler som jag, dvs som kör både kub o nipt. Jag gjorde NIPT privat direkt i v10 så för oss blev KUB mer som en tidig anatomigranskning, typ japp det finns en hjärna, en magsäck, en urinblåsa o mkt annat. Så himla skönt!
    Är det extra säkert om man gör nipt också? 
  • Krusbärskompott
    MistyM skrev 2017-08-26 21:13:49 följande:

Är det extra säkert om man gör nipt också? 

Allt är ju relativt.

KUB ger en uppskattning på risken för tre trisomier (13, 18 o 21), typ 1:50 eller 1:10 000 eller liknande. Dock är den risksiffran bara korrekt i ca 90% av fallen, kan vara fel åt båda hållen.

NIPT är 99,8% säkert på trisomi 21 o nästan lika säkert på trisomi 13, 18 o könskromosomavvikelser. På vissa lab tittar de även på några enstaka mikrodeletioner. Och där får du inte en risksiffra utan bara svaret normalt eller onormalt.

Så är man som jag (extremt ångestdriven och med stort kontrollbehov, dessutom jobbar jag med sjuka barn) så kan det vara värt de 5-6000 det kostar att göra NIPT privat. I många landsting erbjuds numera NIPT om man får en hög risksiffra på KUB, men det är lite olika.

Men! Det finns ju ca miljoner olika extremt ovanliga genetiska avvikelser man inte kan se med vare sig kub eller nipt, så inget av dem är en hundraprocentig garanti för ett friskt barn.

Usch nu blev det deppigt. =(

De allra flesta barn som föds är friska, det är viktigt att komma ihåg. Jag glömmer det ibland. :/
  • sandri88
    Hej! Jag ska ha barn kring 19 mars om allt går som de ska.
    har inte velat gå med i nån gravid grupp på fb då jag inte vill att sambons familj ska veta om att vi väntar vårat andra barn. då sambons mamma tycker att de räcker med att vi bara har sonen.

jag är nu i v.11 .
  • MistyM
    Krusbärskompott skrev 2017-08-26 23:23:36 följande:
    Allt är ju relativt.

KUB ger en uppskattning på risken för tre trisomier (13, 18 o 21), typ 1:50 eller 1:10 000 eller liknande. Dock är den risksiffran bara korrekt i ca 90% av fallen, kan vara fel åt båda hållen.

NIPT är 99,8% säkert på trisomi 21 o nästan lika säkert på trisomi 13, 18 o könskromosomavvikelser. På vissa lab tittar de även på några enstaka mikrodeletioner. Och där får du inte en risksiffra utan bara svaret normalt eller onormalt.

Så är man som jag (extremt ångestdriven och med stort kontrollbehov, dessutom jobbar jag med sjuka barn) så kan det vara värt de 5-6000 det kostar att göra NIPT privat. I många landsting erbjuds numera NIPT om man får en hög risksiffra på KUB, men det är lite olika.

Men! Det finns ju ca miljoner olika extremt ovanliga genetiska avvikelser man inte kan se med vare sig kub eller nipt, så inget av dem är en hundraprocentig garanti för ett friskt barn.

Usch nu blev det deppigt. =(

De allra flesta barn som föds är friska, det är viktigt att komma ihåg. Jag glömmer det ibland. :/
    Tack för ditt svar! Jag förstår att du gör NIPT också, får se hur jag själv känner sedan. Lycka till, hoppas du kan glädjas samtidigt åt att du är gravid:) Kram
  • nalg

Undrar med prinsessan Madeleine och är med här i gruppen :) har ju också BF i mars 2018

• jess06
    sandri88 skrev 2017-08-26 23:55:25 följande:

Hej! Jag ska ha barn kring 19 mars om allt går som de ska.

har inte velat gå med i nån gravid grupp på fb då jag inte vill att sambons familj ska veta om att vi väntar vårat andra barn. då sambons mamma tycker att de räcker med att vi bara har sonen.

jag är nu i v.11 .

Varför tycker om att det räcker med 1 barn? Det är ju inte deras sak :o
  • Mallankb

Vad roligt med så många marsbebisar =)
    Själv har jag BF 11/3 men med en del tråkigheter i baggaget har jag inte riktigt kunnat njuta än av graviditeten och vår lilla "sladdis" som är på G. Jag har sen tidigare två barn en på 16år och en på 12år. Jag har de två senaste åren haft två tidiga missfall och det är först nu när jag gått in i v 13 som det känns som att jag kan släppa den oron lite. Förutom den oron finns också oron för att denna lilla krabat ska bära på en ärftlig kromosomavvikelse. Tyvärr måste vi ju vänta tills efter fostervattensprovet innan vi kan veta något. Vi har därför valt att vara väldigt tysta om den här graviditeten men någon gång måste man ju börja våga öppna sig så nu är jag här :)

• sandri88
    jess06 skrev 2017-08-29 10:37:52 följande:

Jag vet inte, tror de har att göra med att hon inte gillar mig.
    jess06 skrev 2017-08-29 10:37:52 följande:

Jag vet inte.

Men hon gillar inte mig och de har hon visat gång på gång.
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?