Bf juni 2018
Hej ????
Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)
Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)
Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.
Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)
Hej ????
Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)
Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)
Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.
Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)
Amning är inte kul när det inte fungerar.
Själv går jag in i veckan 5 med spruckna bröstvårtor och en enorm smärta vid varje amning.
Har varit på amningsmottagningen och fått tips om salva mot svamp. Fast odlingen inte kommit tillbaka med resultat ännu.
Men jag har svårt för mediciner överhuvudtaget så nu testar jag att hålla mig från socker och kolhydrater som jag fått för mycket av den senaste tiden.
Men ont har jag fortfarande, men ska kämpa på ett tag till.
Dock har jag som några andra här inne också alltid haft lite mjölk. Kan bero på att jag är väldigt dålig på att ta mig tid för mat. Så de ska de även nu bli ändring på..
Vad äter ni?
Fått uvi med streptokocker. :( Tredje penicilinkuren nu, men har blivit lovad remiss till gynekolog om denna inte fungerar. Streptocker visas tydligen inte på snabbtest vilket min barnmorska tagit hela graviditeten, så nu misstänker jag att jag haft det länge. Har trott att det måste svida, men det gör det inte.
Jag har fortfarande avslag också, men klarar mig med tunna trosskydd nu.
Läser om såriga bröstvårtor. Känner igen den enorma smärtan. Jag var tvungen stt börja pumpa på dag fyra eftersom det inte gick längre. Jag grät av smärta hela amningen och min sambo grät han med. Jag bunkrade upp med Multi-mam kompresser. Helt underbara (men förbaskat dyra). Sen köpte jag Medelas amningssköld. Två tunna i silikon som man lägger på bröstvårtan som skydd. Helt underbara, räddade verkligen mina bröst. Kostar runt 100kr och diskas av. Nu har mina bröst läkt och härdat, men när jag känner att de börjar bli ömma kör jag med skölden någon dag och så är det bra igen.
Hur växer era små? Våran "lilla" stora kille (totala motsatsen till storebror som alltid legat lite under medelkurvan) vägde vid födseln för prick tre veckor sedan 4250g, 51cm och huvudomf på 36. (två veckor över tiden) och har sedan ökat stadigt. Idag vid prick tre veckor var han 56 cm, 5040g och huvudomf 40 cm. Bvc sa ingenting annat än att han växer jättebra och mycket och ny tid om två veckor. Reagerade bara själv på huvudomfånget. Det ser inget konstigt ut alls men lät väldigt stort och ökat snabbt på bara 3 veckor? Googlade såklart och hittade ngn som hade 41cm vid 3 veckor och pga det skulle göra UL. Men nu växer ju hela han väldigt snabbt här och inte bara huvudet, men ändå. Hade ni oroat er? Hur växer era småttingar?
Såg på bvc kortet att huvudomf var 39 cm inte 40 som jag skrev innan och 36,5 vid förlossningen. Det har alltså ökat 2,5 cm på 3 veckor.
Min lilla växer också fort! När hon föddes vägde hon 3930 g, 51 cm och 35,5 huvudomfång. Hon blir fyra veckor på torsdag och idag vägde hon 4580 g, 55 lång och 38,1 i huvudomfång. Det var 37,5 vid tre veckor, så två cm mer sen födsel då, så låter inte onormalt med 2,5 cm tycker jag.
Känner mig fortfarande höggravid för övrigt. Lika obekväm och begränsad med en liten tjej på magen som bara kan sova ordentligt i bärselen på dagarna. Får lite panik över det :/ som tur är sover hon gott även hos pappa, så vi kan bytas av ibland..
Amning är inte kul när det inte fungerar.
Själv går jag in i veckan 5 med spruckna bröstvårtor och en enorm smärta vid varje amning.
Har varit på amningsmottagningen och fått tips om salva mot svamp. Fast odlingen inte kommit tillbaka med resultat ännu.
Men jag har svårt för mediciner överhuvudtaget så nu testar jag att hålla mig från socker och kolhydrater som jag fått för mycket av den senaste tiden.
Men ont har jag fortfarande, men ska kämpa på ett tag till.
Dock har jag som några andra här inne också alltid haft lite mjölk. Kan bero på att jag är väldigt dålig på att ta mig tid för mat. Så de ska de även nu bli ändring på..
Vad äter ni?
Fy så trist. Fick också svamp o lillan torsk. Har äntligen börjat bli bättre. De tog inte ens odling för hon så att det är så vanligt att den visar fel o baserat på hur det såg ut var hon ganska säker. Om du inte vill använda medicin kan du blanda 1 dl vatten med 0.5-1 tsk bikarbonat o ta på brösten efter varje amning o i bebisens mun. Jag har kombinerat det med daktar tre ggr per dag.
Lite sent svar från mig här, men tack för era uppmuntrande svar angående amningen! Nu har jag deppat färdigt över att inte kunna amma nå mer, men det går lika fint med flaskan. En nöjd bebis och nöjda föräldrar!
Hur mycket äter era små? Med korrigerad ålder är våran pojke 5 veckor och han äter 100ml ersättning varannan eller var tredje timme. Det känns som att det enda vi gör är att stå i köket och göra i ordning ersättning.. Vi kokar upp vatten och har i termos, sen är det bara att hälla i flaskan och skyla ner till 45 grader innan vi blandar med ersättning och sen kyla ner igen till 37 grader. Men vi kyler ner under kranen och det går ju åt en hel del vatten i onödan känner jag. Känns speciellt dåligt nu när det är vattenbrist på många ställen i Sverige på grund av branden. Nu har vi köpt en sån här uppvärmare och ska testa den istället. Nån som har erfarenhet av sånna? Och kyla ner flaskan i vattenbad tar alldeles för lång tid för våran pojke börjar gallskrika direkt när han blir hungrig. Det ska vara mat NU. Haha. Väldigt otålig pojke. Sätter alltid honom ner i babysittern och står med en fot och balanserar medans jag gungar honom med andra foten. Multitasking!
Lite sent svar från mig här, men tack för era uppmuntrande svar angående amningen! Nu har jag deppat färdigt över att inte kunna amma nå mer, men det går lika fint med flaskan. En nöjd bebis och nöjda föräldrar!
Hur mycket äter era små? Med korrigerad ålder är våran pojke 5 veckor och han äter 100ml ersättning varannan eller var tredje timme. Det känns som att det enda vi gör är att stå i köket och göra i ordning ersättning.. Vi kokar upp vatten och har i termos, sen är det bara att hälla i flaskan och skyla ner till 45 grader innan vi blandar med ersättning och sen kyla ner igen till 37 grader. Men vi kyler ner under kranen och det går ju åt en hel del vatten i onödan känner jag. Känns speciellt dåligt nu när det är vattenbrist på många ställen i Sverige på grund av branden. Nu har vi köpt en sån här uppvärmare och ska testa den istället. Nån som har erfarenhet av sånna? Och kyla ner flaskan i vattenbad tar alldeles för lång tid för våran pojke börjar gallskrika direkt när han blir hungrig. Det ska vara mat NU. Haha. Väldigt otålig pojke. Sätter alltid honom ner i babysittern och står med en fot och balanserar medans jag gungar honom med andra foten. Multitasking!