• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Bubbel85
    FairyL skrev 2018-07-16 21:27:53 följande:

Hur sover och ammar era små på nätterna?

Vi kan få vår bebis att sova i babynest max en gång per natt, men då sover han så länge som 3h. Efter det vill han äta (ammas) MINST varannan timme och han somnar enbart på/precis bredvid mitt bröst efter ca 1-2h. Han är trött och somnar korta stunder under amningarna så det kan ta 1-2 h innan han blir mätt och kan somna om helt.

Det är rätt jobbiga nätter!

Jag överväger att låta honom börja med napp för att få honom att sova mer i nästet, plus att han gärna suger på mitt bröst länge efter avslutad amning vilket är rätt uttröttande även på dagarna. Samtidigt vill jag inte strula till amningen, men han går upp bra i vikt och har gjort det sen fyra veckor.

Vågar knappt skriva detta men vår tjej sover hela nätter, 6-8 timmar i sträck. Peppar peppar men har gjort det varje natt sedan hon föddes. Hon ammar bara 5 minuter per gång men ofta under dagarna. Under dagtid en gång var 1-3 timme och på kvällarna typ mellan 19.00-23.00 5 min varje halvtimme. Så kvällarna är ju vigda till amning men bm trodde att hon åt upp sig på kvällen och därför står sig hela natten. Hon har gått upp bra i vikt så allt flyter på bra. Hon är fruktansvärt nöjd med allt och allt är bara så enkelt just för tillfället iaf. Är som natt och dag med första tjejen som skulle bäras bäras och bäras konstant. Usch sicket drygt inlägg för er att läsa som sliter på nätterna, förlåt, men kan trösta att första barnet som sagt var helt tvärtom! Och bara för att de första veckorna är på ett sätt så kan det ju vända fort :)
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-16 21:27:53 följande:

Hur sover och ammar era små på nätterna?

Våran lilla sover lite olika, vissa nätter har hon vaknat bara någon enstaka gång, andra vaknar hon 2-3 ggr på natten. Inatt skulle hon snutta och snutta, så till slut fick jag nog och gav henne nappen och fick stå och vagga henne till sömns.. Det var vid fyra, sen vaknade hon åtta, åt och sov vidare till ca nio. Hon vill inte sova själv, då skriker hon efter några minuter.. Tvärtom mot min son som gick att lägga ner var som helst. Tänk hur olika det kan vara.
  • FairyL

Sover de bättre med napp??

Funderar på att införa det och hoppas på att han ska acceptera nästet oftare då. Han vill helst vara nära bröstet hela nätterna oavsett om det är för att äta eller snutta och det är omöjligt att skilja vad han vill.

• Moorii
    FairyL skrev 2018-07-17 13:53:39 följande:

Sover de bättre med napp??

Funderar på att införa det och hoppas på att han ska acceptera nästet oftare då. Han vill helst vara nära bröstet hela nätterna oavsett om det är för att äta eller snutta och det är omöjligt att skilja vad han vill.

Min bebis gör det iallafall. Hon blir arg till en början när jag ger henne nappen, men när hon väl somnat så sover hon som en stock. Jag märker när det övergår från äta till snutta då hon tappar greppet, blir arg, får nytt tag men tappar greppet igen osv. Sen är det mer småsnuttande än det där ordentliga ätandet också. Då bryter jag, för annars kan hon hålla på i en evighet på det sättet. Hon gillar inte heller nästet, hoppas på att det ändras längre fram..
  • FairyL
    Moorii skrev 2018-07-17 14:37:19 följande:

Min bebis gör det iallafall. Hon blir arg till en början när jag ger henne nappen, men när hon väl somnat så sover hon som en stock. Jag märker när det övergår från äta till snutta då hon tappar greppet, blir arg, får nytt tag men tappar greppet igen osv. Sen är det mer småsnuttande än det där ordentliga ätandet också. Då bryter jag, för annars kan hon hålla på i en evighet på det sättet. Hon gillar inte heller nästet, hoppas på att det ändras längre fram..

Det låter precis som min lillkilles sugbeteende ibland!!
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-17 19:23:29 följande:

Det låter precis som min lillkilles sugbeteende ibland!!

Då kanske napp kan funka på honom med!
  • Krocki1
    Moorii skrev 2018-07-16 16:59:17 följande:

Första dagarna satt jag nån timme i taget, men nu max 15-20 min. Min svägerska hade pratat med en bm som sa max 45 minuter, sen får man avbryta. Har han gått upp som han ska? BVC sa att om de går upp bra så kan man introducera napp, och eftersom min lilla gick upp 200 g på fyra dagar så sa hon att det bara var att ge napp så man får lite avlastning. Hon sa också att man får vara envis med nappen tills de tar den, funkar ok med våran flicka nu iallafall. Testa bärsele också, med napp i munnen somnar lillan direkt i den. Och man får händerna fria :)

Han har gått upp jättefint, men då pga jag sett suttit i soffan och ammat hela dagarna.

Testar aktiv amning men han bli inte nöjd ändå efter en timme.

På tisdag kommer BVC hem till oss, ska rådfråga då vad de tycker jag ska göra. :)
  • FairyL
    Krocki1 skrev 2018-07-22 08:44:04 följande:

Han har gått upp jättefint, men då pga jag sett suttit i soffan och ammat hela dagarna.

Testar aktiv amning men han bli inte nöjd ändå efter en timme.

På tisdag kommer BVC hem till oss, ska rådfråga då vad de tycker jag ska göra. :)

Hade de något tips?
  • FairyL
    Moorii skrev 2018-07-17 19:59:59 följande:

Då kanske napp kan funka på honom med!

Nu har vi kört med napp typ fem dagar, och det underlättar faktiskt mycket i barnvagnen och i babyskyddet i bilen. På nätterna vägrar han nappen, men jag är glad att det funkar i andra situationer i alla fall. Lugnare kille, lugnare för mamma och pappa... :) Mina bröst (och armar) hinner också vila något mer....skönt!!!

Överhuvudtaget har han börjat acceptera nästet oftare nu på nätterna.
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-25 08:37:50 följande:

Nu har vi kört med napp typ fem dagar, och det underlättar faktiskt mycket i barnvagnen och i babyskyddet i bilen. På nätterna vägrar han nappen, men jag är glad att det funkar i andra situationer i alla fall. Lugnare kille, lugnare för mamma och pappa... :) Mina bröst (och armar) hinner också vila något mer....skönt!!!

Överhuvudtaget har han börjat acceptera nästet oftare nu på nätterna.

Åh, vad skönt! Och jättebra att han accepterar nästet mer. Får nog försöka prova det snart igen, men jag är skeptisk.. Går inte att få henne att sova mer än några minuter i det dagtid, även fast hon är helt däckad när jag lägger ner henne. Har beställt en bärsjal nu faktiskt, bara att acceptera att den här damen vill vara nära hela tiden..