• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • FairyL

Vår pojke är snart sju veckor och har gått från födelsevikt 2400 till nuvarande vikt 4000. Han har växt 7 cm. Från 44 cm till 51 cm. Det känns så skönt att vikt- och längdutvecklingen har gått så fort framåt eftersom han var så liten vid födseln trots att han föddes en vecka innan bf. Han går mot normalkurvan nu och är helt frisk utifrån de undersökningar de gjort hittills.

Vår kille har hemskt svårt för att sova på dagarna utan närhet, och han ligger inte länge i babygym/på filt själv. Så jag känner mig också väldigt begränsad, det är ju så mycket man skulle vilja göra som man inte kan. Fast det är ju också väldigt mysigt och fantastiskt att vara mamma till ens underbara bebis... Man får väl tänka på att det blir lättare och lättare med tiden för dem att kunna vara mer utan närhet.

Vår kille har börjat sova fler timmar i rad på nätterna nu och det är så skönt... Han kan även sova mer i sitt babynest.

• Småstadstjej

Våran bebis på snart 7 veckor växer fort nu.. Väger 4600 och är 56 lång. Nästan sen födseln har han mått dåligt av värmen. Skrikigt och velat vara nära. Nu har det nog bytts ut mot skrikperioden dom ska ha nu. Väldigt påfrestande. Åkte själv på mjölkstockning med frossa och feber. Då orkade jag inte mer utan ringde hem pappan. Nu mår jag bättre och hoppas herrns skrikperiod snart är över för denna gång. Gör så ont i mammahjärtat när han är otröstlig. Så denna vecka har verkligen varit tuff. Så äntligen fredag så pappan är hemma några dagar.

• Moorii

Min "lilla" tjej var 55 cm lång i tisdags och vägde då 4580 g, det går undan! Nu när hon sover mer åt gången har viktuppgången minskat något iallafall, blev lite nervös när hon gick upp 300 g på en vecka.. Idag gick jag på första vagnpromenaden bara hon och jag (vi testade med dubbelvagnen första veckan med mindre lyckat resultat) och hon sov i den i 1,5 timme. Vi bar upp henne i liggdelen och efter att ha legat där i två minuter vaknade hon och skrek.. Antingen rörelse eller närhet som gäller för den här damen när hon ska sova alltså. På natten sover hon dock själv, men bredvid mig i sängen. Enda gången det funkar. Hur sover era små?

• FairyL
    Småstadstjej skrev 2018-08-03 11:11:26 följande:

Våran bebis på snart 7 veckor växer fort nu.. Väger 4600 och är 56 lång. Nästan sen födseln har han mått dåligt av värmen. Skrikigt och velat vara nära. Nu har det nog bytts ut mot skrikperioden dom ska ha nu. Väldigt påfrestande. Åkte själv på mjölkstockning med frossa och feber. Då orkade jag inte mer utan ringde hem pappan. Nu mår jag bättre och hoppas herrns skrikperiod snart är över för denna gång. Gör så ont i mammahjärtat när han är otröstlig. Så denna vecka har verkligen varit tuff. Så äntligen fredag så pappan är hemma några dagar.

Har du provat det här sättet att bära när han skriker mycket? Det gör ofta underverk på vår.

• Freya18
    Workingmom skrev 2018-08-02 22:47:57 följande:
    Kokar vatten och häller upp i flaskan så det är färdigt efter varje gång. Sen micrar vi upp det till lämplig temp.

Blandar aldrig ersättning vid 45 grader först och sen väntar till 37.

Kör på känsla, lagom varmt för fingret och munnen min så är det klart att ge.

Annars kan man ha en flaska med kokat vatten som är svalt och en termos med varmt och blanda till lämplig temp. Men då funkar inte att först blanda vid 45 grader för att sedan vänta till 37.

Kyl inte under rinnande kallt vatten.

Ha en flaska med vatten i kylen och häll i en större kopp + några isbitar så går det fortare att kyla..

Du sparar dessutom på vattnet.
    Vi har en sån där tempmätare som man håller en bit från huden och mäter. Med den kan man även mäta mat och dryck. Så mäter alltid ersättningen med den. På ersättningspaketet står det att man ska blanda pulvret mellan 40-50 grader så det är därför jag blandar vid 45. Vi använder Combiotic.

Nu har jag vatten i kylen och använder även isbitar som påskyndar processen. Vet inte varför jag inte har tänkt på det. Så tack för tipset. :)
  • Freya18
    Moorii skrev 2018-08-03 11:41:41 följande:

Min "lilla" tjej var 55 cm lång i tisdags och vägde då 4580 g, det går undan! Nu när hon sover mer åt gången har viktuppgången minskat något iallafall, blev lite nervös när hon gick upp 300 g på en vecka.. Idag gick jag på första vagnpromenaden bara hon och jag (vi testade med dubbelvagnen första veckan med mindre lyckat resultat) och hon sov i den i 1,5 timme. Vi bar upp henne i liggdelen och efter att ha legat där i två minuter vaknade hon och skrek.. Antingen rörelse eller närhet som gäller för den här damen när hon ska sova alltså. På natten sover hon dock själv, men bredvid mig i sängen. Enda gången det funkar. Hur sover era små?

Vi fick hoppa över ett besök hos barnmorskan för vi var på semester, så nästa tid är först på torsdag. Senaste besöket hade vi 12/7 så det är ju ett tag sen. Pojken äter och mår bra så han har nog gått upp en del. Storlek 56 börjar bli trångt!

Han sover också riktigt bra i barnvagnen. Älskar att vara ute på promenader och han njuter för fullt. Sover lätt 2 timmar i streck när vi är ute. Men väl hemma vill han gärna sova i famnen. Då sover han tryggt. Han tycker tyvärr inte om spjälsängen och vaknar lätt, men när han ligger i våran säng så går det bra. Maken har fått sova i extrasängen som vi har för han kan inte ligga i samma säng som sonen. Maken drar alltid upp täcket högt upp och kramar den och kuddar hamnar lite här och där och har ingen koll på sonen i sömnen, så han har snällt fått sova själv. Men det tycker han är skönt för då blir det inte lika varmt. :) Och han får snarka ifred! Haha.
    Jag somnar och vaknar alltid i samma position och har aldrig varit bökig på nätterna, sen vaknar jag av minsta ljud som sonen gör.Täcket har jag bara halvvägs och sonen får ha egen filt och platt kudde. Funkar fint! Men för det mesta är jag vaken på nätterna och sover på morgonen. Är mera nattmänniska av mig.
  • Freya18

Det här med nätterna, brukar ni få hjälp utav eran partner vid matningarna eller hur styr ni upp det? Ni som ammar, tar ni alla passen själva eller brukar ni pumpa ut mjölk ibland som eran partner ger? Nu när jag inte kan amma nå mer så kan vi styra upp matningarna lite hur vi känner för dagen. Eller ja, så länge maken har semester.

Sonen sover riktigt bra om nätterna fast han vaknar av hunger då och då, men somnar om snabbt igen. Somnar vid 21-22 och vaknar vid 00, 03 och 06 när han är hungrig. Jag är vaken för det mesta på nätterna och njuter av svala luften och lugnet. Glad Jag städar, kollar på serier och viker kläder. Maken tar hand om sonen mellan 06-10 och då jag brukar få sova ut. Dom är alltid ute på en morgonpromenad medans jag ligger och gosar i sängen.

• Småstadstjej
    FairyL skrev 2018-08-03 20:42:32 följande:

Har du provat det här sättet att bära när han skriker mycket? Det gör ofta underverk på vår.

Det funkar ibland. Det som fungerar mest är massage. Nu när pappan är hemma är det också väldigt effektivt att få komma till nån annan.
  • Workingmom

Min son snart 7 veckor har länge haft en längre sovperiod den första delen av natten.

Allt mellan 20-22 fram till 02/03. Sen ammar jag honom liggandes och då smälter tiden samman lite så hyr vi sover/äter kan vara diffust.

Vaknar gör han 07 och är go och gla innan det är dags för ersättning som morgonmål.

Har mjölk i brösten, men inte så han blir mätt tydligen. Trots upprepade amningar.

Dessutom har jag sår så jag vill gärna ha paus efter nattens amningar.

• Utvandraren2

Hur ammar ni på natten? Jag har ingen aning om vad som är vanligt. Här blir det kl 23, 02, 05, 08. Så går vi upp när hon vaknar nästa gång, ca 10.

Ammar, rapar, byter blöja och nattsång. Tar allt från 30-60 min.

Pappan började jobba igår, så andra dagen själva. Går fint, men lite drygt att jag blivit dålig så vi måste till olika möten. Fortfarande uvi med gbs och gjort illa ryggen (lyft för tungt en gång). Kiropraktor igår, läkare idag. Hoppas på att äntligen få remiss vidare så att infektionen försvinner, femte veckan nu, och hadde kanske innan bf med! Känner samma symptom nu som innan bf, men då trodde jag det var gravidrelaterat vilket jag förstått nu att det inte var. Inte lätt att veta när man inte haft uvi tidigare.

Slutligen vill jag tipsa om babygym. Det tydligt att hon tycker det är roligt. Och det ger mamma några minuters andrum...