• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Moorii
    Krocki1 skrev 2018-07-06 16:49:17 följande:

När man ansöker om föräldrapenning, ska man skriva in dubbeldag de första 10 dagarna?

Nej, pappan har tio egna dagar, det räknas inte som dubbeldagar, säger min man iallafall :)
  • 13mila
    Krocki1 skrev 2018-07-06 16:49:17 följande:

När man ansöker om föräldrapenning, ska man skriva in dubbeldag de första 10 dagarna?

Du söker om FP så som du planerat, medan pappan/partnern får söka separata 10 dagar (tror det faller under tillfällig föräldrapenning, men heter 10 dagar). Utbetalningen av de 10 dagarna kan dröja om man är sambos och faderskapet inte är fastställt. Gjorde i alla fall för oss för 2 år sedan...
  • Utvandraren2

Ursäkta långt inlägg, måste skriva av mig...

Idag hade jag hembesök av min bm. De hade flyttat på någon annan så att jag kunde få besöket innan helgen. Kanske de hade dåligt samvete? Min flicka tappade 11% i vikt på BB, mycket pga amningsstress från personalen. Amningen gick ju jättebra av sig själv, men när 10-14 personer kommer in på rummet och lägger sig i så blir det fuckat. Så tog upp detta med min bm idag plus att jag var besviken på att behöva genomlida ett helvete hemma i 19 timmar innan jag fick åka in. Hon höll med, jag borde ha fått komma in när jag ringde andra gången. Hade varit mindre stressigt för mig att vara där.

Hon som förlöste mig var otroligt duktig, tack vare hennes beslut att låta bebisen sjunka ned riktigt ordentligt innan krystfasen behövde jag bara sy ett jättelitet stygn. Jag förstår det som att det är lite ovanligt för en förstagångsföderska.

Pga viktstressen förstörde jag mina bröstvårtor och var tvungen att pumpa i några dagar. Det var helt omöjligt att amma. Fick inte info om bröstvårteskydd/sköld innan det redan var försent. Ännu en sak jag tog upp med bm idag.

Har matat med min pumpade mjölk + nan. Så stressade vi med vikten och gav såklart för mkt nan - med magknip som följd. Stackars bebis! Från igår kväll har jag äntligen kunnat amma igen, så härligt och enkelt. Helt annat när jag är hemma och det inte står två sjuksystrar brevid och påpekar olika saker.

Dottern har gått upp en hel del. Når troligtvis sin födselsvikt innan hon är en vecka gammal. Vi vägde efter amning idag, och hon slurpar i sig 50 ml från ett bröst på under 10 min!

Har lärt mig något viktigt av förlossningen som jag redan hade på känn; jag är alldeles för duktig på att pusha mig själv och vara ?duktig flicka?. Det är det slut med nu, även inom andra områden. Och jag tror det blir en bebis till snart, för detta var inte så jobbigt som jag trott (med respekt för er som haft jobbig graviditet såklart, jag har ju haft det lätt). Men nästa gång åker jag in til FL mkt tidigare och sätter mig på golvet om de inte släpper in mig! :)

• Elvipe

Här blev det ingen igångsättning. Bebis hade det alldeles förträffligt och tydligen hade jag det också trots att jag lipade mig igenom hela ultraljudet och ctg kurvan. Vet inte vad som tog åt mig men medans jag låg där var det som att alla anspänningar bara släppte så jag grät floder av tårar. Mest för att jag på något vis hade större tro till att jag skulle få kunna sättas igång redan igår tror jag och var så spänd.

Bm som gjorde hela kontrollen var samma person som i januari på mitt RUL skulle öva på ultraljud på mig och var då tillsynes helt oerfaren. Hon är antagligen förträffligt duktigt nu men det kändes bara inte helt okej. Värst var det när hon frågade "jaha, jobbar du fortfarande?" .... som tröst över mina krokodiltårar skulle jag även "passa på och njuta av att vara gravid nu sista dagarna" (NJUTA av att gå 14 dagar över tiden mitt i högsommaren?) Tillsist gjorde hon en koll på tappen som var i mellanläge, 2 cm kant kvar o 3 cm öppen. Gjorde en hinnsvepning som tog 1 sek o gav 0 resultat. Kändes inte alls "lika bra" som när bm på mvc gjorde en. Fick inga som helst känningar nu, kom inte ens varken blod eller slem. Tror inte att det blev ngn riktig svepning öht.

Så nu är det jag som väntar. Fått tid för igångsättning på onsdag.. helt övertygad om att bebis inte kommer komma innan så de kommer behöva sätta igång mig i vilket fall. Hinner iaf se Sverige spela kvartsfinal. Kastar in handduken nu. På återseende.

• Moorii

Du är en kämpe Elvipe! Vilken jobbig bm, förstår att det inte var någon vidare upplevelse. Däremot låter det ju bra att tappen är halverad och att du är öppen 3 cm! Hoppas det drar igång när som helst, annars kommer en eventuell igångsättning säkerligen gå jättebra med. Skickar all positiv energi jag kan, från en som vet precis hur du känner dig. Nu är det oavsett inte många dagar kvar av detta. Många kramar till dig!

• Krocki1
    Moorii skrev 2018-07-06 17:53:34 följande:

Nej, pappan har tio egna dagar, det räknas inte som dubbeldagar, säger min man iallafall :)

Tack
    13mila skrev 2018-07-06 20:31:02 följande:

Du söker om FP så som du planerat, medan pappan/partnern får söka separata 10 dagar (tror det faller under tillfällig föräldrapenning, men heter 10 dagar). Utbetalningen av de 10 dagarna kan dröja om man är sambos och faderskapet inte är fastställt. Gjorde i alla fall för oss för 2 år sedan...

Tack :)
  • Krocki1
    Elvipe skrev 2018-07-07 09:14:30 följande:

Här blev det ingen igångsättning. Bebis hade det alldeles förträffligt och tydligen hade jag det också trots att jag lipade mig igenom hela ultraljudet och ctg kurvan. Vet inte vad som tog åt mig men medans jag låg där var det som att alla anspänningar bara släppte så jag grät floder av tårar. Mest för att jag på något vis hade större tro till att jag skulle få kunna sättas igång redan igår tror jag och var så spänd.

Bm som gjorde hela kontrollen var samma person som i januari på mitt RUL skulle öva på ultraljud på mig och var då tillsynes helt oerfaren. Hon är antagligen förträffligt duktigt nu men det kändes bara inte helt okej. Värst var det när hon frågade "jaha, jobbar du fortfarande?" .... som tröst över mina krokodiltårar skulle jag även "passa på och njuta av att vara gravid nu sista dagarna" (NJUTA av att gå 14 dagar över tiden mitt i högsommaren?) Tillsist gjorde hon en koll på tappen som var i mellanläge, 2 cm kant kvar o 3 cm öppen. Gjorde en hinnsvepning som tog 1 sek o gav 0 resultat. Kändes inte alls "lika bra" som när bm på mvc gjorde en. Fick inga som helst känningar nu, kom inte ens varken blod eller slem. Tror inte att det blev ngn riktig svepning öht.

Så nu är det jag som väntar. Fått tid för igångsättning på onsdag.. helt övertygad om att bebis inte kommer komma innan så de kommer behöva sätta igång mig i vilket fall. Hinner iaf se Sverige spela kvartsfinal. Kastar in handduken nu. På återseende.

Förstår verkligen din känsla :(

Hoppas verkligen för din skull att bebis vill komma innan, men jag vet. Man ger upp hoppet.

Kommer styrke kramar här.
  • Kia82

Kikar in för att gratta och önska lycka till, snart har vi alla i tråden fått våra små underverk. Våran lilla kille är redan 16 dagar, tiden går verkligen fort när bebisen är utanför magen!

Önskar alla en härlig sommar och tackar för all pepp och förståelse som ni i denna tråden bjudit på. Kram till er alla.

• Krocki1
    Kia82 skrev 2018-07-08 17:06:57 följande:

Kikar in för att gratta och önska lycka till, snart har vi alla i tråden fått våra små underverk. Våran lilla kille är redan 16 dagar, tiden går verkligen fort när bebisen är utanför magen!

Önskar alla en härlig sommar och tackar för all pepp och förståelse som ni i denna tråden bjudit på. Kram till er alla.

Det går mkt fortare när de är på utsidan. så mysigt!
  • kindofnothing

Ni som fött på Östra:

Vad sa de om stygnen? Visst försvinner de av sig själv? Efter hur lång tid?

När gör man hörselscreeningen? Får man kallelse till den?

Vart lite kaotiskt under förlossningen så fick aldrig infon o trots många dagar på sjukhuset tänkte jag inte på att fråga..