• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-22 19:22:29 följande:
    Förstår att det måste ha varit jobbigt med först glädjen och sedan sorgen med alla missfall. Berättade du själv på jobbet eller råkade det komma ut ? Varför har du ångest ? Är det pga av rädsla?
    Jag var tvungen att berätta tidigare. Så de fick veta först. De ville att jag tillfälligt skulle byta tjänst. Längre färdväg och mer krav. Just då var jag trött som en gnu och mådde dåligt av oron för missfall. Så jag bröt ihop.

Ja, ångest på grund av att nu är det massor med folk som vet. Och hur ska jag kunna berätta för alla om det blir missfall igen.
  • Hey.orange
    Emsoff skrev 2017-12-22 20:05:52 följande:

Jag var tvungen att berätta tidigare. Så de fick veta först. De ville att jag tillfälligt skulle byta tjänst. Längre färdväg och mer krav. Just då var jag trött som en gnu och mådde dåligt av oron för missfall. Så jag bröt ihop.

Ja, ångest på grund av att nu är det massor med folk som vet. Och hur ska jag kunna berätta för alla om det blir missfall igen.

Så jobbigt :( i vilka veckor har du haft missfall?
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2017-12-22 20:47:04 följande:
    Så jobbigt :( i vilka veckor har du haft missfall?
    Jag haft 4. Varav ett var biokemiskt i vecka 5. De andra har varit MAn. Det första upptäcktes i v9, såg då ut som det dött i v5. Men de skrumpnar ju ihop lite har jag hört. Så det kan ha varit senare. Det andra MAt var en ofostrig graviditet som skrapades bort i v10. Det senaste levde i v10, men inte i v11. Det var dock hela tiden en vecka mindre i storlek. Dock växte den som den skulle, så alla läkare sa att jag skulle våga tro.
  • waldesten16
    Emsoff skrev 2017-12-22 20:05:52 följande:

Åh vilken jobbig sits. Förstår att du mår dåligt över det. Håller tummarna för att det går vägen denna gången. Har du fått några specifika restriktioner eftersom du har haft upprepade missfall ?
  • waldesten16
    Hey.orange skrev 2017-12-22 12:03:10 följande:

Mina föräldrar vet om sen innan vi startade denna ivf. Min mans mamma vet sen en vecka tillbaka. Det blir liksom enklare när vi nu ska fira jul ihop och man dricker alkoholfritt osv. Blir inga onödiga kommentarer. Mina bonusbarn är nämligen också med på julen och det är för tidigt att berätta för dem då vi går i in i v 11 på söndag.

Det lutar åt att jag berättar för mina föräldrar. Vill helst inte men mår så illa och är så yr att det blir bara konstigt annars. De vet att vi är mitt uppe i ivf men vi berättade aldrig denna gången när vi gjorde återföring utan sa att det blir efter jul.
  • waldesten16
    Senua skrev 2017-12-22 09:08:48 följande:

Vi berättade för föräldrar efter första vul (7+3), men då visste några vänner och mina systrar redan (hade pratat om ivf:en så blev ju lite automatiskt att man berättade om resultatet tidigare). Hade kanske inte berättat för föräldrarna då om det inte vore för att halva familjen redan visste, och det kändes som om man inte kunde vänta hur länge som helst med att uppdatera resten :). Dessutom var dom på besök, så det föll sig liksom bara så.

Så tänker jag med. Mina föräldrar vet att vi är mitt uppe i ivf men vi berättade aldrig om denna återföringen utan sa att det blir efter jul. Men jag mår så illa och är yr så det kommer bli svårt att dölja. Ska försöka övertala sambon att berätta för de närmaste närmaste familjen.
  • Znickers
    pigan86 skrev 2017-12-20 23:15:03 följande:

För mig var de så otroligt skönt att få slippa lutinus. Tog sista tabletten samma dag som testdagen. Mådde så psykiskt dåligt av dem, smutsig o äcklig + att jag hade så många biverkningar/symtom av dem. Oron fanns såklart där men tror den hade funnits fast naglad i mig oavsett lutinus eller inte.

Folsyra och omega 3 har jag däremot fått för mig lindrar mitt illamående och dem har jag lite seperationsångest med, får panik om jag glömmer ta dem på morgonen.

Försök och slappna av, lutinus ska ha "gjort sitt" under den tiden man tar dem. Försök att lita på din kropp istället och lycka till <3

Pigan86 - jag håller med, lutinuset har också fått mig att må extremt dåligt på många vis. otroligt skönt att ha slutat med det nu. Tack för dina ord :)

folsyra har jag tagit i flera år nu så det sitter som berget, en morgonrutin som är svår att glömma. hehe.

Men man kanske borde börja äta mer kosttillskott, omega 3 som du säger. Visserligen äter jag fisk 2-3 ggr i veckan men kanske bra att äta extra tillskott.
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-23 09:08:10 följande:
    Åh vilken jobbig sits. Förstår att du mår dåligt över det. Håller tummarna för att det går vägen denna gången. Har du fått några specifika restriktioner eftersom du har haft upprepade missfall ?
    Nä, inga restriktioner! Men har fått göra 6 st ultraljud och får nytt så fort jag vill. Så obegränsat med ultraljud helt enkelt!
  • Hey.orange
    Emsoff skrev 2017-12-22 20:51:07 följande:

Jag haft 4. Varav ett var biokemiskt i vecka 5. De andra har varit MAn. Det första upptäcktes i v9, såg då ut som det dött i v5. Men de skrumpnar ju ihop lite har jag hört. Så det kan ha varit senare. Det andra MAt var en ofostrig graviditet som skrapades bort i v10. Det senaste levde i v10, men inte i v11. Det var dock hela tiden en vecka mindre i storlek. Dock växte den som den skulle, så alla läkare sa att jag skulle våga tro.

:( så tungt. Hoppas att det går nu!
  • Hey.orange
    waldesten16 skrev 2017-12-23 09:10:27 följande:

Det lutar åt att jag berättar för mina föräldrar. Vill helst inte men mår så illa och är så yr att det blir bara konstigt annars. De vet att vi är mitt uppe i ivf men vi berättade aldrig denna gången när vi gjorde återföring utan sa att det blir efter jul.

Ja det är jättesvårt! Man känner sig svag och vill kanske bara gå ifrån och vila en stund, och då är det ju bra om de vet varför och inte frågar liksom... men förstår ert resonemang! Hoppas det går bra
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017