• Hormonkarusellen

IVF våren 2018

Anonym (Lo) skrev 2018-07-06 11:57:38 följande:

Jag hade betalat fet själv och låtit landstinget betala för ivf:en eftersom det skiljer så mycket i pris. Bättre att ha frysen full när man måste börja betala allt ur egen ficka.

Skulle de göra om reglerna för det där? Hur? Tre insättningar som bekostas istället för tre uttag?
  • Hormonkarusellen

Ni som ruvat... gissar att ni också gick igenom fasen ?jag känner inget det är kört? ? Suck vad tröstlöst det känns idag!! Vill ha testdag nu, och det är över en becka kvar...

• Hormonkarusellen

Ni som ruvat... gissar att ni också gick igenom fasen ?jag känner inget det är kört? ? Suck vad tröstlöst det känns idag!! Vill ha testdag nu, och det är över en becka kvar...

• Hormonkarusellen

• Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-07-09 17:59:02 följande:

Men oj Grattis!!! Vad härligt med positivt test!!!!! 

Min klinik ville jag skulle ta progesterontabletter t.o.m v 12 så det är inte farligt att fortsätta ta dem. men vet att svenska kliniker säger att kroppen ska ta hand om om progesterontillverkningen själv när embryot väl har fäst vilket det uppenbarligen har vid ett + !!! Kram!

Jag ska också fortsätta med lutinus om jag får pluss. Tjuvtestade idag och för första gången i mitt liv är det inte en helt blank sticka. Både äl och grav har ju visat bara kontrollstreck i alla år... nu kunde jag ana en skugga. Verkligen ana, men det var inte som det brukar. Vet inte om jag ska tjuva igen, eller vänta till måndag då jag lovat sambon att vi ska testa. HUR ska jag kunna vänta så länge
  • Hormonkarusellen
    Repet skrev 2018-07-10 14:04:11 följande:

ojojoj vad jag håller tummarna för dig! ni är verkligen värd det.

Om du verkligen inte vill testa innan måndag så finns det inte så många alternativ, antingen; slänger du alla test du har hemma så att det inte är möjligt att testa, eller så testar du din viljestyrka ;)

Jag kunde inte hålla mig, testade 3 dagar innan testdag tills en vecka efter testdag... kan verkligen förstå om du inte kan motstå!

Hur tidigt visade testet verkligen ett streck? Något som ändå gick att se liksom

Räknar man insättningen som dag 1? I så fall är jag på rd 7 idag, så det är ju tidigt.. men tänker att fet kanske visar tidigare än et? det var 5 dagars som sattes in...

tror inte jag har någon viljestyrka, det är bara att ta en titt på mitt lösgodis-intag , så inser man att denna egenskap saknas helt hos mig , haha!
  • Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-07-11 08:18:40 följande:

Men åh så spännande!!!! låt mig veta hur det går med alla dina tester !!! är man gravid vill man ju gärna veta så fort som möjligt, jag vet inte hur jag lyckades vänta till RD 12 och då hade jag ett väldigt tydligt plus så RD 8-9 kan du säkert se nåt mer än en skugga :) stort lycka till jag hoppas det går vägen!

Repet skrev 2018-07-11 08:00:38 följande:

vi hade ett tvådagars, och testdag 18 dagar efter äggplock. Vi hade bestämt att vänta till testdag egentlingen, men så började jag blöda efter 15 dagar. så jag tog ett test för att bekräfta att det inte gick den gången heller. men till vår förvåning så var det ett plus. Och då var det ett väldigt tydligt plus. men eftersom blödde så tänkte jag att det ändå var ett missfall. men icke, är fortfarande gravid, nu i vecka 16. så jag gissar att vi borde sett nått redan några dagar innan vi faktiskt testade.

Vi fick räkna från äggplock, då det var den dagen som ägget vart befruktat, men det kan ju säkert vara olika från olika kliniker, verkar ju vara så med det mesta. Men hade jag varit dig så hade jag räknat det som 7+5 tror jag, men jag har ingen aning om det tar längre eller kortare tid för kroppen att bilda hormoner när embryot är äldre när det sätts in.

jag hade också testat om jag var du, hade inte heller kunna hållt mig om jag sett en skugga på testet :) men kanske att jag hade klarat att testa med en dags mellanrum... men sannolikt inte, mer sannolik att jag testat med två timmars mellanrum....haha!

Testade idag med, fortfarande en skugga bara... blir så sjukt nervös. Tänk tänk tänk om det kan gå vägen.... vågar inte tro och inte hoppas, ska nu göra allt för att inte testa innan jag lovat sambon... eller ska jag köpa ett tidigt-test? Nej.....

Åh, hur ska man överleva dessa ruvardagar?! Nu är det ju helg också, ännu mer tid att slå ihjäl, och jag är rastlös i vanliga fall!!
  • Hormonkarusellen
    Repet skrev 2018-07-11 11:20:21 följande:

Men det är ju iaf en skugga idag också! så de är ju bra, då var ju inte förra testet bara en miss!

På ruvarpodden har dom ett avsnitt som handlar om att överleva ruvardagarna där de ger tips på vad en kan fylla dagarna med, kanske kan vara nått att lyssna på. inte för att det gör att du inte kommer fundera, så är det ju, tankarna är ju svåra att ta bort... Men du kommer klara det, för det finns ju inget annat val :D

Mitt i denna ångest och symptomanalys fick jag ett jobb som jag ville ha..... kan ju inte ta det - hoppa på provanställning om jag faktiskt är gravid äntligen. Finns inte på kartan.... en grej till att oroa sig för... :-/
  • Hormonkarusellen
    YKY skrev 2018-07-11 14:36:05 följande:

Jag förstår inte varför du inte kan ta det?

Om strecken är riktiga kan jag inte ta risken att hoppa på en provanställning, och riskera dels att jag inte får ut föräldrapeng fullt (på företaget jag jobbar nu betalas 10% av lön om man varit anställd minst ett år) och dels att faktiskt inte få va kvar - de behöver inte ange någon anledning om det är prov...

då skulle jag få lägsta FP istället för en riktigt bra, som jag jobbat mig upp till under många år
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-07-11 15:13:16 följande:

Det är sjukpenningsgrundande inkomsten som avgör och om du jobbar 6 mån med en ny lön så ligger den till grund för en ny SGI. Det gäller bara att inte va arbetslös utan att vara inskriven på arbetsförmedlingen, om det skulle va så. För då skyddar du din tidigare inkomst. Men jag förstår också att dem 10% är bra samt risken att inte bli arbetslös!

Du kan inte vänta med att ge svar?

Ja men den risken vågar jag nog inte ta - behöva söka jobb efter f-ledighet... och som sagt 10%, det är ändå ca 3000kr, minus lite skatt då.. måste lämna svar på fredag

Otajmat var förnamnet...
  • Hormonkarusellen
    Hormonkarusellen skrev 2018-07-11 15:46:34 följande:

Ja men den risken vågar jag nog inte ta - behöva söka jobb efter f-ledighet... och som sagt 10%, det är ändå ca 3000kr, minus lite skatt då.. måste lämna svar på fredag

Otajmat var förnamnet...

Sen vågar jag ju inte ta ut något i förskott heller! Vet ju faktiskt inte att jag kommer få äran att vara f-ledig..... det kan ju skita sig med båda delarna här på ganska kort tid :-/
  • Hormonkarusellen

Efter massor gråt över rosa flytningar åkte vi och köpte test... det är någon där <3 håll nu alla tummar att flytningarna inte blir mer rosa, utan att den får stanna!

Fler som fått rosa flytningar? Äter progynon och tar lutinus, så tänker att det kan påverka? Hoppas nu detta går vägen!!!<3

• Hormonkarusellen

Tyvärr gick det inte vägen. De rosa föytningarna blev blod och slem och allt äcklig man inte vill vara med om. Blandat med lutinus.

Har försökt få svar från gyn på den klinik jag hänvisas till medan min egen är stängd, men de kan inte svara på hur jag ska göra med medicinen, de vet inte ens vad det är för medicin utan läser innantill på FASS....

men visst måste det enda rimliga vara att stoppa medicinen nu när jag blöder upp binda efter binda, för tredje dagen?

Instruktionen jag fick med mig var - plus - fortsätt äta medicinen och ta lutinus - minus - sluta genast med medicinen. Missfall måste väl vara samma som minus? Sluta, låt stackars kroppen fylla på med gravidhormoner under missfall...

Hur hade ni gjort?

Ska ta ett test till nu, bara för att se så det inte blivit starkare i alla fall, men detta är fullständigt orimligt att det är något annat än missfall...

• Hormonkarusellen
    Akira Öken skrev 2018-07-17 13:52:56 följande:

Fy vad tråkigt och vad ledsen jag blir för din skull. :(

Även om det känns ovärt, hade jag fortsatt med medicinen tills jag fått annan info.

Jag kommer att göra det, som om man inte var förvirrad nog blev plusset starkare idag. Ganska mycket starkare. Men tänker att lutinus och progynon kanske lurar kroppen att fortsätta öka hcg. Känns så taskigt mot kroppen att utsätta den för detta... och att förlänga situationen ännu mer innan man kan få göra återföring igen. Usch! Blir definitivt inget före 30åradsgen som jag hade önskat.. nu blir det väl i bästa fall slutet på september....

Någon annan här inne som tar lutinus och progynon även efter plusset? Verkar som de flesta slutar när man plussat ändå, och så ska kroppen ta över själv. Så himla typiskt att man skulle ha en ?avvikande? behandling när det blir problem under sommarstängningen. Ringt tre olika gyn, och ingen kan svara mig, varken gällande medicin, och såklart inte hur mycket man ska blöda för att det ska vara ett missfall...
  • Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-07-17 16:08:21 följande:

Ledsen att höra låter ju ungefär så som jag också fick med ett väldigt tidigt missfall. Men för säkerhets skull så ta gravidtest om några dagar så ser du om det blir svagare eller starkare. jag fortsatte att ta progesteron för att inte sluta med medicinen för tidigt utifall att det inte var ett missfall utan bara en blödning.

styrkekram till dig 

Tog du test efter du fick missfall? Mitt blir starkare... så sjukt förvirrad.. tänket om det är medicinerna som gör att de blir starkare, för annars borde det väl vara oförändrat eller minska tycker man?

Inställd ändå på att graviditeten inte blev, men sjukt förvirrad - kan man blöda så mycket och det är okej? Eller är det lutinusgegget som gjorde att det såg mer ut än det var..? Nej det tror jag inte.... men så förvirrad!
  • Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-07-18 08:44:53 följande:

Mina tester höll i sig starkt i 4 dagar efter jag började blöda sen blev de svagare igen. det tar en stund för kroppen att sänka HCG igen tror jag. avvakta och ge inte upp hoppet ännu även om jag förstår att det kan kännas kört :/ det är inte 'normalt' att blöda mkt men det finns ju alltid undantag!! så jag hoppas att du är ett

Nej det känns ju otroligt.. men undrar hur mycket som är lutinus och hur mycket som var blödning. Går ju inte att veta liksom hade inte blött något alls inatt och nu ör det bara lite rosa med lutinus. Så det blev ju en väldigt kort blödning ändå. Jag får testa igen om någon dag, testet borde ju inte öka mer i alla fall, så får jag försöka tvinga mig till ul nästa vecka och se att det inte är något då. Man vill ju få gå vidare från eländet..
  • Hormonkarusellen

Här råder kaos, efter nästan två veckor av sörjande över missfall, och slåss för att få en tid för vul - i och med att jag skulle ta både lutinus och progynon så länge jag är gravid, så behövde jag ju få missfallet bekräftat. Men på ultraljudet syntes en graviditet 5+5, precis som det borde....!! Vad som orsakat sådana blödningar vet jag inte, men något växer i alla fall. Fick en chock och sa bara tack och gick från ultraljudet med min lilla utskrift... haha.

Idag ska det vara 6+2 och nog visar kroppen tecken i alla fall, brösten som brukar vara obefintliga Är som kanoner! På torsdag kan vi ringa kliniken när de öppnar och få tid för undersökning igen , efter den känns det kanske npgot säkrare - då kommer man ju kunna se hjärtat om allt fortsatt som det ska <3

Så just nu försöker vi vara glada för en ljus framtid, efter att ha sörjt ett missfall veckan innan... kaos kaos, men just nu blåser vinden åt rätt håll. Håll era tummar för att det kan få fortsätta så!!

• Hormonkarusellen
    anina skrev 2018-08-13 21:57:31 följande:

Wow vilken fantastisk solskenshistoria. :) det ger hopp ifall man hamnar i liknande läge nån gång. Stort grattis. :)

Jag hoppas ni slipper uppleva det, men nog verkar det ha gått vägen ändå trots blödningarna, så hoppet finns! <3 Jag hade väl inte SÅ ont som man skulle haft om det var missfall antar jag, och blödde ju blandat med lutinus, så det var svårt att få uppfattning om hur mycket det var.

Tydligen är blödningar varning när man tar progynon, det önskar jag att någon hade sagt till mig innan!!

Lycka till tjejer, jag hoppas det ska gå fint nu, så har vi inskrivning om två veckor i så fall.

Hör av er på pm om det är någon i Sthlm som vill fortsätta följas, det vore kul att träffas eller hålla kontakten i så fall
Svar på tråden IVF våren 2018