• Hormonkarusellen

IVF våren 2018

Imorgon börjar jag med sprutorna. Äntligen börjar denna resa. Nu ska jag hitta glädje och hopp, annars kommer det ju aldrig gå vägen!

Läser om er alla som får besked om graviditeter hit och dit, förstår inte hur tufft det kan vara att höra sånt. I alla andra lägen är man glad för andras skull, någon vinner på lotto eller får ett roligt jobb, köper fint hus osv. Men detta är så känsligt, man investerar hela sin själ och så får andra det man så gärna vill ha - ibland utan att de ens anstränger sig eller ens vill! Det känns så orättvist..

Det är nog bara så det är - och de känslorna är helt okej! Vi gör allt vi kan för att orka hela vägen fram, men nog är det tufft på vägen!

• Hormonkarusellen

hur många dagar har ni sprutat före plock? 12 dagar planerat står i mitt schema, men det vet man ju inte i förväg, och dag 12 är en söndag... ska man tro på måndagen istället? Fredag borde ju vara för kort tänker jag

• Hormonkarusellen

Nu har vi fått tid för plock på tisdag, måna blåsor så jag håller tummarna för många ägg... återföring på fredag, så om en vecka är man gravid oavsett hur det går - på fredag är man gravid och så kanske det inte går vägen. Sån konstig känsla, som man kämpat och längtat, och nu är det faktiskt inte mer än 7 dagar dit

• Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-05-04 12:49:55 följande:

Åh äntligen!!!! Håller alla tummar o tår för dig, vad skönt att du är igång!!! 

Akira Öken skrev 2018-05-04 12:17:14 följande:

Vad härligt att höra att det äntligen är på gång!

Ja verkligen, vilken sjuhelsikes tid det tog men nu kör vi!! Tänk om vi kunnat få starta i dec som var tänkt från början.... men så får man inte tänka

Hur går det för er?
  • Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-05-04 15:35:17 följande:

Det lyckades inte på vårt första försök, tror mitt embryo var lite långsamt i delningen :(

men kommer köra igång vid nästa cykel i slutet på maj igen! har då vilat kroppen i 3 månader vilket de föreslog då det blir lite knas med alla hormoner man proppar i sig etc. (men vissa verkar köra igång direkt, så det är lite olika direktiv tydligen  Hur många äggblåsor har du haft nu på ultraljudet?

Jag hinner inte en till om det misslyckas, så då blir det efter sommaren... håller mina tummar! Bra kanske att vila ändå, nu är det din tur!
  • Hormonkarusellen

Nu har vi plockat, men får ingen återföring pga överstimulering. Jag visste såklart att det kunde ske,men de var så positiva i fredags, sa att det var lagom många ägg och att återföring skulle bli typ 13,30 på fredag. Nu fick de ut supermånga ägg, så det var ju givetvis bra, men alla som befruktas kommer att frysas.

Jag har varit så otroligt ledsen idag. Besviken på min kropp som sviker IGEN, besviken på att vi ska vänta en månad till IGEN och på att jag kommer behöva ta sprutor IGEN eftersom jag inte har ägglossning... och så rädd att det ska bli problem med piller för blödning och ägglossning, eller att sprutorna ska ge för stor effekt så det inte går att återföra nästa månad heller osv... usch, vad deppigt det känns. Försöker fokusera på 21 ägg, men landar bara i besvikelsen att jag inte för ett tillbaka på fredag...

Hur har ni mått som blivit överstimulerade? Tycker jag mår bra, vilket gör att det känns ännu mer tröstlöst - om jag mådde dåligt hade det varit lättare att acceptera på något sätt knasiga tankar som alltid, inte rationella för fem öre...!

• Hormonkarusellen
    S91 skrev 2018-05-08 17:59:02 följande:

Jag förstår din känsla, jag fick vänta nästan 3 månader innan åf. Men försök tänka att det är för ditt bästa och inget annat. Det är inte kul att hamna på sjukhus! Jag blev överstimulerad. Mådde bra samma dag som plocket men smärtorna kom sen på natten. Det blir ju inte så för alla och tanken med att inte återföra är ju att slippa överstimulering. Jag låg inne ett dygn med dropp och mätning av buk och urinmängd. Kräktes och hade ont i 4 dygn totalt innan det saaakta vände. Tig cirka 14 dagar innan jag var helt återställd. Då var jag lätt överstimulerad och det hade blivit mycket värre om de hade gjort en återföring så är tacksam för det.

21 ägg är ju ett helt fantastiskt resultat och troligen behöver du ju inte gå igenom detta med stimulering och äggplock igen!! :) lycka till!

Usch, jag trodde det var lugnt eftersom jag mår så bra! Hu, ska hålla koll ordentligt. Visst är det så, det är för min skull. Och 21 ägg borde ju ge några bra embryon. Försöker tänka på det och inte på sprutorna... var så glad att det var över, och så måste jag ta nya igen! Får ingen äl med Letrozol, så det är sprutor i lägre dos...

Hoppas jag slipper såna problem som du fick, verkligen inte kul... tiden rinner iväg och snart fyller jag 30. Är så ledsen att inte fått barn innan, och nu kommer jag nog inte vara gravid innan heller... livet blir inte som man tänkt sig

Svårt att peppa igång sig igen efter alla nederlag, hur gör ni andra för att orka?
  • Hormonkarusellen
    FrökenBlåklocka skrev 2018-05-09 19:43:11 följande:

Livet blir verkligen inte som man tänkt sig. Min plan var att vara mamma innan 30. Nu sitter jag här en bit över 30 i ålder och hoppas och tror på nått av våra tre försökt. Går det inte får vi titta närmare på adoption för de är för oss ett alternativ.

Men drömmen och längtan att känna ett barn i magen är stor och får känna det växa. Men men.... Kanske kommer de nått positivt av de hela ändå.

Nu kämpar vi för vår tur!

Precis,jag skulle ha två före trettio och nöjd sen. Känns halvkul att planera födelsedag, vill egentligen inte fira alls...

Drömmen och längtan... vi har en väldigt stark relation i alla fall, så något positivt har detta skit gett
  • Hormonkarusellen

Är det någon annan som blivit överstimulerad? Jag har hört så mycket om det, feber, illamående och svullnad... min läkare säger att jag är det, så vi fick ingen återföring - men jag känner ingenting... inget ont, ingen svullnad att tala om, inte feber eller dålig matlust eller liknande.... törs man träna då? Träning brukar ju vara ventilen när man är ledsen och vill ladda om, nu har jag tagit det lugnt bara lite promenader i nästan en vecka, kan faran vara över? Läkaren ska ringa på tisdag och jag vill springa imorgon hur hade ni gjort?

• Hormonkarusellen
    Knäckebeck skrev 2018-05-13 21:25:49 följande:

Jag fick några dagar innan ET tungt att andas och blev väldigt yr. Hade lite vätska i buken men inte så farligt, hade dock väldigt höga hormonvärden. Blev total frys och sjukskrivning i 1 vecka med vila. Efter ca 2 veckor var jag helt återställd.

Usch , så lång tid! Jag har tänkt att mitt gått tillbaka eftersom jag mått så bra. Men jo, det får vänta - jag får promenera istället.. fick också totalfrys men ingen sjukskrivning - och helt ärligt - äggstockarna kan inte vara så jädra stora, jag är ändå rätt smal, det skulle synas om de var en DM stora liksom :-P... men jag kan såklart ha fel, hoppas på bra besked av läkaren imorgon, så får jag veta hur många som klarat sig till frysen!

Man blir så rastlös bara av att gå och ta det luuuugnt, det ligger inte för mig alls så jag har nog jobbat för hårt i trädgården redan nu egentligen... hoppas inte det är någon fara :O
    S91 skrev 2018-05-13 22:14:39 följande:

Är äggstockarna stora (vilket de troligen är fortfarande) så ska du inte träna är mitt råd. Tänk OM du skulle få en torsion och bli av med en äggledare pga det. Men ring kliniken imorgon och fråga sköterskorna. Kan inte träningen vänta till på tisdag? :) det är mitt råd! Tänk på att äggstockarna kan vara kring 15 cm i diameter vid äggplocket! Det tar tid för dem att bli normalstora igen. Men skönt att du mår bra och aldrig fick ont av det! Det kan ju vara bra till nästa gång (vilket vi hoppas du slipper med ditt superresultat) då kanske de vågar återföra trots lite ös ;)

Svar på tråden IVF våren 2018