• Babylove88

BF jan2019

Hej är i vecka 6 nu (5+2) och undrar om det är fler därute som också är det och evt vill byta tankar evt oro över MF mm.

jag plussade i måndags 22/4 och super glad detta var planerat att bli gravid sen en tid tillbaka. Innan jag plussade hade jag mens 3 dagar som vanlig månaden innan. Och innan dess så va jag gravid med fick missfall precis efter jag plussade . Nu är man självklart lite orolig att det kanske sker igen , men försöker självklart se positivt på detta . Jag har ett barn sedan tidigare med en annan kille och min dotter är 6 i september.

• Svar på tråden BF jan2019
  • julia1994

Det är såå svårt verkligen att inte oroa sig. Jag kommer ju som sagt bli ledsen oavsett om jag oroat mig eller inte, men ändå är jag lika rädd att se blod på pappret varje gång jag varit på toa :( alla säger hur stor risk det tyvärr är att få missfall, så jag har inte riktigt kunnat landa helt i att jag är gravid - dels antagligen för att jag inte kan begripa det riktigt, men även för att jag fortfarande har risk att få missfall. Men bör vi inte bara njuta av stunden och bara ställa oss in på att allt går bra? För vi vet ju inte vad morgondagen ger, vi vet ju bara att just i detta nu så är vi gravida, och det kan faktiskt likagärna gå hur bra som helst för oss alla, och att det tittar ut ett par bebisar i januari nästa år! Men det är ju sååå svårt att landa i det! Eller hur känner ni? Kan ni njuta fullt ut? Är ni sådär överlyckliga som ni förväntade er att ni skulle bli när ni plussade? Jag stod bara och gapade och hamnade nog i någon form av chock haha! Blev självklart glad men det kändes för bra för att vara sant så jag kunde inte ta ut hela glädjen på något sätt haha!

• Jejje93
    julia1994 skrev 2018-05-11 22:56:47 följande:

Det är såå svårt verkligen att inte oroa sig. Jag kommer ju som sagt bli ledsen oavsett om jag oroat mig eller inte, men ändå är jag lika rädd att se blod på pappret varje gång jag varit på toa :( alla säger hur stor risk det tyvärr är att få missfall, så jag har inte riktigt kunnat landa helt i att jag är gravid - dels antagligen för att jag inte kan begripa det riktigt, men även för att jag fortfarande har risk att få missfall. Men bör vi inte bara njuta av stunden och bara ställa oss in på att allt går bra? För vi vet ju inte vad morgondagen ger, vi vet ju bara att just i detta nu så är vi gravida, och det kan faktiskt likagärna gå hur bra som helst för oss alla, och att det tittar ut ett par bebisar i januari nästa år! Men det är ju sååå svårt att landa i det! Eller hur känner ni? Kan ni njuta fullt ut? Är ni sådär överlyckliga som ni förväntade er att ni skulle bli när ni plussade? Jag stod bara och gapade och hamnade nog i någon form av chock haha! Blev självklart glad men det kändes för bra för att vara sant så jag kunde inte ta ut hela glädjen på något sätt haha!

Om du är född 1994 är du ett år yngre än mig. ???? jag är född 1993 och heter Julia. För oss är det 10% chans att få missfall och 90% chans att inte få det. Jag tror man ska njuta sålänge man kan. Och om det skulle gå dåligt får man försöka se det positivt tex. Att vi iallafall KAN bli gravida. <3
  • julia1994
    Jejje93 skrev 2018-05-11 23:04:13 följande:

Om du är född 1994 är du ett år yngre än mig. ???? jag är född 1993 och heter Julia. För oss är det 10% chans att få missfall och 90% chans att inte få det. Jag tror man ska njuta sålänge man kan. Och om det skulle gå dåligt får man försöka se det positivt tex. Att vi iallafall KAN bli gravida. <3

Jaa, jag är född -94! Vad roligt att vi är så nära o ålder och att båda heter Julia! Ja, du har rätt! Vi har mycket större chans att det blir en lyckad graviditet än att vi skulle få missfall! Åh, jag kände nästan ett litet pirr i magen av lycka där. Detta kan verkligen gå hela vägen. Jag håller tummarna för oss båda! <3
  • Jejje93
    julia1994 skrev 2018-05-11 23:18:55 följande:
    Jaa, jag är född -94! Vad roligt att vi är så nära o ålder och att båda heter Julia! Ja, du har rätt! Vi har mycket större chans att det blir en lyckad graviditet än att vi skulle få missfall! Åh, jag kände nästan ett litet pirr i magen av lycka där. Detta kan verkligen gå hela vägen. Jag håller tummarna för oss båda! <3
    Haha ja, jätteroligt. :) jag håller också tummarna för oss <3
  • lovenoodle
    Emsii skrev 2018-05-11 20:44:38 följande:

Hej alla.

Jag plussade igår, min och sambons första barn och på första försöket. Jag är fortfarande i chock, och tror knappt det är sant eftersom strecket var lite svagare än teststrecket. Använde babyplans graviditetstest och trodde de fungerade som deras ägglossningstest, att ett svagt streck var negativt. Men ack så fel jag hade. Idag tog jag ett till test, under dagen, vilket visade två fina streck. Så nu är det på riktigt!

Är enligt preglife i vecka 6 (5+2) och beräknad till den 8 januari.

Åh grattis! Då har vi samma bf vad kul :D

Har du några symptom eller testade du för att du var sen?

Vi blev också gravida på vårt första försök, som sen tyvärr blev mf men nu är vi gravida igen på första försöker efter mf :)
  • lovenoodle

Det är svårt att inte oroa sig! Speciellt om man generellt är dålig på att bara låta saker vara (som för mig med adhd haha) och ha is i magen. Förra graviditeten kände jag på mig att det skulle bli mf då jag före och efter plusset kände mig supergravid men efter två veckor försvann nästan alla symptom och då tänkte jag att nej nu är något fel, tog sedan en vecka innan allt startade.

Det är så synd att det inte pratas mer om missfall och hur man kan tänka den första tiden! Dock tror jag att en stor anledning till varför vi oroar oss så mycket mer nuförtiden är för att vi kan testa så jäkla tidigt, tidigare än vad man egentligen borde om ni förstår vad jag menar?

Att ett plus faktiskt inte alltid är ett plus. Förr i tiden när testen var sämre kanske man fick reda på att man var gravid i vecka 10 (gissar bara) liksom?

Har för mig att min mamma sa att de fick testa på mvc liksom för man inte gjorde det hemma typ :p

Nu när jag har fått mf en gång redan så försöker jag bara ta det lugnt i jämförelse hur jag gjort annars, då läste jag på varje dag om vad som hände med embryot/fostret och kollade mammakläder stup i kvarten! Nu njuter jag så gott det går och tänker att det är dumt att oroa sig för det blir som det blir oavsett! Klart vi ska försöka se våra graviditeter positivt! Ett missfall är ju också kroppens sätt att avsluta något som inte skulle bli bra, så på det sättet borde man ju egentligen vara tacksam att det inte fortskrider och blir helt galet. Oj vad långt detta blev nu haha, hoppas ni alla förstår vad jag menar :)
  • FrökenFlower
    Jejje93 skrev 2018-05-11 22:16:14 följande:

Vet inte. Tror man får tänka att om allt ser bra ut sen kommer man bara ångra att man gått runt och vart orolig..

Och om man nu skulle få missfall eller ma så kommer du inte bli mindre ledsen för du gått runt med en konstant oro hela tiden innan.

Jag är inte konstant orolig som tur är men mer att det är på paus tills det är säkrare. Bara det att jag längtar lite tills det går att förbereda lite mera :)
  • FrökenFlower

Jag var nog mer i nervös chock trots att jag redan "visste" . Jag tror känslan av overklighet släpper när vi fått se den.

Massor av januaribebisar ska vi ha!
  • lovenoodle

Men oj vad konstigt mitt inlägg blev styckeindelat, blev nog knas på mobilen.

Som du skriver flowerpower, mycket av oron släpper efter vecka 12. Och så fort magen börjar växa lite och man känner sparkar så blir allt helt plötsligt väldigt verkligt <3 Förra graviditeten började det inte synas på mig tydligt förrän runt v.18-20 men jag kände sparkar tidigt så det var himla mysigt :)

• Jejje93
    FrökenFlower skrev 2018-05-12 07:47:32 följande:
    Jag var nog mer i nervös chock trots att jag redan "visste" . Jag tror känslan av overklighet släpper när vi fått se den.

Massor av januaribebisar ska vi ha!
    Jag har också släppt på oron lite sen igår. Jag kan ha inga symptom ena timmen och andra mår jag illa med molande värk. Men har inga andra symptom mer än att jag ej pallar lukter. Men ingen idé att stressa upp sig. Det är som du säger, allt händer av en anledning.
Svar på tråden BF jan2019