• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • nypan78

Snart dags för sprutor här också dvs om en vecka.

10 år sen senaste ivf för mig, minns inte men kan man ha samlag som vanligt under ivf eller ska man låta bli pga risker dvs "okontrollerade ägg" nära inpå äggplock?

• My102
    Akira Öken skrev 2018-11-20 20:30:53 följande:

Ja, vad märkligt att det kan variera så! IVF brukar kunna ställa till cykeln lite har jag förstått. Fick du tag på ovitrelle? Har smärtorna gått över?

Japp fick ta ovitrelle och smärtorna avtog efter två alvedon. Kändes fortfarande när jag är uppe och går, mest på vänster sida. Kanske en bieffekt av IVFet in juni.. lite långsökt men smärtan påminner om hur det var efter äggplocket, till viss del.
  • My102
    Jooosen skrev 2018-11-20 21:03:45 följande:

Där ser man!! Tror inte jag ens fick ägglossning denna månad!! Tur att det ör först nästa cykel ja ska göra fet... hoppas SÅ på mens snart!!! Gör du helt i ostimulerad?

Jag vet inte riktigt skillnaden på stimulerad och ostimulerad. Jag tog letrozol plus ovitrelle, tänker att det är stimulerad då men jag har inte varit på nåt VUL denna gång för enligt kliniken var inte det någon mening i och med att jag fick ÄL och skulle ta ovitrelle och då var det som klart redan som dom uttryckte sig. Så min VUl tid på torsdag blev avbokad. Hoppas slemhinnan är OK så jag inte åker bil till kliniken i 5h i onödan.

Ska bli intressant och se om vi får betala 15000 kr som är i ostimulerad eller 17000 för stimulerat.
  • My102
    nypan78 skrev 2018-11-20 22:00:17 följande:

10 år sen senaste ivf för mig, minns inte men kan man ha samlag som vanligt under ivf eller ska man låta bli pga risker dvs "okontrollerade ägg" nära inpå äggplock?

Helst ska man nog inte ha samlag. Vi låg i söndags, ägglossning inom 36h from imorse. Men sannolikheten att vi skulle bli gravid på egen hand ser jag som en väldigt liten risk.
  • mammsen79
    Wonderfluff skrev 2018-11-19 21:35:55 följande:

Hej allihop! Hoppas ni mår bra. Idag började jag min andra ivf-runda med gonal-f, på CD 2.

Hej spännande och kul följas åt. Hur mycket ska du börja med?
  • Jooosen
    My102 skrev 2018-11-20 22:17:49 följande:

Jag vet inte riktigt skillnaden på stimulerad och ostimulerad. Jag tog letrozol plus ovitrelle, tänker att det är stimulerad då men jag har inte varit på nåt VUL denna gång för enligt kliniken var inte det någon mening i och med att jag fick ÄL och skulle ta ovitrelle och då var det som klart redan som dom uttryckte sig. Så min VUl tid på torsdag blev avbokad. Hoppas slemhinnan är OK så jag inte åker bil till kliniken i 5h i onödan.

Ska bli intressant och se om vi får betala 15000 kr som är i ostimulerad eller 17000 för stimulerat.

Förstår inte heller helt skillnaden. Men låter nog mer som stimulerat kanske? Ja jag skulle vilja kolla slemhinna o allt sånt. Men verkar vara lite snålt med sånt vid fet. Vet att en gyn vid min spolning anmärkte att min slemhinna var tunn för att vara så nära äl... så det liksom gnager fortfarande... när sa du att insättningen blir?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • My102
    Jooosen skrev 2018-11-20 22:40:44 följande:

Förstår inte heller helt skillnaden. Men låter nog mer som stimulerat kanske? Ja jag skulle vilja kolla slemhinna o allt sånt. Men verkar vara lite snålt med sånt vid fet. Vet att en gyn vid min spolning anmärkte att min slemhinna var tunn för att vara så nära äl... så det liksom gnager fortfarande... när sa du att insättningen blir?

På måndag. Vi går till en hemortsläkare här där vi bor, så förra månaden så var jag på VUl och allt såg bra ut, betalade 1000 kr för det. När vi fick fakturan från själva kliniken på återföringen så var det på 17000 kr (för stimulerat) och jag frågade vad som ingick i dom 2000 kr utöver vad det kostat vid ostimulerad och då sa dom att det var VUL samt medicin och samtal. Men eftersom vi hade betalat till vår hemortsläkare för VUL så behövde vi ?bara? betala 16000 kr. Eller vi betalade 17? men fick tillbaka 1000 kr av dom senare. Så i och med att vi inte får någon ny VUL nu men däremot har tagit medicin så blir det lite intressant. Det är ju inte direkt att någon annan än jag själv som betalar för medicinen eller ha haft timtals långa möten angående dosering. Letrozolen tog jag precis som innan (hade hemma) och tog ovitrelle idag på recept som jag hade innan. Håller inte riktigt med om att vi ska betala 2000 kr extra enbart för att vi har tagit medicin. Det blir luddigt tycker jag.
  • Akira Öken
    nypan78 skrev 2018-11-20 22:00:17 följande:

Kliniken har aldrig sagt något till oss om avhållsamhet, mer än när vi frågat. Har för mig att de svarade att vi inte rekommenderades ha samlag dagarna före och efter äggplock. Tänker att spermierna ska vara i påsen några dagar innan äggplocket samt att äggstockarna kan vara ordentligt svullna, så det är nog en bra rekommendation. För vår del, som har manlig faktor, känns det som att risken för "spontan" graviditet är väldigt låg.
  • Akira Öken
    My102 skrev 2018-11-20 22:14:20 följande:

Japp fick ta ovitrelle och smärtorna avtog efter två alvedon. Kändes fortfarande när jag är uppe och går, mest på vänster sida. Kanske en bieffekt av IVFet in juni.. lite långsökt men smärtan påminner om hur det var efter äggplocket, till viss del.

Skönt att det gick över!
  • authentic

Sådär, precis hemkommen efter äggplocket och denna gång lyckades man hitta 14 ägg, känns som en fin siffra. Jag brukar ligga mellan 10-17 stycken. Nu är spänningen total inför imorgon när de ska ringa och säger hur många som var mogna och som blivit befruktade. Återföringen blir antingen på fredag eller måndag och vi har önskat 2 stycken tillbaka om de kommer finnas möjlighet till det såklart. Finns ju alltid en chans att inga forsätter att dela sig, vi har råkat ut för det en gång och det var väldigt jobbigt psykiskt.

Sjätte gången gillt hoppas vi :)

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018