• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Jooosen
    Annanathalia skrev 2018-12-14 06:45:04 följande:

Andra försöker, blev gravid på första men missfall i v.6. Vilket försök är det för dig? Jag tror att vi alltid kommer ha kass magkänsla för känslorna har fått sig så många käftsmällar tror du inte? Jag håller tummarna!!

Helt sant! Kände du dig annorlunda innan plus förra gången? Ja känner inget precis som förra. Därför ja känner på mig att d inte gått vägen :/
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • nypan78
    My102 skrev 2018-12-13 23:08:27 följande:

Nu har det gått några dagar och senaste ruvningen börjar kännas overklig och greppar efter strån att dra sig upp.

Jag inser ju nu i efterhand efter att fått smälta allt att embryot faktiskt fäste! Och att det faktiskt var ett positivt, men svagt, på CB early. Såhär i efterhand och även då så kände jag det i kroppen, att jag för en liten stund var gravid, för att efter några dagar inte känna det alls, då det var borta. En obeskrivlig känsla men jag kände det. Jag pratat med min syster som har flera barn som kände igen sig i min historia och förstod precis vad jag menade, även hon såg att testet var positivt. Någonstans var det som jag tillhörde den där gruppen av människor som jag så innerligt vill vara del av.. bara lite grann

På ett sätt var det skönt att få ett erkännande från någon annan, annars tror jag att det är mina hjärnspöken, när jag berättade för kliniken att jag hade fått ett svagt positivt så ignorerar sköterskan det mer eller mindre och fokuserade på det negativa testet, det kan jag förstå men själv vill man ju lista ut varför det inte höll hela vägen och kanske få nåt positivt att hänga upp mig på i allt elände men det fick jag inte. Det enda hon lät positivt över var stt vi har fler i frysen.. vilket i sig är bra, men hur många misslyckande ska man gå igenom egentligen?

Tänk om inget av dessa fina fina fem blastisarna vill vara kvar.. och vi går igenom en ny tuff behandling med ytterligare 5 blastisar eller fler och inget blir. Det kommer bli så jäkla tufft för kropp och knopp.. och den ständiga frågan varför det inte blir!

Är det fler än jag som känner att jag själv styr min egen behandling? Vilken medicin jag ska ta, piller osv. Det känns som att ansvaret ligger på mig att se till stt jag ev får en ny medicinen eller en ny dos. Varför kommer inte det från kliniken? :/

Ville bara skriva av mig lite grann

Det är en jäkligt tuff resa till första barnet, hoppas du har tiden på din sida och jag vill bara säga "ge inte upp". Det där med IVF och barnafödandet verkar vara ett enda lotteri med olika vinstchanser. Till barn nr 1 behövde vi 4 försök!! 
  • Etta
    My102 skrev 2018-12-13 23:08:27 följande:

Nu har det gått några dagar och senaste ruvningen börjar kännas overklig och greppar efter strån att dra sig upp.

Jag inser ju nu i efterhand efter att fått smälta allt att embryot faktiskt fäste! Och att det faktiskt var ett positivt, men svagt, på CB early. Såhär i efterhand och även då så kände jag det i kroppen, att jag för en liten stund var gravid, för att efter några dagar inte känna det alls, då det var borta. En obeskrivlig känsla men jag kände det. Jag pratat med min syster som har flera barn som kände igen sig i min historia och förstod precis vad jag menade, även hon såg att testet var positivt. Någonstans var det som jag tillhörde den där gruppen av människor som jag så innerligt vill vara del av.. bara lite grann

På ett sätt var det skönt att få ett erkännande från någon annan, annars tror jag att det är mina hjärnspöken, när jag berättade för kliniken att jag hade fått ett svagt positivt så ignorerar sköterskan det mer eller mindre och fokuserade på det negativa testet, det kan jag förstå men själv vill man ju lista ut varför det inte höll hela vägen och kanske få nåt positivt att hänga upp mig på i allt elände men det fick jag inte. Det enda hon lät positivt över var stt vi har fler i frysen.. vilket i sig är bra, men hur många misslyckande ska man gå igenom egentligen?

Tänk om inget av dessa fina fina fem blastisarna vill vara kvar.. och vi går igenom en ny tuff behandling med ytterligare 5 blastisar eller fler och inget blir. Det kommer bli så jäkla tufft för kropp och knopp.. och den ständiga frågan varför det inte blir!

Är det fler än jag som känner att jag själv styr min egen behandling? Vilken medicin jag ska ta, piller osv. Det känns som att ansvaret ligger på mig att se till stt jag ev får en ny medicinen eller en ny dos. Varför kommer inte det från kliniken? :/

Ville bara skriva av mig lite grann

Jag säger som nypon, det är fruktansvärt tufft att vänta på första barnet! Men ge inte upp! Vi lyckades efter IVF nr 2, andra färskförsöket med en två-dagars. Nu med syskonförsök har vi gjort fem insättningar ( 2 IVF) men inte lyckats än, men jag har som du fått svagt positivt två ggr som ej hållit i sig men det såg kliniken som klart positivt!
  • Annanathalia
    Jooosen skrev 2018-12-14 08:57:52 följande:

Helt sant! Kände du dig annorlunda innan plus förra gången? Ja känner inget precis som förra. Därför ja känner på mig att d inte gått vägen :/

Min magkänsla var att vi skulle väntat med försök 2 en cykel till då det kändes så fort efter missfallet men de tryckte på. Skulle såklart gått på min känsla med facit i hand men å andra sidan så är det ju lätt att säga nu. Hm svårt att säga, jag fick jäkligt ont första gången någon dag efter insättningen som kan varit när det fäste? Vet ej, hade överlag mer obehag första gången och mindre nu. I övrigt nej skulle jag säga. Trodde inte det skulle gå då det gick heller. Har gett upp dock att fatta min kropp då den helt klart inte spelar med mig utan mot mig och inte är som den var tidigare.
  • Hoppomliv

Har ni andra fått information om att det kan vara klokt att spara ett landstingsförsök om det skulle bli aktuellt med donation? Det fick inte vi, och känner mig nästan lite lurad även om vi kanske borde ha kollat upp ordentligt innan, men den tanken tänker man inte riktigt när man från början ger sig in i IVF-karusellen. Vi kommer kanske få satsa på donerade äggceller i Köpenhamn. Håller med om att man inte ska ge upp hoppet, men samtidigt börjar vi och läkarna tänka att vi måste gå vidare med donation. Jag har alltid drömt om en stor familj och vill fortfarande ha tre barn! Men efter 70 uttagna ägg och två insättningar med två-dagars där dessa två är de enda av våra 70 som klarat sig till dag två börjar det kännas rätt hopplöst. Vill hellre vänja mig vid tanken på donation än att det kanske blir försent för den familj jag ser framför mig! Hur tänker ni andra?! Har egentligen så svårt för tanken att behöva få donerat.

• mammsen79

Måste fråga om ni andra är väldigt hård nertill i magen ser ut som man är gravid så svullen.

• My102
    Hoppomliv skrev 2018-12-14 19:46:02 följande:

Har ni andra fått information om att det kan vara klokt att spara ett landstingsförsök om det skulle bli aktuellt med donation? Det fick inte vi, och känner mig nästan lite lurad även om vi kanske borde ha kollat upp ordentligt innan, men den tanken tänker man inte riktigt när man från början ger sig in i IVF-karusellen. Vi kommer kanske få satsa på donerade äggceller i Köpenhamn. Håller med om att man inte ska ge upp hoppet, men samtidigt börjar vi och läkarna tänka att vi måste gå vidare med donation. Jag har alltid drömt om en stor familj och vill fortfarande ha tre barn! Men efter 70 uttagna ägg och två insättningar med två-dagars där dessa två är de enda av våra 70 som klarat sig till dag två börjar det kännas rätt hopplöst. Vill hellre vänja mig vid tanken på donation än att det kanske blir försent för den familj jag ser framför mig! Hur tänker ni andra?! Har egentligen så svårt för tanken att behöva få donerat.

Vi har ?bara? gjort en IVF behandling och fått 5 fina blastos men tre av dom har gett oss hjärteort så in i bängen. Just nu så skiter jag fullständigt i hur vi blir gravid, oavsett om det är med vore egena celler eller andras. Kanske många tycker att det vi är för tidig att känna så i processen, men hur många hjärtekross klarar man av? För mig personligen spelar det ingen roll vart cellmassan kommer ifrån. Det barnet skulle inte ha kommit till om det inte vore för att just vi/ni valde att det barnet skulle komma till världen, just med det cellblandingen. Och det är för mig precis lika speciellt.

Från 1 januari är det dessutom lagligt att ha både ägg och spermie donerat Sverige. Tummen upp!
  • Jooosen

Rd 5 imorn med femdagars o jag känner absolut precis som vanligt. Inte ens ömma bröst som ja brukar ha efter äl. Magkänslan säger otroligt starkt att det gått åt hell

:(.... urs varför händer detta oss?? Deppar ihop här hemma.

Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Fröken Rabarber
    Jooosen skrev 2018-12-14 22:17:30 följande:

Rd 5 imorn med femdagars o jag känner absolut precis som vanligt. Inte ens ömma bröst som ja brukar ha efter äl. Magkänslan säger otroligt starkt att det gått åt hell

:(.... urs varför händer detta oss?? Deppar ihop här hemma.

Inte deppa än! Du får ha testdagen som målbild! Jag känner inget speciellt ännu heller, bara något enstaka stick nån gång ibland, men så kan det ju kännas efter ägglossning också så det är ju inget konstigt. :)
  • mammsen79
    Fröken Rabarber skrev 2018-12-14 23:14:46 följande:

Inte deppa än! Du får ha testdagen som målbild! Jag känner inget speciellt ännu heller, bara något enstaka stick nån gång ibland, men så kan det ju kännas efter ägglossning också så det är ju inget konstigt. :)

Samma här känner ingenting ännu har inte ens ont längre nertill, om det fäster så är det väl inte förrens hcg produceras som man får känningar?
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018