• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Pillores
    Akira Öken skrev 2018-08-22 11:24:10 följande:
    Hej och välkommen!

Vad spännande med första försöket med ivf, men trist att ni har fått avbryta! Har förstått det som att det är ganska vanligt att få cystor under ivf-behandling och att de oftast är godartade. Jag har själv en (liten) på ena äggstocken. Den här varit där åtminstone ett halvår och växer inte. Läkaren har koll på den och ser inga hinder för en behandling på grund av den.

Hoppas att det går bättre för er nästa månad! När och hur ska cystan följas upp?

Tycker du ska kontakta läkaren/kliniken och be om svar på dina frågor.
    Tackar tackar!

Ja det kändes spännande att äntligen vara igång, var nog inte riktigt beredd att avbryta. Det enda de sa var att jag skulle köra igång igen nästa mens med samma dos, och om cystan (troligtvis en gulkroppscysta) var kvar skulle jag få uppföljning då. Jag har för mig att den fanns i maj också, de skulle kolla upp det tills nästa gång jag startar. Jag hoppas att de ringer om det skulle vara något.

Min sambo som lyssnade lite mer än mig, vid utredningen i maj kunde svara på en del av mina frågor. Var nog så nervös att jag lyssnade lite dåligt, tar lite tid för mig att uppfatta saker. Ett snabbt VUL på 5 minuter med massa latinska uttryck och sedan ett telefonsamtal på 2 min där de säger att de ska avbryta tar tid för mig att tolka. Min mor gick bort ung i bröstcancer så cystor/tumörer/hormoner/förändringar sticker alltid till lite extra i hjärtat!

• Inalina
    Mjbo skrev 2018-08-22 15:01:00 följande:

ultraljud? Hur menar du? :) 

Vi ska inte göra nånting mer än att ringa när jag fått utslag på ÄL-stickan, då 5 dagar efter det så kommer återföring ske, om dom klarar upptiningen vill säga. Så var det på min föra FET oxå, ringer vid utslag och sedan får man en tid för insättning :) 

Gör ni annorlunda i Tjeckien? :)  

jaha jag ska göra stimulerat försök med VUL på dag 10 i cykeln så de ser att slemhinnan tjockat till sig som den ska så det är bra läge för återföring denna månaden.

Men det funkar kanske inte så i en naturlig cykel förstår jag då, det verkar ju väldigt enkelt och okomplicerat tycker jag! jag hoppas verkligen de klarar upptiningen, det blir ju rätt mkt press på de där stackars eskimåerna när jag ska resa från Prag för att stoppa in och hämta hem dem...
  • Wishful
    Mjbo skrev 2018-08-21 10:47:45 följande:

Hej alla!

Är det ok om jag hoppar in här? 

För att göra en lång historia kort så försökte vi på egen hand 1,5 år, sedan utreddes vi under 2016, hade fel på äggledarna så dom opererades bort januari 2017, första IVF försök lyckades våren 2017, blev gravid men slutade i MA v 9, detta var våren 2017. Fick då 4st 5 dagars blasto till frysen..

Andra insättningen hösten 2017 tog sig ej. Inte gravid. 3 st kvar i frysen.

Har efter det lagt allt på is. gick in i väggen och blev ett vrak, minns inget från ena halvan av 2017. Tog en paus, tog hand om oss själva och vår relation. Varit utomlands början av 2018, gift oss nu i somras, tagit tag i min hälsa och gått ner välbehövliga 30 kilo, och NU är vi tillbaka i IVF-svängen igen. Är inne på dag 4 på mensen, skall ringa kliniken när jag fått glad gubbe på ÄL-testet, som borde bli i slutet på nästa vecka eller början på veckan där på. 

Känner blandade känslor, skräckslagen, överlycklig, förväntansfull, rädd och glad. Allt på samma gång. Hoppas det finns någon som är i ungefär samma tidsperiod som oss, så vi kan följas åt :) 

Välkommen! Jag väntar just nu på glad gubbe på ÄL-testet för FET i naturlig cykel. Hoppas att den glada gubben inte ska dyka upp så att dagen för återföring hamnar på en helg när kliniken inte har öppet. De hände här innan sommaren.
  • Saner
    mammsen79 skrev 2018-08-22 09:31:16 följande:

Några råd ni kan ge angående hormon sprutorna? Ska snart börja med dem.

Hej. De brukar ge bra tips och gå igenom på kliniken. Det ja kan tipsa om är att byta sida på magen. Så man gör höger sida enda dagen å vänster andra. Sen vinkla sprutan lite å hålla som en penna. Håll sedan kvar sprutan 10 sek. Sen när du ska dra ut sprutan så håll kvar tummen på toppen av sprutan (där man trycker för injecera medicinen) samtidigt som du drar ut. Lycka till
  • Saner
    Saner skrev 2018-08-22 16:34:34 följande:

Hej. De brukar ge bra tips och gå igenom på kliniken. Det ja kan tipsa om är att byta sida på magen. Så man gör höger sida enda dagen å vänster andra. Sen vinkla sprutan lite å hålla som en penna. Håll sedan kvar sprutan 10 sek. Sen när du ska dra ut sprutan så håll kvar tummen på toppen av sprutan (där man trycker för injecera medicinen) samtidigt som du drar ut. Lycka till

Alltså när du tryckt i medicinen så ska man vänta ca 10 sek innan man drar ur sprutan hehe
  • Inalina
    Sommarhopp skrev 2018-08-21 21:26:18 följande:

Nu har jag återhämtat mig från äggplocket i måndags. Av de ca 25 blåsorna så fick de ut 12 ägg, men jag gissar att det beror på att en del hade tillbakabildats eftersom jag inte tog sprutor på några dagar innan äggplock. Idag fick vi veta att 10 hade befruktats så det var ju bra ändå. Tyvärr blir det totalfrys på lördag om det är några som klarar sig dit. Jag hade ett östrogenvärde som gått från 5000 till 18500 på 3 dagar trots sänkt dos. Så himla ledsen för det innebär att det kommer dra ut på tiden IGEN. Vi gifter oss nästa månad och sen åker vi på bröllopsresa så vi missar 2 cykler. Jag tycker att jag mår bra, har inte ont och känner mig inte överstimulerad alls, så det känns verkligen så surt att vi ändå inte får göra någon återföring. Förra gången fick vi också 10 ägg, vara endast 1 klarade upptiningen, så det känns inte så hoppfullt med totalfrys... Nu har vi hållit på i ganska precis ett år från dess att vi började ta hjälp. Och under den tiden har vi inte ens lyckats genomföra 2 hela behandlingar. Förlåt för ett gnälligt inlägg. Jag är bara så besviken. Vi hade ju verkligen försökt tajma det här så bra för att vi precis skulle hinna en gång innan bröllopet och startade vår behandling samma dag som de öppnade efter sommarstängningen. Och så hinner vi ändå inte.

Förstår såklart att du är jättebesviken att du inte fick göra en återföring denna månaden. Jobbigt när ens normala liv ska passa in med IVF-behandlingar (som man ju helst inte vill göra ändå!!) och man tajmar allt rätt själv men så bestämmer sig kroppen för något annat Rynkar på näsan Jag tror att överstimuleringen ofta kommer när man sätter tillbaka embryot men man kan må rätt prima innan dess, så förmodligen såg de mönster som kunde leda till att du skulle kunna bli sjuk vid en återföring och graviditet. 

jag hoppas många klarar sig till på lördag, har du hört någon uppdatering från kliniken ang detta? ni hade ju bra befruktningsgrad på 10/12 i alla fall!! Jag håller tummarna för att ni får en enkel resa med FET efter bröllopsresan, gnäll på du - det skulle jag också göra i din sits! Man vill gärna vägra att acceptera att andra ska bestämma över ens kropp, men de har förmodligen en grund att de inte vill göra en återföring. Klinikerna har också ett rykte att bry sig om (förutom sina patienters välmående) och det måste nog rapporteras om de gör en överföring som leder till överstimulering och det är ju de som gör fel i det läget i så fall. Kram på dig och hoppas på många eskimåer till dig!Hjärta
  • Inalina
    Saner skrev 2018-08-22 16:35:37 följande:
    Alltså när du tryckt i medicinen så ska man vänta ca 10 sek innan man drar ur sprutan hehe
    Finns jättebra videos på Youtube hur man bäst gör med Gonal F (om det är dem du tar?), jag tog med mig mobilen in på toaletten och kollade hela förloppet, från att tvätta rent innan man tar sprutan till hur man tar bort nålen i slutet Jag gjorde exakt som hon i filmen och det gick prima. (min man är sjukt spruträdd så valde att låsa in mig på toaletten vid mina sprutor så han inte skulle få men för livet...) Flört
  • Inalina
    Inalina skrev 2018-08-22 16:53:01 följande:
    Finns jättebra videos på Youtube hur man bäst gör med Gonal F (om det är dem du tar?), jag tog med mig mobilen in på toaletten och kollade hela förloppet, från att tvätta rent innan man tar sprutan till hur man tar bort nålen i slutet Jag gjorde exakt som hon i filmen och det gick prima. (min man är sjukt spruträdd så valde att låsa in mig på toaletten vid mina sprutor så han inte skulle få men för livet...) Flört
    Sorry - detta inlägget var ju till mammsen79!!! =)
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-08-22 16:53:01 följande:

Finns jättebra videos på Youtube hur man bäst gör med Gonal F (om det är dem du tar?), jag tog med mig mobilen in på toaletten och kollade hela förloppet, från att tvätta rent innan man tar sprutan till hur man tar bort nålen i slutet Jag gjorde exakt som hon i filmen och det gick prima. (min man är sjukt spruträdd så valde att låsa in mig på toaletten vid mina sprutor så han inte skulle få men för livet...) 

Haha! Jag gjorde tvärtom och sa till min spruträdde man att om jag ska ha alla mediciner i min kropp så får han ge alla sprutor. Han darrade en del de första gångerna men hans spruträdsla är nu ett minne blott. :)
  • Akira Öken
    Mjbo skrev 2018-08-22 15:01:00 följande:

ultraljud? Hur menar du? :) 

Vi ska inte göra nånting mer än att ringa när jag fått utslag på ÄL-stickan, då 5 dagar efter det så kommer återföring ske, om dom klarar upptiningen vill säga. Så var det på min föra FET oxå, ringer vid utslag och sedan får man en tid för insättning :) 

Gör ni annorlunda i Tjeckien? :)  

Samma för mig vid FET. Dock har de kontrollerat slemhinnans tjocklek före själva överföringen. Det varierar säkert även från fall till fall beroende på om man har en "normal" cykel eller inte.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018