• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • mammsen79

Har nu varit på första ultraljudet och knappt några äggblåsorna så det känns surt, inväntar svar på blodprovet nu då de ska ringa mig för att eventuellt öka dosen. Är väldigt trött i dag o var illamående i morse. Någon som med varit med om för lite äggblåsor så här i början? Började ta första sprutan för 1 vecka sedan.

• Inalina
    mammsen79 skrev 2018-08-31 13:25:31 följande:

Har nu varit på första ultraljudet och knappt några äggblåsorna så det känns surt, inväntar svar på blodprovet nu då de ska ringa mig för att eventuellt öka dosen. Är väldigt trött i dag o var illamående i morse. Någon som med varit med om för lite äggblåsor så här i början? Började ta första sprutan för 1 vecka sedan.

Hej! Din trötthet beror säkert på hormonbalansen i kroppen med alla sprutor.

Jag hade också få blåsor som inte växt till sig första gången, jag fick gå upp i dubbel dos av Gonal F (300ie) för att de skulle få en chans att växa till sig till ÄP vilket de gjorde. Det är ganska vanligt att man gör så och det är därför man har första VUL efter en vecka. Lycka till !! :)
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2018-08-31 08:25:33 följande:
    Skönt att slippa nedregleringen och sen går det ju lite snabbare också, när behandlingen. inte blir så lång. Samma i vårt fall, manlig faktor.
    Hur har det gått idag??{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Cnia skrev 2018-08-31 11:18:26 följande:

Dagens ultraljudsbesked, 28st äggblåsor av bra storlek, några mogna. Blir sista gonal och synarela ikväll, ovitrell imorgon och äggplock på måndag :) så spännande. De verkar inte så bekymrade över att det är så många, blodproverna verkar vara bra, har bara sagt att det finns risk att jag blir ännu mer trött och svullen i helgen och efter äggplock. De sa att blåsorna motsvarar 2tennisbollar i magen så inte konstigt att jag är svullen om magen.

Hej! Är du säker på att det var 28 blåsor? Det låter väldigt mycket, men din klinik har nog koll på vad de gör och med blodprovet så får du ju tydliga besked! Glad

Förstår att det kan kännas positivt med många äggblåsor, men var rädd om dig  om du börjar känna dig illamående eller får väldigt ont efter ÄP- då får du kontakta din klinik direkt då det är ganska vanligt att man får vätska i buken vid många äggblåsor. (när man tömmer dem så bildas det vätska i blåsorna som fyller upp tomrummet efter äggen). Vill inte skrämma upp dig men viktigt lyssna på din egen kropp och göra det som är bäst för din hälsaHjärta

Hoppas du har många fina ägg också Glad!!
  • Hontmail
    mammsen79 skrev 2018-08-31 13:25:31 följande:

Jag blir sjukt trött av Menopur, även illamående, huvudvärk, vallningar osv

Det är vanligt att de med nedsatt äggstocksreserv och lite äldre svarar sämre på medicinen. Men höjs den kan det helt plötsligt pluppa upp blåsor åt alla håll och kanter. Så det kan komma igen. Hände mig nu.
  • mammsen79
    Inalina skrev 2018-08-31 14:12:56 följande:

Hej! Din trötthet beror säkert på hormonbalansen i kroppen med alla sprutor.

Jag hade också få blåsor som inte växt till sig första gången, jag fick gå upp i dubbel dos av Gonal F (300ie) för att de skulle få en chans att växa till sig till ÄP vilket de gjorde. Det är ganska vanligt att man gör så och det är därför man har första VUL efter en vecka. Lycka till !! :)

Tack för svar, tog de sig snabbt efter det? Känner oro hela tiden, rädd inför hur min kropp kommer att reagera och inför äggplocket. Vill bara ha detta överstökat.
  • mammsen79
    Hontmail skrev 2018-08-31 14:22:57 följande:

Jag blir sjukt trött av Menopur, även illamående, huvudvärk, vallningar osv

Det är vanligt att de med nedsatt äggstocksreserv och lite äldre svarar sämre på medicinen. Men höjs den kan det helt plötsligt pluppa upp blåsor åt alla håll och kanter. Så det kan komma igen. Hände mig nu.

Vad är menopur? Kör du korta eller långa behandlingen
  • Hontmail
    mammsen79 skrev 2018-08-31 14:28:42 följande:

Vad är menopur? Kör du korta eller långa behandlingen

Menopur är en valing medicin vid ivf för att få äggen att växa. Man kan få andra sorter också så gonal, bemfola, fostimon, Puregon osv

Jag kör långa nu.
  • Inalina
    mammsen79 skrev 2018-08-31 14:26:53 följande:
    Tack för svar, tog de sig snabbt efter det? Känner oro hela tiden, rädd inför hur min kropp kommer att reagera och inför äggplocket. Vill bara ha detta överstökat.
    Om din klinik inte tror de kommer växa till sig så får du avbryta behandlingen, dvs om du inte hade några blåsor alls eller 1-2 st. Så får du börja nästa månad istället. De ringer säkert dig i eftermiddag och följer upp.

Annars ökar de dosen helt enkelt och att du får spruta någon dag längre med Gonal F. Din kropp fixar mer än du tror och alla här i tråden har varit med om ett eller flera äggplock så det kommer gå fint! Jag vet vad du menar med att få det överstökat -  det är nog ingen som tycker det är särskilt roligt att vara en hormonstinn argbigga med svullen mage, huvudvärk och illamående.man får tänka på slutresultatet Glad
  • LillaAw

Idag var jag på första ultraljudet och hade 15 blåsor. Ska dit igen om 3 dagar och ta nytt blodprov och ultraljud. Ganska tätt inpå ändå. De var inte så jättestora nu på Sprutdag 6 men runt 10-12 mm. Hoppas de växer till sig. Ska iaf fortsätta med samma doser då östrogenvärdet va på bra nivå :)

Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018