• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Cnia
    Inalina skrev 2018-08-31 14:21:47 följande:

Hej! Är du säker på att det var 28 blåsor? Det låter väldigt mycket, men din klinik har nog koll på vad de gör och med blodprovet så får du ju tydliga besked!

Förstår att det kan kännas positivt med många äggblåsor, men var rädd om dig  om du börjar känna dig illamående eller får väldigt ont efter ÄP- då får du kontakta din klinik direkt då det är ganska vanligt att man får vätska i buken vid många äggblåsor. (när man tömmer dem så bildas det vätska i blåsorna som fyller upp tomrummet efter äggen). Vill inte skrämma upp dig men viktigt lyssna på din egen kropp och göra det som är bäst för din hälsa

Hoppas du har många fina ägg också !!

Hej! Japp 28st, så det är många! De sa redan efter första ultraljudet då det var något färre att jag var överstimulerad. De har dock aldrig pratat om att de ska avbryta på något sätt. Efter förra UL tänkre de minska gonal dosen men efter blodprov beslutade de att köra på. Så jag antar att hormonerna ändå ligger bra trots många blåsor. Men klart lite nojig för att det ska gå åt skogen efter plocket. Jag vill ju tro att de vet vad de sysslar med och inte utsätter mig för alltför hög risk :)

Tack för omtanken!
  • Cnia
    Mjbo skrev 2018-08-31 13:17:37 följande:

super resultat ju! Nu hoppas vi äggplocket går bra på måndag och att många blir befruktade! :) Hoppas du slipper överstimulering så du kan sätta tillbaka en direkt sen. håller alla tummar <3

Tack så jättemycket :) väldigt nervös inför äggplocket, tror det kommer göra galet ont. Också orolig för att bli dålig efteråt. Hoppas, hoppas allt går vägen!
  • Cnia
    Akira Öken skrev 2018-08-30 21:30:14 följande:

Tack så mycket!

Hur har det gått för dig idag?
  • Cnia
    LillaAw skrev 2018-08-31 15:13:14 följande:

Idag var jag på första ultraljudet och hade 15 blåsor. Ska dit igen om 3 dagar och ta nytt blodprov och ultraljud. Ganska tätt inpå ändå. De var inte så jättestora nu på Sprutdag 6 men runt 10-12 mm. Hoppas de växer till sig. Ska iaf fortsätta med samma doser då östrogenvärdet va på bra nivå :)

Låter ju toppenbra! 15 blåsor låter som ett fint resultat :)
  • Cnia

Skulle vilja ventilera en sak till... eftersom jag är lätt överstimulerad och har mått ganska dåligt hitentills så tror de att jag kommer må sämre i helgen efter ovitrelle. Så de rekommendera mig att inte jobba sön natt och mån natt efter äggplocket, de tror inte jag kommer klara det. Ringde chef idag och berätta det (ville vara snäll och sjukskriva mig i tid), fick så himla dåligt bemötande. Tjat om att det är omöjligt att få in någon etc. Sen sa de också att jag måste ta tjänstledigt för att detta ju inte räknas som sjukdom! Blev så paff och jätteledsen, så nu ligger jag här och gråter istället för att vara glad och längta till måndag. Visst fasen får man vara sjukskriven pga detta? Tror ni man kan få intyg av kliniken? Förlorar ju mycket pengar om jag ska vara tjänstledig jämfört med sjuk... :(

• Liten elak och intelligent

Hej!

Hänger på i tråden. Står nu mitt i vårt andra IVF-försök. Vi har barn sedan innan som kommit till på naturlig väg.

Förra cykeln slutade i totalfrys pga vätska i buken och höga östrogenvärden. Tre fina blastocyster kom till frysen. Men....inget av dem överlevde upptining.

Nu är jag på dag 8 i en ny IVF-behandling. Korta protokollet denna gång. Idag 17 större blåsor och 4 mindre. Östrogenvärdet hade stigit kraftigt och de har bestämt att jag inte får ta Ovitrelle utan istället spraya Synarela innan plocket. Sedan totalfrys igen. Är så rädd att det ska bli samma som förra gången. Att alla dör. 

• LillaAw
    Cnia skrev 2018-08-31 15:43:33 följande:

Skulle vilja ventilera en sak till... eftersom jag är lätt överstimulerad och har mått ganska dåligt hitentills så tror de att jag kommer må sämre i helgen efter ovitrelle. Så de rekommendera mig att inte jobba sön natt och mån natt efter äggplocket, de tror inte jag kommer klara det. Ringde chef idag och berätta det (ville vara snäll och sjukskriva mig i tid), fick så himla dåligt bemötande. Tjat om att det är omöjligt att få in någon etc. Sen sa de också att jag måste ta tjänstledigt för att detta ju inte räknas som sjukdom! Blev så paff och jätteledsen, så nu ligger jag här och gråter istället för att vara glad och längta till måndag. Visst fasen får man vara sjukskriven pga detta? Tror ni man kan få intyg av kliniken? Förlorar ju mycket pengar om jag ska vara tjänstledig jämfört med sjuk... :(

Gud vad dåligt bemötande! Du har absolut rätt att sjukanmäla dig för överstimulering. Det är ett sjukdomstillstånd. Du har även rätt att sjukanmäla dig för äggplock. Du avgör när du behöver sjukanmäla dig och du har rätt att vara hemma i en vecka utan sjukintyg. Tycker din chef verkar vara en oförstående knäppis. Du ska absolut inte ta tjänstledigt! Kram <3
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Hontmail
    LillaAw skrev 2018-08-31 15:13:14 följande:

Idag var jag på första ultraljudet och hade 15 blåsor. Ska dit igen om 3 dagar och ta nytt blodprov och ultraljud. Ganska tätt inpå ändå. De var inte så jättestora nu på Sprutdag 6 men runt 10-12 mm. Hoppas de växer till sig. Ska iaf fortsätta med samma doser då östrogenvärdet va på bra nivå :)

Har tänkt på dig! Skönt du är igång! Blåsorna växer ikapp fort.
  • mammsen79
    Hontmail skrev 2018-08-31 14:46:21 följande:

Menopur är en valing medicin vid ivf för att få äggen att växa. Man kan få andra sorter också så gonal, bemfola, fostimon, Puregon osv

Jag kör långa nu.

Ok jag har Gonal, ska höja dosen till 200 och tillbaka på ultra på Måndag
  • mammsen79
    Inalina skrev 2018-08-31 14:49:00 följande:

Om din klinik inte tror de kommer växa till sig så får du avbryta behandlingen, dvs om du inte hade några blåsor alls eller 1-2 st. Så får du börja nästa månad istället. De ringer säkert dig i eftermiddag och följer upp.

Annars ökar de dosen helt enkelt och att du får spruta någon dag längre med Gonal F. Din kropp fixar mer än du tror och alla här i tråden har varit med om ett eller flera äggplock så det kommer gå fint! Jag vet vad du menar med att få det överstökat -  det är nog ingen som tycker det är särskilt roligt att vara en hormonstinn argbigga med svullen mage, huvudvärk och illamående.man får tänka på slutresultatet 

Tack snälla det känns skönt att läsa
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018