• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Fjäril kär
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-04 00:13:06 följande:

Jag tycker att mina mornar är väldigt lugna. Jag stressar inte runt eller skyndar mig. Det är därför jag är så förvirrad.

6:45 ringer min klocka. Vissa dagar duschar jag om jag inte gjort det kvällen före, klär på mig, fixar kaffe, ger katten mat, väcker min 10-åring, vi äter frukost tillsammans i lugn och ro. 7:40 går vi ut genom dörren.
  • EnGladPingvin

Jag undrar ibland själv vad jag gör då det ofta tar längre tid än jag tänkt mig. 1-1 1/2 timme är inte ovanligt och då tvättar jag sällan håret på morgonen och äter inte frukost hemma. Men det är ett evigt vimsande och letande. Tänker varje gång att jag måste börja planera dagen innan. Lägga nycklar, mobil och datorväska på ett ställe. Packa träningsväskan och lägga fram kläder, men så blir det aldrig. Så istället får jag runt och packar och letar. Kommer på saker i sista stund och får gå in igen. Blir så trött på mig själv ibland.

• Anonym (.)

Jag går upp ungefär 2 timmar innan om jag ska iväg på någonting. Jag gillar inte att stressa utan har gärna 30 minuter över när jag är helt klar. Men det som tar mest tid är nog om jag vill sminka mig och inte ens det tar långt tid, 25-30 minuter ungefär. Sen vill jag sitta framför en serie eller tv:n och äta min frukost i lugn och ro och sitta och ta det lugnt några minuter efter att jag ätit upp. Sen tar det en kort stund innan jag kommer upp ur sängen också. 

Duscha gör jag alltid på kvällen så det tar inte upp min tid på mornarna. 

• Bumbis

Jag går upp 1,5 timme innan jag börjar röra mig mot jobbet. Jag hade kunnat kapa mer tiden ganska mycket men jag behöver min stund på morgonen med nyheterna på tvn i bakgrunden för att känna att jag kommer igång ordentligt.

• bullen1984

Jag går upp 05.00. Sätter mig och dricker kaffe och surfar på nätet/läser nyheter/gör beställningar till jobbet i 1 timme, sedan går jag till gymmet, hemma igen 7.30, duschar, äter frukost, fixar håret, sminkar mig, klär på mig, går hemifrån 830 och tar en omväg på 30 min till bussen med hunden, börjar jobba 10.00.
    Älskar morgnar. 

• Anonym (ooo)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

Jag måste inte ha så lång tid men jag går gärna upp ca 30 min innan alla andra bara för att få en lugn stund, antingen i köket/läser tidningen/kollar mail/matar husdjuren osv eller så är jag lite extra länge i duschen. 
    Om jag måste iväg snabbt, tex om jag skulle försovit mig, så behöver jag nog bara 15 minuter, hoppar över frukost. 
  • Anonym (Fg)

Stiger upp 05.00.
    Tränar i 45 min, frukost 20 min, duschar och fixar till mig 15 min, sen tar jag cykeln till jobbet 06.30, är framme kring 07.30, börjar 08.00.

• LFF

Klockan ringer 0530 eller 0545 beroende på om jag ska duscha eller inte. Är det en duschmorgon (varannan dag) så går jag upp 0545 och duschar i 10 minuter ungefär.

Kl 0600 ringer klockan och barnen ska väckas. Vi har en 5-minuters snooze med mys innan de går upp. De klär på sig och sätter sig och tittar på morgontv medan jag och sambon gör oss helt klara. 0640 sitter vi i bilen till förskolan där barnen äter frukost. Jag äter min frukost när jag kommer fram till jobbet kl 8. Jag kan inte äta frukost när jag är nyvaken och om barnen skulle äta frukost hemma skulle de behöva gå upp mycket tidigare än de gör nu.

• Duefigli
    06.00 Klockan ringer. Upp och slår på den förberedda kaffebryggaren. Dricker ett glas vatten. Klär mig, tar en snabb kopp kaffe.

06.10 Ut och springa ca 45 min. 

06.55 Hemma igen, redo för en kommande tempotimme. Resten av familjen har vaknat (man och fyra barn 1-10 år). Duscha, fixa frukost, packa jympapåsar, fruktlådor, lösa världskonflikter mellan barnen, kamma hår, sminka mig, leta försvunna strumpor, sista läxförhöret med storbarnet, försöka röja kaosartat kök, få med alla grejer till jobbet och slutligen komma ut genom dörren med rätt antal barn och mig själv i hyfsat presentabelt skick senast 07.50.

08.00 Alla lämnade, på väg mot jobb. Två timmar tar det men det är med puls mellan 120 och 170 hela morgonen Flört 
  • Physalis

Jag går upp 1-1,5 timme innan jag ska gå. Nu har jag visserligen barn men gjorde så innan också. Jag gillar helt enkelt att ta det lugnt och att kunna t ex bestämma mig för att idag vill jag sminka mig mer avancerat, utan att det sabbar min planering.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?