• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Anonym (Nära)
    Anonym (Bella) skrev 2018-09-03 22:04:42 följande:

Ha ha. Undrar jag med. Väckarklockan ringer 5.30 men kag snoozar vidare till 5.45. Går upp, borstar tänderna och håret. Klär på mig, brer en macka och tar matlådan i kylen och går till bilen senast 5.55. Förstår inte hur det skulle kunna ta mer än tio minuter. Sen är jag på jobbet 6.00.

Sambon som skjutsar kidsen går upp 5.50 och har tre barn klara i bilen 6.20 alltså en halvtimme. Vad folk pysslar med i flera timmar är en gåta för mig:)

Då bor du granne med ditt jobb. De flesta gör ju inte det. Varför går du inte dit eller cycklar?
  • Anonym (Kvinna, 27)
    Anonym (Fniss) skrev 2018-09-04 20:33:58 följande:

Haha, det här tycker jag är så roligt. Folk som bryr sig om att sminka sig för att "se snygga ut" och sedan sabbar allt med att röka.

Kör nikotinfria e-cigg, om du måste veta.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-09-05 00:54:26 följande:

Kör nikotinfria e-cigg, om du måste veta.

Du vet att det är skadligare än vanliga cig va? Partiklarna är mindre än de i cigaretter och tar sig allra längst ut i lungorna. Man har inte forskat ordentligt ännu, e-cig är ganska nytt. Konsekvenserna kommer visa sig på riktigt om antal år.
  • Anonym (polaren)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Jag vänder på frågan, varför måste morgonen ta så lite tid som möjligt? Vad är vitsen?
  • Anonym (Trött)

Jag går alltid upp 1,5h innan jobbet pga att jag är fruktansvärt morgontrött. Jag behöver tid att vakna till så jag är någorlunda mänsklig innan jag väcker barnen, ger frukost och klär på. Barnen är medgörliga när de är trötta så det är endast för min egen skull.

• cloudberry79

Jag kliver upp senast 6.30, jag och barnen måste lämna hemmet senast 7:50 för att de ska hinna till skolan som börjar 8:10 och jag till jobbet före 8. Jag gör frukost åt barnen, ser till att de har hela och rena kläder, borstar tänderna, borstar håret och kollar igenom så de har med sig rätt grejer till skolan.

Själv vill jag dricka kaffe, klä på mig, borsta tänderna, gå på toa och sånt man måste göra på morgonen. Helst i lagom tempo. Brukar också tömma diskmaskinen och sätta i frukosten, kolla om torktumlaren behöver tömmas/fyllas/startas. Det är absolut nödvändigt för mig att komma hem till ordning och reda efter jobbet, så vissa hushållssysslor gör jag på morgonen. Katten ska ha mat och lådan ska tömmas.

Just NO.
  • Aiyana

Jag går upp 06:15 och kör hemifrån vid 07:45. Jag tycker om att ha gott om tid på morgonen, jag sitter med en kopp kaffe när jag vaknat och lyssnar på radio och läser tidningen. Sen hoppar jag in i duschen och sminkar och fixar mig. Jag bäddar alltid sängen och ibland stryker jag något klädesplagg. Sen tar jag en  promenad innan jag sätter mig i bilen. Frukost äter jag på jobbet. 

Jag tycker stressfria mornar är en underbar start på dagen och så är jag morgonpigg så det fungerar fint för mig. 

• LFF
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-09-04 19:13:04 följande:

Föredrar att sminka mig innan uni för att inte komma och se ut som 7 svåra år. Vissa bryr sig helt enkelt inte om hur de ser ut. Därför går jag upp 1 timme och en kvart innan min buss går. Jag hinner sminka mig (ca 20 minuter), röka två gånger, ge frukost till hunden, klä på mig, kolla nyheter och äta frukost.

Själv föredrar jag att ta hand om mig så jag slipper se ut som 7 svåra år och måste sminka mig för att dölja det

Mvh Kvinna, snart 42 som fortfarande inte kan gå in på Systembolaget utan legitimation...
  • Anonym (tänderna då)
    Anonym (Isan) skrev 2018-09-04 16:41:32 följande:

Innan barn gick jag oftast upp 5 min innan jag skulle gå/åka till jobbet.

1. Tvätta sig, gå på toa - 2 min

2. Ta på sig kläder - 0,5 min

3. Käka nåt - 1,5 min

4. Ta det lugnt, ta på sig skor, låsa osv - 1 min max

Duscha brukar jag göra på kvällen.

Du bodde i en pytteliten lägenhet och borstade inte tänderna alltså. Då kan det gå fort. Smidigt! 
  • Anonym (tänderna då)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag kliver upp så långt innan jag ska iväg någonstans även när ungarna inte ska till skolan och således inte behöver service. Dvs, jag ägnar gärna den tiden helt och hållet åt mig själv. Badrummet (toa, dusch, hår, smink, kläder) tar ca 45 minuter bara det. Sen tar det en stund att tillreda frukost och minst 30 minuter att äta den. Jag gillar att läsa tidningen till kaffet. Sen ska tänderna borstas och lite sånt. Man ska inte underskatta den tid det kan ta att snöra skorna, om man har kängor som måste snöras (vilket jag inte sällan har).

Jag gillar att ta det lugnt och kliver upp i god tid för att faktiskt hinna med allt jag vill. Är visserligen morgontrött av naturen så jag behöver kämpa lite för att faktiskt vakna, men tycker inte att man ska sova bort livet heller. Kan dock säga att när jag skulle passa en buss som gick kl 5.45 hade jag ett helt annat förhållningssätt till morgonrutinerna.
Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?