• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Anonym (fixar)
    Fjäril kär skrev 2018-09-05 15:17:12 följande:
    Hade du kommit sminkad till min arbetsplats hade folk tittat och skrattat.

Jobbar i en högst oglamorös värld med skitigt stall och hästar. Iklädd oftast blåställ/varselkläder/ridkläder. Jag åker till jobbet hel och ren och byter sen om till arbetskläder.
    Ajdå, jag beklagar att du jobbar på en sån hemsk arbetsplats med otrevliga människor. 
  • Anonym (inte morgonmänniska)
    Anonym (fixar) skrev 2018-09-05 16:09:51 följande:
    Ajdå, jag beklagar att du jobbar på en sån hemsk arbetsplats med otrevliga människor. 
    Det handlar nog mer om att det är väldigt opraktiskt eller vad ska jag kalla det med smink i ett stall. Som att ha kostym i kloakerna.
  • EnAnonumius
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-05 14:15:45 följande:
    Många har skrivit att de tar så mycket tid på sig för att de inte är morgonmänniskor. Jag är ju precis tvärt om just för att jag inte är en morgonmänniska. Det här gör mig förvirrad.
    Jag är inte en morgonmänniska.
    Jag har pissdåligt morgonhumör och jag behöver c:a 1½-2 timmar på mig på morgonen för att vakna till, och få bukt på mitt dåliga morgonhumör, för mina arbetskamraters skull, och även för min egna skull också, och så man inte riskera att bli sparkad heller om man har jobb.

Skulle jag ta en "halvtimme" på mig på morgonen, som du gör (som också är en "icke morgon människa"), så skulle folk märka av mitt dåliga morgonhumör och det skulle inte gynna dem eller mig.

Blir du förvirrad av detta så får det stå för dig.
    Jag kan tillägga att det är inte ett dugg förvirrande för mig att det finns icke morgonmänniskor som klara av att fixa det på en halvtimme på morgonen innan de skall ge sig i väg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fixar)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-05 16:23:25 följande:
    Det handlar nog mer om att det är väldigt opraktiskt eller vad ska jag kalla det med smink i ett stall. Som att ha kostym i kloakerna.
    Väldigt trist att jobba med så hemska människor att dom stirrar och skrattar åt människor för att dom gillar att sminka sig. Sådana människor skulle jag aldrig orka jobba med. 
  • EnAnonumius
    Anonym (trögstartad kvinna med utseendet i fokus) skrev 2018-09-05 10:45:07 följande:
    Min kropp tar flera timmar att vakna och kännas normal. Är som en dimma i huvet varje morgon och lederna värker.

Sen tar min morgonrutin med dusch, smink, val av kläder, fixa håret och laga/äta frukost ett bra tag. Skönt att ha gptt om tid och komma fram någorlunda pigg och fräsch. Men så är jag kvinna också vilket kräver lite mer om man inte föredrar "a la naturell", något som inte är så accepterat i vårt samhälle eller på arbetsplatser.

Snygg är bästa dräng!
    Inte accepterad att vara "a la naturell" som kvinna? Vilken fantasivärld lever du i?

Jag är osminkad, var det även när jag var tonåring också, har aldrig haft problem med att träffa killar. Jag har aldrig blivit illa sedd för att jag varit osminkad och jag har fått jobb och även jobbat med serviceyrken som osminkad.

Så berätta för vilka arbetsplatser vägrar att acceptera osminkade kvinnor?  Jag har aldrig varit på någon arbetsplats där det krävs att kvinnor sminkar sig varken via "hintar" eller inskrivet i något arbetskontrakt.
    Kom ihåg, jag har jobbat inom serviceyrke med som helt osminkad och chefen på den arbetsplatsen gav aldrig några subtila "hintar" om att jag borde tänka på mitt utseendet i ansiktet, och fräscha upp mig med lite "Make up".
    Tvärt om vi var några kvinnor som var "a la naturell" i olika åldrar på oss.

• Anonym (trögstartad kvinna med utseendet i fokus)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-05 16:23:25 följande:
    Som jag ser det finns det inget arbete som är för skitigt för att vara fin;) Ingen annan anledning heller!
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-05 14:15:45 följande:
    Många har skrivit att de tar så mycket tid på sig för att de inte är morgonmänniskor. Jag är ju precis tvärt om just för att jag inte är en morgonmänniska. Det här gör mig förvirrad.

Jag har inga svårigheter att ta mig ur sängen men därefter tar det lång tid innan jag vaknat ordentligt. Jag behöver sitta en god stund och sörpla på mitt kaffe och stirra ut i evigheten innan jag så smått kan börja ta tag i annat. Morgonbestyren går i ultrarapid. Visst kan jag vara snabb om det verkligen behövs, men då har jag kroppen full av stresshormoner resten av dagen så det är inget jag vill göra till en vana. Jag gillar mina långsamma morgnar.
  • Anonym (Hmmm)

Normalt vaknar jag ca 30-45 minuter innan klockan ringer (vilket den gör 5.45 eller 6 beroende på om jag tänkt duscha på morgonen eller inte). Då går jag på toaletten och sedan lägger jag mig i sängen och kollar på Netflix på telefonen med hörlurar så inte sambon ska vakna.

När klockan ringer går jag upp, (duschar om det är tidiga tiden), sminkar mig, borstar tänderna och klär på mig innan jag åker senast 6.15. Om jag lyckas sova tills klockan ringer så jublar jag över sovmorgonen och hoppar upp pigg och glad utan att ligga och kolla på film först.

• EnAnonumius
    Anonym (trögstartad kvinna med utseendet i fokus) skrev 2018-09-05 19:01:02 följande:
    Som jag ser det finns det inget arbete som är för skitigt för att vara fin;) Ingen annan anledning heller!
    Nej du har rätt det finns inget arbete som är för skitigt att vara fin.
    Det finns många kvinnor som är riktigt fina/vackra utan smink som jobbar på många arbetsplatser och även inom service yrken.

• EnAnonumius
    LFF skrev 2018-09-05 15:35:10 följande:
    De senaste 12 åren har jag varit på EN arbetsplats där man krävde att jag sminkade mig (och där sminkade jag mig alldeles för diskret för att de skulle tycka att det var ok så jag fick inte vara kvar ändå, inhyrd via bemanningsföretag). I övrigt så har INGEN någonsin kommenterat min brist på smink. Ej heller utanför arbetslivet. Förstår inte varifrån du fått uppfattningen att det inte är accepterat att gå utan smink.
    Det burkar vara dem som ser ut som riktiga ruggugglor, som måste sminka sig för att se "vackra ut", som säger att osminkade kvinnor inte är accepterad av samhället.  Flört
  • Anonym (P)
    EnAnonumius skrev 2018-09-05 21:13:57 följande:

Det burkar vara dem som ser ut som riktiga ruggugglor, som måste sminka sig för att se "vackra ut", som säger att osminkade kvinnor inte är accepterad av samhället. 

<--- ser ut som en rugguggla, sminkar mig dagligen o skyller inte på samhället. Det är nog en fördom från din sida
  • Anonym (trötter)

Har olika perioder vad jag ställer klockan på, men 6.50 är ett mål, 6.30 en utopi, just nu är det sju.

1, Klockan ringer 7, jag trycker på snooze
    2, Alarm 2 ringer 7.02, jag trycker på snooze (har lärt mig att om jag har 2 larm 2 minuter efter varandra så snoozar jag bara en gång! Glad)
    3. 7.09 ringer alarm 1, jag trycker på snooze, ibland stoppar
    4, 7.11 ringer alarm 2, jag stoppar det larmet och går upp.
    5. Startar kaffebryggaren.
    6. Vädrar täcken (hänger dem över dörrkarmen) och öppnar fönster (vill undvika kvalster)
    6b. Alarm 1 ringer igen och jag blir sur.
    7. Dricker kaffe i en halvtimme med nyheter på TV i bakgrunden (ibland blir jag sur och stänger av för journalisterna är puckade) samtidigt som jag googlar fina bilder, intressanta artiklar, coola möjligheter
    8. Skiter.
    9. Äter frukost.
    10. Duschar
    11. Klär på mig, där ingår: velar med kläder, hittar inte kläder, letar efter kläder 
    12. Packar väskan. Grubblar på vad jag ska träna och letar träningskläder. 
    13. Kommer kanske på att jag vill ha halsband på mig och trasslar ut det.
    14. Cyklar eller åker kollektivt till jobbet (beroende på hur sen jag är). Då är kl 8.30.

Tvättar jag håret kan det bli att jag måste åka senare. Springer då till tunnelbanan och tvärbanan och lyckas ända komma hyfsat ok i tiden. 
    Är jag extra trött tar det längre tid att klä sig och fixa och jag kan bli sen. 

1h och 20 min är dock standard. Ibland 1h och 30 min.

Har alltid varit morgontrött. Som barn fick jag kväljningar om jag borstade tänderna för tidigt efter frukost. 

• EnAnonumius
    Anonym (P) skrev 2018-09-05 22:31:54 följande:
    <--- ser ut som en rugguggla, sminkar mig dagligen o skyller inte på samhället. Det är nog en fördom från din sida smile5.gif
    Ja det är lätt att skylla på att jag har fördomar om folk, när du skiter i att ta reda på kontexten jag skrev detta i.
    Det är knappast mina problem att du hantera kontext i kombination med sarkasm, så att du måste då välja och inbilla dig själv om att det handlar om fördomar från min sida.

Så nepp du har helt fel i ditt påstående om att det handlar egentligen om fördomar från min sida. Drömmer

Du får 1 poäng (av fem möjliga) för ett försök ialf.

• Anonym (tjo)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-09-05 20:56:26 följande:

Normalt vaknar jag ca 30-45 minuter innan klockan ringer (vilket den gör 5.45 eller 6 beroende på om jag tänkt duscha på morgonen eller inte). Då går jag på toaletten och sedan lägger jag mig i sängen och kollar på Netflix på telefonen med hörlurar så inte sambon ska vakna.

När klockan ringer går jag upp, (duschar om det är tidiga tiden), sminkar mig, borstar tänderna och klär på mig innan jag åker senast 6.15. Om jag lyckas sova tills klockan ringer så jublar jag över sovmorgonen och hoppar upp pigg och glad utan att ligga och kolla på film först.

(ultrarapid = snabbare än normalt)
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (tjo) skrev 2018-09-06 13:00:06 följande:
    (ultrarapid = snabbare än normalt)

Jag tror att det var mig du egentligen tänkte citera. Tack för lärdomen! Det är jobbigt med de där orden som skiftar betydelse för att så många använder dem fel (björntjänst, krokodiltårar etc). Jag brukar försöka undvika sådana för ingen ska missförstå mig, men här var visst jag en av de som fått betydelsen om bakfoten.
  • Anonym (E)

Jag är långsam helt enkelt. Gillar inte att stressa. Käkar frukost i lugn och ro, tvättar håret, går ut med hunden, packar ner lunchen, kollar runt lite på nätet osv.

• Inga bekymmer
    Fjäril kär skrev 2018-09-05 15:17:12 följande:

Hade du kommit sminkad till min arbetsplats hade folk tittat och skrattat.

Jobbar i en högst oglamorös värld med skitigt stall och hästar. Iklädd oftast blåställ/varselkläder/ridkläder. Jag åker till jobbet hel och ren och byter sen om till arbetskläder.

Synar du alla som jobbar där noga så du ser att ingen sminkat sig? Nog tror jag att det finns en och annan som drar på lite mascara på fransarna även om de jobbar i ett stall. En kan väl liksom mocka skit även med mascara på sig. När jag gick på ridskola i min ungdom så var det iaf en av ridlärare som var sminkad och ingen skrattade eller gjorde sig löjlig över det..
  • Anonym (tjo)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-09-06 14:02:27 följande:

Jag tror att det var mig du egentligen tänkte citera. Tack för lärdomen! Det är jobbigt med de där orden som skiftar betydelse för att så många använder dem fel (björntjänst, krokodiltårar etc). Jag brukar försöka undvika sådana för ingen ska missförstå mig, men här var visst jag en av de som fått betydelsen om bakfoten.
Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?