• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Anonym (Isan)

Innan barn gick jag oftast upp 5 min innan jag skulle gå/åka till jobbet.

1. Tvätta sig, gå på toa - 2 min

2. Ta på sig kläder - 0,5 min

3. Käka nåt - 1,5 min

4. Ta det lugnt, ta på sig skor, låsa osv - 1 min max

Duscha brukar jag göra på kvällen.

• Anonym (2-3 tim)
    Anonym (2-3 tim) skrev 2018-09-04 16:38:15 följande:

Nu har inte jag barn eller ens familj av något slag utan bor helt ensam. Jag har inte heller något arbete för tillfället. Men mina rutiner brukar se ut som följer: Vakna -> äta -> duscha -> klä sig samt fixa håret/skägget och borsta tänderna -> ibland äta något litet igen.

Eftersom att jag inte har något arbete just nu händer det att jag sover lite längre vissa dagar och vaknar först runt 11-12, då brukar jag ibland också få laga mat innan jag äter. Brukar alltså hoppa över frukosten och ta lunchen direkt dessa dagar. Detta brukar om maten inte är färdig ta en timma till, alltså totalt 3 timmar.

Förresten om jag vet att jag har lite er bråttom så kan jag få ner tiden till 1,5 timme. Men det blir lite mer stress och det jag gör blir mindre bra utfört.
  • Anonym (Kvinna, 27)

Föredrar att sminka mig innan uni för att inte komma och se ut som 7 svåra år. Vissa bryr sig helt enkelt inte om hur de ser ut. Därför går jag upp 1 timme och en kvart innan min buss går. Jag hinner sminka mig (ca 20 minuter), röka två gånger, ge frukost till hunden, klä på mig, kolla nyheter och äta frukost.

• Fliselisan

Innan jag hade barn gick jag upp 1 timme innan jag skulle till jobbet, duschade i lugn och ro, drack kaffe, gjorde frukostmackan som jag sen åt på jobbet.

Nu går jag upp 1 timme och 15 minuter innan jag ska iväg, och ska då få iordning 2 barn till skolan innan.

Min tid har krympt, fokus flyttad till barnen istället.

• Anonym (Fniss)
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-09-04 19:13:04 följande:

Föredrar att sminka mig innan uni för att inte komma och se ut som 7 svåra år. Vissa bryr sig helt enkelt inte om hur de ser ut. Därför går jag upp 1 timme och en kvart innan min buss går. Jag hinner sminka mig (ca 20 minuter), röka två gånger, ge frukost till hunden, klä på mig, kolla nyheter och äta frukost.

Haha, det här tycker jag är så roligt. Folk som bryr sig om att sminka sig för att "se snygga ut" och sedan sabbar allt med att röka.
  • Anonym (Fniss)

Jag är ensam med tre ungar som behöver en herrans massa påbackning på morgnarna. Min klocka ringer 07 och de två första barnen går hemifrån klockan 08, sista barnet går 08.20.

Två av barnen brukar vilja duscha, alla ska klä sig, äta frukost, ta fram den packade väskan för aktiviteter efter skolan, packa ner mellis i den väskan, ta skolväska och kolla att allt de behöver finns med, borsta hår och tänder. Själv gör jag frukost till två av barnen + kaffe till mig själv, duschar, klär mig och äter något innan jag också går vid 08.25.

Innan barnen behövde jag 15-20 min och hann då duscha, klä mig och ta frukost.

• Anonym (.........)

Ska jag duscha och tvätta håret går jag upp 45 minuter innan jag måste lämna hemmet. Hinner även steka ägg, äta dem och eventuellt sminka mig om jag orkar under den tiden. Ska jag inte tvätta håret går jag upp 30 minuter innan, då tar jag en snabb dusch bara. De veckorna jag har mitt barn går jag upp 50 minuter innan vi måste gå hemifrån, hen går upp 30 minuter innan om hen inte vaknar av mitt stök. Vi har jobb och skola tre minuter hemifrån så väldigt smidigt.

• modsey
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

Går oftast upp när jag vaknar å mig själv . Allt mellan fem till halv sju. Lite olika vad jag gör,. Kör ett snabbt gympingpass , läser tidningen, jobbar lite eller bara dricker kaffe. Duschar, fixar klar mig själv på ca40 minuter kanske. Sen tar jag fram frukost som jag äter med barnens kl 7.30 . Lämnat huset tillsammans ca kl 8
  • annabellelee

Förr gillade jag mornar. Åt frukost, läste tidning, duschade. Njöt av en kopp god kaffe. Lät det ta en timme.

Nu ser mornarna ut så här:väcka barn, försöka peta i barn lite mat, muta barn med sagoläsning, försöka klä barn, försöka borsta tänder på barn. Och under allt detta äta också. Det går också på en timme, men en mycket jobbigare timme.

• Anonym (Aaa)

Dusch o smink tar 30 min om jag snabbar mig på rejält. Äter aldrig frukost- blir bara illamående. Så behöver gå upp en o en halv timma innan ca, har en bebis att mata o klä på också

Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?