• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Anonym (Ohektiskt)

Jag har Inga barn och brukar ta 1,5 timme som minimum-tid från att jag stiger ur sängen. Jag vill äta i lugn och ro långsamt, jag vill inte behöva göra saker i ett hektiskt tempo + jag har magkatarr så precis innan jag ska ut har min mage vant sig att tömma sig på allt och det sker oftast när jag knappt har tid till det. Ibland har jag klarat mig på 40 minuter men ätit något snabbt lätt. Lägger max 10-15 min på smink är väldigt basic.

• Anonym (Ohektiskt)
    Duefigli skrev 2018-09-04 09:53:57 följande:

06.00 Klockan ringer. Upp och slår på den förberedda kaffebryggaren. Dricker ett glas vatten. Klär mig, tar en snabb kopp kaffe.

06.10 Ut och springa ca 45 min. 

06.55 Hemma igen, redo för en kommande tempotimme. Resten av familjen har vaknat (man och fyra barn 1-10 år). Duscha, fixa frukost, packa jympapåsar, fruktlådor, lösa världskonflikter mellan barnen, kamma hår, sminka mig, leta försvunna strumpor, sista läxförhöret med storbarnet, försöka röja kaosartat kök, få med alla grejer till jobbet och slutligen komma ut genom dörren med rätt antal barn och mig själv i hyfsat presentabelt skick senast 07.50.

08.00 Alla lämnade, på väg mot jobb. Två timmar tar det men det är med puls mellan 120 och 170 hela morgonen  

Varför leta kläder, packa barnens väskor och gympapåsar på morgonen ni ska iväg när ni kan ordna sånt innan läggdags?
  • Anonym (Ohektiskt)
    EnGladPingvin skrev 2018-09-04 07:00:48 följande:

Jag undrar ibland själv vad jag gör då det ofta tar längre tid än jag tänkt mig. 1-1 1/2 timme är inte ovanligt och då tvättar jag sällan håret på morgonen och äter inte frukost hemma. Men det är ett evigt vimsande och letande. Tänker varje gång att jag måste börja planera dagen innan. Lägga nycklar, mobil och datorväska på ett ställe. Packa träningsväskan och lägga fram kläder, men så blir det aldrig. Så istället får jag runt och packar och letar. Kommer på saker i sista stund och får gå in igen. Blir så trött på mig själv ibland.

Värt att gå en sväng ikväll innan läggdags och se att du har allt på din plats så du får uppleva en ohektisk morgon, det är faktiskt inte dumt. ;)
  • Anonym (Dagmatte)

Jag arbetar inte, men är dagmatte under vardagarna. Klockan ringer 05.30. Hunden kommer hit 06.00. Äter frukost i lugn och ro, sitter vid datorn någon timme. Behöver ca 2 timmar för att kroppen och huvudet ska vakna, på grund av olika krämpor och många mediciner. 

• EnAnonumius
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-04 00:13:06 följande:
    Jag tycker att mina mornar är väldigt lugna. Jag stressar inte runt eller skyndar mig. Det är därför jag är så förvirrad.
    Så det är förvirrande för dig att folk är olika och inte kan funka som du gör?
    Kan man bli förvirrad av en sådan liten sak, ja då kan du säkert bli förvirrad av mycket annat med på att folk är olika dig. Kan inte vara lätt leva sitt liv som förvirrad person..

Många är inga morgonmänniskor och behöver tid på sig för att kunna vakna. Sedan finns det morgonmänniskor som vill njuta av morgonen en stund själv innan de skall kila iväg till jobbet, eller väcka ungarna först och sedan komma i väg. Många människor gillar att duscha på morgonen för det får dem att vakna. Andra vill ha en stund kanske med en kopp kaffe och stå och titta ut genom fönstret för att få njuta av en lugn stund, för att vakna.  Det finns många olika anledningar.

Många kan inte hoppa upp 30 minuter innan de skall köra/åka iväg till jobbet, då det är stressande för dem att göra i ordning sig på en halvtimme. Bara för att du tycker att du har lugnt och "inte stressar runt" eller "inte skyndar dig" så kan 30 minuter för andra människor vara stressande och man kan få "hela dagen" förstörd.

• brallison

Klockan är ställd på 6.00 men egenltigen är 5 min tidigare (då kan jag ligga och vakna i 5 min innan jag går upp). Duschar aldrig på morgonen (avskyr vatten så tidigt på dan - det är kvällsrutin) - borstar tänderna och tvättar ansikte, ansiktskräm. Matar katterna, fixar deras toa, kläder, smink. Äter alltid frukost på jobbet framför skärmen (känner det som ett slöseri med tid att göra det hemma på vardagar, men älskar lång frukost på helgerna). Frukost är förberedd kvällen innan. Klar på 30 min (om jag inte behöver tänka på barn, så går jag upp 6.30). Om jag ska lämna på skolan - tar det extra 30 min för att samla ihop dotters ryggsäck (mellis framför allt), få henne att gå upp, göra sig i ordning, lämna på skolan.

• Duefigli
    Anonym (Ohektiskt) skrev 2018-09-04 10:09:43 följande:
    Varför leta kläder, packa barnens väskor och gympapåsar på morgonen ni ska iväg när ni kan ordna sånt innan läggdags?
    Det är vår ambition att vara så preppade som möjligt, men nu har vi försökt få de stora barnen att själv packa sina grejer (funkar sådär) men ofta behöver vi ändå hjälpa till med slutklämmen. Och gällande kläderna - VÄLDIGT ofta ligger de förberedda men när de ska på är det självklart fel färg, inte nog coolt etc etc och så bara MÅSTE man leta fram den där favorittröjan som ligger i en tvätthög nånstans. Spelar ingen roll att kläderna dög förra veckan - just denna morgonen kan det vara såååå fel. Flört

Jag är iaf väldans nöjd med att iaf alltid ha kaffet förberett samt mina egna träningsgrejer så att jag är snabb ut när klockan ringer. 

På kvällen går även mycket tid till att bara fixa iordning efter dagen som gått, alla som varit på aktiviteter - träningskläder, middagsdisk, sista jobbet som inte hanns med under arbetsdagen etc så vi orkar helt enkelt inte alltid göra alla förberedelser som säkert skulle kunna underlätta morgonen. Men vi hinner ju iväg i tid, om än med med ett högt tempo.

Det som är heligt är iaf att vi sitter och äter frukost ihop en stund - där får man chans att ta dagens lilla familjesnack för ofta blir vardagsmiddagarna desto spretigare med ett par barn som ska träna och vuxna som kanske är på jobbresor.
  • Anonym (Yes!)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

Samma här. 30 minuter räcker. Jag vet redan vad jag ska ha på mig (kör kapselgarderob), har bara mascara på mig, kammar håret lite lätt. Det går ju ganska fort.
  • Anonym (A)

Det är skönt att ta det lilla lugna.

• Lillmajsan

Klockan ringer 3:40
    Upp ur sängen, gå på toa, borsta tänder och hår, sätter upp håret då vi ej få ha utsläppt på jobbet, klä på mig, (duscha görs alltid efter jobbet) gå ner och sätter på kaffe, fixa mat och rent vatten till husets tre katter, rensa deras lådor, gör två frukostmackor som kommer ätas i bilen, dricker kaffe, fyller vattenflaska med vatten, ta matlåda ur kylen samt vattenflaska, frukostmackor och handväska från bänken, ta på mig skor och jacka om det behövs, ta en sista titt så allt är med så som jobbkläder, nycklar, mobil mm, öppna dörren och försöker att inte snava över någon katt som prompt ska ut först, sätter mig i bilen senast 4:05. Kör 1 timme till jobbet och börja 5:15.
    Vintertid blir det tidigare. Hur pass mycket tidigare bero på om det räcker med att sopa av lite fjun på bilen eller om man måste dra fram trakten för att ens komma på tanken att ta sig ut till vägen med bilen.

Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?