• Anonym (inte morgonmänniska)

Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

• Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?
  • Anonym (krångel)
    Anonym (inte morgonmänniska) skrev 2018-09-03 21:07:01 följande:

Jag läser ibland i trådar om folk som går upp 1,5-2 timmar innan de faktiskt ska iväg till jobbet. Jag måste bara fråga; vad gör ni på morgonen som tar sån himla lång tid. Särkstilt ni som inte krånglar med barn, för det förstår jag kan ta en stund, men många jag läst om som har så här långa mornar har eller verkar inte ha det.

Min egen morgon tar max 40 minuter men ofta inte ens 30.

Nu krånglar jag iofs med barn, men ungefär såhär ser min morgon ut:

06.00 klockan ringer, snoozar en stund.
    06.10 duschar och gör mig i ordning.
    06.30 ca gör i ordning och äter frukost.
    07.00 väcker barn och tjatar på dem att gå upp.
    07.10 hjälper barn att göra frukost.
    07.20 gör mig själv i ordning, det sista som borsta tänderna, ta på örhängen, sminkar lite etc, kanske viker lite tvätt, byter toarulle, torkar ur handfatet.
    07.30 kollar av att allt är packat i min och ev barnens väskor. Plockar fram ur frysen till middan om det inte gjorts kvällen innan, plockar ur diskmaskinen, lägger i en tvätt och ställer maskinen på timer etc.
    07.45 tjatar på barnen att nu måste vi gå.
    07.50 skriker på barnen att NUU måste vi GÅÅÅ!
    07.55 hastar ut genom dörren och iväg till jobbet. Nästan i mål!
  • Inga bekymmer
    Anonym (Bella) skrev 2018-09-03 22:04:42 följande:

Ha ha. Undrar jag med. Väckarklockan ringer 5.30 men kag snoozar vidare till 5.45. Går upp, borstar tänderna och håret. Klär på mig, brer en macka och tar matlådan i kylen och går till bilen senast 5.55. Förstår inte hur det skulle kunna ta mer än tio minuter. Sen är jag på jobbet 6.00.

Sambon som skjutsar kidsen går upp 5.50 och har tre barn klara i bilen 6.20 alltså en halvtimme. Vad folk pysslar med i flera timmar är en gåta för mig:)

En del bajsar, duschar, sminkar sig och äter frukost också, då tar det lite längre tid.
  • Inga bekymmer
    Anonym (Fg) skrev 2018-09-04 09:15:56 följande:

Stiger upp 05.00.

Tränar i 45 min, frukost 20 min, duschar och fixar till mig 15 min, sen tar jag cykeln till jobbet 06.30, är framme kring 07.30, börjar 08.00.

Du tränar i 45 min, sen duschar och efter det cyklar i en timme?? Kommer du inte genomsvettig till jobbet då?
  • beccagranen

05:15 Klockan ringer
    går upp och släpper ut hundarna, ger dom mat och liten morgonklapp. Tar en runda och kollar av så att inte valpen gjort några hyss under natten.
    05:40 Gör mig i ordning, brukar oftast ta en kroppsdusch, lätt sminkning mm
    06:00 Väcker dottern, klär henne och gör i ordning
    06:20 Åker till förskolan
    06:30/35 åker till jobbet har ca 3mil reseväg
    07:00 börjar jobba

• Anonym (krångel)
    Anonym (Ohektiskt) skrev 2018-09-04 10:09:43 följande:
    Varför leta kläder, packa barnens väskor och gympapåsar på morgonen ni ska iväg när ni kan ordna sånt innan läggdags?
    Ibland finns det inte tid till sånt på kvällen heller. Vi kan vara borta på kvällen, eller ha andra åtaganden som tar tid. Då får vissa saker hinnas med på morgonen även om det inte blir helt optimalt. 
  • Anonym (Tass)

06.55 Klockan ringer. Trycker på snooze
    07.30 Går upp, drar på mig kläderna som ligger bredvid sängen. Går till toaletten och tömmer blåsan.
    07.40 Lämnar huset
    07.55 På jobbet.

• Anonym (Fg)
    Inga bekymmer skrev 2018-09-04 15:03:59 följande:
    Du tränar i 45 min, sen duschar och efter det cyklar i en timme?? Kommer du inte genomsvettig till jobbet då?
    Har en elcykel och cyklar i lugn takt, därför det tar en timme.
  • smulpaj01

Tar ett bad, fixar mackor att ta med, ser på tv, sminkar mig och klär på mig, ibland gör jag matlåda om jag glömt det., matar katten. Tar ca 1.5 tumme.

Mannen går bara upp och klär på sig. Tar 5 min.

• Anonym (2-3 tim)

Nu har inte jag barn eller ens familj av något slag utan bor helt ensam. Jag har inte heller något arbete för tillfället. Men mina rutiner brukar se ut som följer: Vakna -> äta -> duscha -> klä sig samt fixa håret/skägget och borsta tänderna -> ibland äta något litet igen.

Eftersom att jag inte har något arbete just nu händer det att jag sover lite längre vissa dagar och vaknar först runt 11-12, då brukar jag ibland också få laga mat innan jag äter. Brukar alltså hoppa över frukosten och ta lunchen direkt dessa dagar. Detta brukar om maten inte är färdig ta en timma till, alltså totalt 3 timmar.

• Scoops

Det tar typ en halvtimme för mig att göra mig själv i ordning, 40min om jag ska tvätta håret också. Men jag brukar passa på att städa badrummet och köket så det är fint tills vi kommer hem. Så allt som allt tar typ en timme..

Svar på tråden Vad gör ni på morgonen som tar så himla lång tid?