• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • Liiten2021

Vul igår. 6+0. Tom hinnsäck. Vad tänker ni?

Jag körde med äl test så jag borde vara enligt 6+0 , läkaren sa inget mått eller vecka.

Jag minns med min yngsta att man kunde se något i säcken v 6+ 4-5. Men att hjärtat kanske inte ticka just då men man såg iaf något i säcken.

Hon nämnde ingen gulesäck.

Helt kört?

• mittuppeilivet

Hej alla! Var inne och läste här lite för var nyfiken :) jag har bf 10/9 och är i v11 nu. Har tampats med illamående och kräkningar sen v6 och har en hel del tips att dela med mig av om ni är intresserade, jag vet själv hur hopplös jag kände mig där ett tag.

- ät ofta och lite, testa fram vad som funkar för dig och vad du får ner. För mig funkade frukt och glass alltid bäst när jag mådde som sämst. Jag vet att det suger att äta när man mår illa, men man mår oftast illa för man är hungrig. Ät på nåt varje timme är det som funkar allra bäst. Undvik att bli för mätt.

- undvik det som triggar illamåendet, t.ex. matos eller viss mat

- drick mycket vatten för att inte bli uttorkad!

- testa postafen och åksjukeband (funkade ej för mig dock men för vissa funkar det)

- om de ej funkar be att få legrigan och legrigan comp utskrivet. Legrigan comp innehåller koffein så man inte ska bli så trött. Vanliga legrigan är bättre då att ta på kvällen.

Dessa har varit min life saver och gjort att jag kunnat äta.

- testa akupunktur, funkade bra för mig

- extra vitamin b6 tillskott ska ev hjälpa mot illamående

- jag har en flaska pepparmintolja på mitt nattduksbord som jag luktar på ibland för att lugna magen

- ingefära i form av ingefärste och ingefärstabletter hjälper de flesta, jag använde det mkt när jag mådde som sämst så nu tolererar jag inte ingefära längre, det är det värsta jag kan tänka på just nu

- ta dina vitaminer på kvällen istället om du spyr som mest på dagen

- ta en vecka i taget och ibland en dag i taget, håll ut!

Hoppas detta hjälper nån av er där ute som mår illa <3

• Emlan93
    mittuppeilivet skrev 2021-02-16 07:57:35 följande:

Hej alla! Var inne och läste här lite för var nyfiken :) jag har bf 10/9 och är i v11 nu. Har tampats med illamående och kräkningar sen v6 och har en hel del tips att dela med mig av om ni är intresserade, jag vet själv hur hopplös jag kände mig där ett tag.

- ät ofta och lite, testa fram vad som funkar för dig och vad du får ner. För mig funkade frukt och glass alltid bäst när jag mådde som sämst. Jag vet att det suger att äta när man mår illa, men man mår oftast illa för man är hungrig. Ät på nåt varje timme är det som funkar allra bäst. Undvik att bli för mätt.

- undvik det som triggar illamåendet, t.ex. matos eller viss mat

- drick mycket vatten för att inte bli uttorkad!

- testa postafen och åksjukeband (funkade ej för mig dock men för vissa funkar det)

- om de ej funkar be att få legrigan och legrigan comp utskrivet. Legrigan comp innehåller koffein så man inte ska bli så trött. Vanliga legrigan är bättre då att ta på kvällen.

Dessa har varit min life saver och gjort att jag kunnat äta.

- testa akupunktur, funkade bra för mig

- extra vitamin b6 tillskott ska ev hjälpa mot illamående

- jag har en flaska pepparmintolja på mitt nattduksbord som jag luktar på ibland för att lugna magen

- ingefära i form av ingefärste och ingefärstabletter hjälper de flesta, jag använde det mkt när jag mådde som sämst så nu tolererar jag inte ingefära längre, det är det värsta jag kan tänka på just nu

- ta dina vitaminer på kvällen istället om du spyr som mest på dagen

- ta en vecka i taget och ibland en dag i taget, håll ut!

Hoppas detta hjälper nån av er där ute som mår illa <3

Hej! Tack för tips! :) vill bara påpeka just koffein intag och ingefära. Får man det medicinskt utskrivet är det säkert helt okej att knapra :). Annars enligt livsmedelsverket ser det en begränsad mängd koffein("Den som är gravid bör inte få i sig mer än 200 milligram koffein totalt per dag") samt att de utreder just nu även om en viss mängd ingefära kan vara skadligt under graviditeten ("Livsmedelsverket tittar just nu på om det kan vara skadligt att äta stora mängder ingefära när man är gravid, till exempel i form av ingefärsshots, te av ingefärspulver eller kosttillskott med ingefära") <3
  • Violetflame

Hej,

Jag undrar hur länge alla väntar med att berätta för nära och kära? Jag kliver in i v.6 idag och det känns så svår att hålla detta hemligt. Samtidigt så vill jag verkligen vänta. Men hur gör ni, någon som delat med sig av nyheten redan?

• Sussna85
    Liiten2021 skrev 2021-02-16 07:27:41 följande:

Vul igår. 6+0. Tom hinnsäck. Vad tänker ni?

Jag körde med äl test så jag borde vara enligt 6+0 , läkaren sa inget mått eller vecka.

Jag minns med min yngsta att man kunde se något i säcken v 6+ 4-5. Men att hjärtat kanske inte ticka just då men man såg iaf något i säcken.

Hon nämnde ingen gulesäck.

Helt kört?

Åh nejHjärta Då har du just gått in i v7 och då borde det iallfall finnas nått där, och oxå högst troligt ett hjärta slå om allt är ok. Men sen finns det ju såklart variationer i hur fostret utvecklas utan att det betyder att nått är fel. Och ibland är man ju kortare gången än vad man tror...Fick du nån tid igen för att kolla om det har utvecklats nått?
  • Liiten2021
    Sussna85 skrev 2021-02-16 10:19:27 följande:

Åh nej Då har du just gått in i v7 och då borde det iallfall finnas nått där, och oxå högst troligt ett hjärta slå om allt är ok. Men sen finns det ju såklart variationer i hur fostret utvecklas utan att det betyder att nått är fel. Och ibland är man ju kortare gången än vad man tror...Fick du nån tid igen för att kolla om det har utvecklats nått?

Japp jag fick en ny tid om två veckor. Men jag tror att jag ska åka in till gyn akuten i helgen ( 10 mil bort) Jag bor i en liten stad med inte lika bra utrustningen. Så får vi se om de ser något eller inte .

Har läst om fler som inte sett något i v 6 men veckan efter både foster och ett tickade hjärta.

Men det känns inte bra . Jag tror inte det finns något foster ändå. Har dock alla gravsymtom kvar.

Läkaren trodde bara att det var väldigt tidigt . Hmm .
  • Emlan93
    Violetflame skrev 2021-02-16 08:55:50 följande:

Hej,

Jag undrar hur länge alla väntar med att berätta för nära och kära? Jag kliver in i v.6 idag och det känns så svår att hålla detta hemligt. Samtidigt så vill jag verkligen vänta. Men hur gör ni, någon som delat med sig av nyheten redan?

Jag är också nyfiken på hur ni tänker! :)

Själv har jag en sån dröm att få berätta på julafton, men blir ju lite svårt nu haha. Men närmsta högtid är ju påsk så hade ju varit fint att få berätta för sina föräldrar då. Skulle isåfall vara i v.11+ så v.12. Men kub blir väl isåfall först veckan efter. Jag vill hålla mig tills dess för vår egen skull. Så tänker vi just nu. Vi har inte berättat för någon annan ännu. :)
  • Sussna85
    Liiten2021 skrev 2021-02-16 10:41:04 följande:
    Japp jag fick en ny tid om två veckor. Men jag tror att jag ska åka in till gyn akuten i helgen ( 10 mil bort) Jag bor i en liten stad med inte lika bra utrustningen. Så får vi se om de ser något eller inte .

Har läst om fler som inte sett något i v 6 men veckan efter både foster och ett tickade hjärta.

Men det känns inte bra . Jag tror inte det finns något foster ändå. Har dock alla gravsymtom kvar.

Ja hoppas att det var för tidigt baraHjärta Håller mina tummar!
  • Emlan93
    Liiten2021 skrev 2021-02-16 10:41:04 följande:

Håller alla tummarna! Har också läst att det är vanligt att man inter ser något så tidigt. Kan ju bero på att man tex haft en senare äl än vad man trott osv. Kram <3
  • Liiten2021
    Emlan93 skrev 2021-02-16 11:08:36 följande:

Håller alla tummarna! Har också läst att det är vanligt att man inter ser något så tidigt. Kan ju bero på att man tex haft en senare äl än vad man trott osv. Kram <3

Vet du ( någon) om man kan ha en senare äl även om man testat med äl stickor? Jag fick en glad gubbe den 17 januari på eftermiddagen .
Svar på tråden BF Oktober 2021