• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:48:33 följande:

Ja, fram till samma vecka som kvinnans val tar slut.

Detta skulle endast leda till att kvinnor helt enkelt inte skulle berätta förrän det är försent.

Män kommer ändå få stå för konsekvensen av sitt handlande. Stackarna...
  • Fiona M
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:48:33 följande:

Ja, fram till samma vecka som kvinnans val tar slut.

Så han kan knulla runt utan att bry sig om att skydda sig? Dra av kondom under akten då det ändå inte spelar nån roll?

Planera barn för att kunna ändra sig i sista stund? (Hur schysst är det om mannen ångrar sig när kvinnan i 18 veckor bondat med fostret?)

Och?

?hur blir det jämställt för kvinnan?

Ska kvinnor också kunna ta juridisk abort när barnet är fött, och vi återgår till barnhem?
  • Anonym (Juridisk abort)

Jag måste dessvärre avsluta diskussionen för ikväll då jag har en hund som ska ut, och själv måste jag i säng då det är tidig måndagsmorgon som väntar.

Jag står helt och fullt för mina åsikter och återkommer i morgon eftermiddag/kväll och ser hur det gått här.

• Anonym (Q)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:52:10 följande:

Jag är kvinna så du kan vara lugn.

Och jo, det går det. 

Ja, det var ju bra att du är kvinna. Med det där tankesättet så är det tur att du inte är man.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 19:50:19 följande:
    Jag tycker, om du inte förstått det (vilket känns helt obegripligt) men jag skriver det en gång till ändå, att om det blir fel så ska mannen ha samma möjlighet som kvinnan att slippa få ett barn att ta ansvar för.

Förstår du inte nu heller, nej då får någon annan tolka texten åt dig.
    Men det kan han inte, eftersom han inte är gravid och inte kan göra abort. Så han får göra sitt val innan, precis som kvinnan gör. Att kvinnan sedan kan välja abort, är väl bra, då slipper ännu fler män bli ofrivilliga pappor. 
  • Fiona M

Kvinnor kan skydda sig vid samlag ELLER göra abort.

Män kan bara skydda sig vid samlag.

Varför gör de inte det?

• Anonym (Lätt)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:07:57 följande:

Dom har tagit ansvar för sina sexliv och vad detta innebär

Den äldste är varannan vecka pappa och klarar detta galant

Den yngste är pappa till en flicka på snart 1 1/2 år och han var hemma i 20 veckor med henne då mamman jobbade.

??Förslaget handlar inte om att inte ta ansvar för det gör man ju när man tydligt skriver under att jag medverkar ej som pappa och sen får kvinnan avgöra om hon vill fortsätta men hon vet tidigt att ansvaret blir hennes , skulle säga att detta är väl mer ansvarsfullt än att en kvinna ska hoppas på något som ej sker

Fast du missar att syftet är att avsäga sig faderskapet för

det eventuellt kommande barnet. Att avsäga sig allt ansvar för barnet. Att barnet går miste om att ha en far, går miste om sin farmor och farfar, går miste om kunskap om sitt ursprung, går miste om att se var vissa likheter genetiskt kommer ifrån, går miste om kunskap om eventuella genetiska sjukdomar, går miste om 50 % av det som är dem själva.

Det har ingenting med mammans eventuella förväntningar. Mamman tar sitt ansvar (för hon måste antingen ta sitt ansvar och uppfostra barnet eller ta sitt ansvar och genomföra en abort). Det är gentemot barnet hela saken om juridisk abort utspelar sig.

Jag anser det är för sent för juridisk abort efter sexakten. Mannen får välja aborten innan sexakten och inte efteråt.
  • Törstiga tuppen

Blir det inte lite orättvist att kvinnan behöver genomgå abort medans mannen bara behöver skriva på ett papper. Det enda argumentet ni har är ju att det är orättvist. Hur många ungar skulle man få friskriva sig ifrån? Har ni svarat på hur det skulle funka i en relation med fler barn? Tror ni att könssjukdomarna skulle öka markant då färre män skulle bemöda sig att skydda sig? Så många frågor, så få svar.

• Anonym (Kalle)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:17:59 följande:

Tycker ni alla missar poängen med ett mer jämlikt förhållande mellan könen 

Ja men ge oss en lösning då. Ska vi operera in livmödrar på män alltså?
  • Anonym (Rättvisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 19:44:40 följande:

Så du håller inte med om att det är konstruktivt att vilja att män tar ansvar för sitt sexliv och dess konsekvenser?

Men alltså.. Det är ju precis det INTE kvinnor gör när de går igenom en abort.

Båda könen i dessa sammanhang måste ju acceptera riskerna med penetrerande sex.

Att kvinnor får ha ett "get out of parent" free card men inte män. Det är sjukt icke jämställt..

Ska kvinnor få avsäga sig föräldraskap så ska män också få göra det. Men då man inte kan tvinga kvinnan så är förslaget om juridisk abort en metod som gör det mer jämställt.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå