• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Viktor1988
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 12:03:48 följande:

Idén finns redan, jag har själv skrivit en tråd om det. Minns dock inte vad den hette, det var rätt länge sedan jag skrev den.

Konceptet heter "Juridisk abort".

Jag är helt för juridisk abort, med samma veckogräns som kvinnans abort.

Och innan någon börjar gapa och skrika om mäns bristande ansvar så vill jag berätta att jag är kvinna. En kvinna som aldrig gjort någon abort men anser att vi i ett jämställt land faktiskt ska vara jämställda.

Intressant är det din idé ...Jag tror jag fick höra något på radion om att Liberalerna drivit frågan....
  • Anonym (Lätt)

Poängen är väl att män måste ta samma ansvar i preventionsfrågan och inte räkna med/lita på att kvinnan brukar p-piller, p-stav, spiral, steriliserat sig. Nu är kondom inte hundra procentigt men ändå det bästa skyddet bortsett från kastrering. Det är bara att välja att skydda sig innan samlaget så slipper man frågan om ett eventuellt oväntat faderskap. Det finns även p-piller för män (kanske bara på test fortfarande?).

Jag tycker faktiskt inte man ska kunna avsäga sig sitt faderskap eller moderskap bortsett från vid adoption. Vuxna människor får skydda sig och eftersom alla vet att det inte är en 100-% skydd så får man ta eventuella konsekvenser om man nu önskar att ha sex. Det är barnets rätt till en far som är kärnan här (att far eller mor ska slippa ansvaret för att de ångar sig tycker jag är sekundärt och således går barnets behov före föräldrarnas).

Med det sagt är jag för valfri abort. Men när parterna inte är överens så får man ta konsekvenserna av sina handlingar. Alla vet att sex kan medföra barn. Det är en inräknad risk man tar innan man väljer att ha sex. Det är dessutom så få dagar en kvinna är fertil.

• Anonym (man)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:21:14 följande:

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.

?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23

Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

Man får ta ansvar, så nej. Staten ska knte göras ansvarig för dina misstag.

Dessutom behöver ettbarn en pappa, ingen j*vla stat kan fylla det tomrummet.

Det är känslomässigt helt veickat att ta avstånd från sitt barn.
  • Viktor1988
    Anonym (Q) skrev 2021-05-16 12:00:52 följande:
    Jadu. Skillnaden är inte stor mer än att pappan i fråga inte är involverad mer än att han är en donator. Gällande barns rätt att få veta sin bakgrund så kan jag tycka att de även har det i detta fall.

Sedan är ju skillnaden att donatorn i det fallet har avsagt sig skyldigheten redan innan befruktning och mamman har i det fallet också även accepterat dessa premisser.

Du talar om abort som om det vore en liten sak. En enkel sak. Jag förstår det, då du är man och inte kan veta hur det känns för en kvinna att vara gravid. Vad som sker i kroppen, rent hormonellt. En abort är oftast inget man gör lättvindigt.

Varför anser du att du inte ska behöva stå för konsekvenserna av ditt handlande? Du väljer att ha sex och vet att detta kan leda till graviditet. Menar du att du ska kunna gå och i princip befrukta var och varannan kvinna du har sex med och sedan avsäga dig skyldigheten till barnet/barnen? Bara för att det på något sätt ska bli rättvist? Du har dessutom rätten att avsäga dig faderskapet/vårdnaden men jag tror helt enkelt att skon klämmer gällande det ekonomiska.
    Är lite för gammal nu för att själv hamna i den diskussionen om jag är pappa eller ej till nya barn. Vad det handlar om är en rättvisefråga vill kvinnan behålla barnet ska naturligtvis inte mannen kunna kräva abort absolut inte men idag är det ju skevt i båda ändarna han har inget att säga till om vid en abort och inte heller om kvinna beslutar att behålla....
  • Anonym (Juridisk abort)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:24:15 följande:
    Intressant är det din idé ...Jag tror jag fick höra något på radion om att Liberalerna drivit frågan....
    Min idé kanske det inte är, men en bra idé är det oavsett.
    Att jag skrivit en tråd om det gör inte att det var jag som kläckte idén, bara att jag stödjer den och gärna argumenterar för den.
  • Fiona M

Jag förstår inte varför inte fler män steriliserar sig istället för att komma på alla dessa mentala kullerbyttor när barnet redan finns.

• Miooo

Men barnet har ju ingen rätt att avstå, eller hur? Det handlar inte om mammans rätt att dela föräldraskapet det handlar om barnets rätt till båda sina föräldrar.

• Anonym (Juridisk abort)
    Fiona M skrev 2021-05-16 12:30:34 följande:

Jag förstår inte varför inte fler män steriliserar sig istället för att komma på alla dessa mentala kullerbyttor när barnet redan finns.

För att det kanske vill ha barn i framtiden.
    Känns det som en rimlig orsak?
  • Anonym (man)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 12:03:48 följande:

Idén finns redan, jag har själv skrivit en tråd om det. Minns dock inte vad den hette, det var rätt länge sedan jag skrev den.

Konceptet heter "Juridisk abort".

Jag är helt för juridisk abort, med samma veckogräns som kvinnans abort.

Och innan någon börjar gapa och skrika om mäns bristande ansvar så vill jag berätta att jag är kvinna. En kvinna som aldrig gjort någon abort men anser att vi i ett jämställt land faktiskt ska vara jämställda.

Barns rättigheter är viktigare än någon bisarr jakt på jämställdhetsextremism.

"Jag är för att vi ger killar tilväxthämnande tabletter under uppväxten så att vi får lika samma medellängd för män och kvinnor."
  • Anonym (Göran)

En kvinna kan välja bort att bli mamma.

En man kan inte välja bort att bli pappa.

En kvinna kan vägra utföra abort.

En pappa kan inte tvinga kvinnan till att behålla

barnet även om han garanterar att ta allt ansvar.

Det som växer i kvinnan är 50% mannen.

Att det är kvinnans kropp spelar därför ingen roll.

Det kan man inte ändra på eller göra något åt. Det ska givetvis därför inte vara ett argument ?det är min kropp?

Svar på tråden Mäns rätt att avstå