• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • MrsJenka

Stackars män som inte kan hålla koll på vart deras sperma hamnar.

Det rimliga hade såklart varit att män började kräva tillgång till preventivmedel som de själva kan sköta, så de får fler möjligheter att ta ansvar för sin sexualitet. Inte att de ska ha ännu mindre ansvar och inte ens behöva ta ansvar för resultatet av sin fortplantningsförmåga.

Så jäkla svårt är det inte att låta bli att ligga med nån en absolut inte kan tänka sig att befrukta.

• Anonym (Tinja)

En sak som glöms bort i sådana här frågor är att kvinnan faktiskt inte har så mycket till val när hon är gravid heller.

Man pratar om att mannen inte har något val, men glömmer att kvinnan tvingas till ett val hon kanske inte ens vill göra.

Kvinnan kanske varken vill ha barn eller göra abort? Men något av det måste hon. Hon kan inte skriva på papper om juridisk abort (om det funnits) för barnet hade fortfarande varit kvar i magen och måste födas. Eller så måste hon göra ett meficinskt och många gånger känslomässigt ingrepp och ta bort fostret.

Situationen är inte jämställd för henne heller iom att barnet är i hennes kropp, hon kan inte som mannen kan vända sig om och bara gå när det blir jobbigt.

Därför måste man, anser jag, när det blir barn se till barnets rättigheter. En bra människa stannar kvar i barnets liv oavsett om man hade önskat det eller ej. En bra man stannar ändå, även om tiden att bli pappa inte kändes rätt.

Rent krasst finns valet att bli förälder/icke-förälder vid sexet. Sex kan leda till barn, vill man som kvinna eller man ha ett 100% val till att bli förälder eller ej, så får man avstå vaginalt sex tills barn är ok att få.

• Anonym (juridiskt svårt)

en kvinna ska alltså  alltid behöva vänta in mannen till v.14 för att få veta om mannen  kommer att vilja ta på sig faderskapet även om dom kommit överens om att blir gravida tidigare?

Så mannen kan ändra sig fram till vecka 14, det blir väldigt osäkert för kvinnan.
    Ett gift par eller sambos bestämmer sig för att bli gravida, kvinnan ska alltså sen behöva vänta till v. 14 och hoppas på att mannen inte ändrar sig och avsäger sig föräldraskapet? 

Då kommer varje graviditet bli osäker för kvinnan fram tills v.14.
    Har inte mannen ett ansvar i dessa fall?

• Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:04:41 följande:

Vecka 14 är grundregel och därefter är det för sent med att avsäga sig pappa rollen

På fråga nummer två får du det att låta som att kvinnor vill lura till sig en graviditet idag nästan eller hur ska jag tolka, tror nog kvinnor väljer att ha sex lika mycket oavsett en sådan lag

Du ser inte att det är en stor skillnad på att veta att om man mot vad man planerat blir gravid så är det ett gemensamt ansvar som man har tillsammans med sin partner och att veta att det är ett ansvar som man har helt ensam?
  • Anonym (Framtiden)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:04:41 följande:

Vecka 14 är grundregel och därefter är det för sent med att avsäga sig pappa rollen

På fråga nummer två får du det att låta som att kvinnor vill lura till sig en graviditet idag nästan eller hur ska jag tolka, tror nog kvinnor väljer att ha sex lika mycket oavsett en sådan lag

Fast om en man och en kvinna kommer överens om att skaffa barn, och mannen har möjlighet att avsäga sig faderskapet innan graviditetsvecka 14, så råkar paret ha ett gräl i vecka 12, då kan han göra juridisk abort? Det gör ju om hela spelplanen för relationer och familjebildning, hur ska kvinnan kunna lita på att mannen inte ångrar sig? Detta kommer göra att många fler kvinnor kommer, som du så fint beskriver det, ?lura? till sig en graviditet.

Alternativet (än mer sannolikt) är att kvinnor väljer att reproducera sig med donatorsperma då risken att skaffa barn i en relation med en man (som sedan ändrar sig) är alltför hög.
  • Viktor1988
    Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 14:08:11 följande:

en kvinna ska alltså  alltid behöva vänta in mannen till v.14 för att få veta om mannen  kommer att vilja ta på sig faderskapet även om dom kommit överens om att blir gravida tidigare?

Så mannen kan ändra sig fram till vecka 14, det blir väldigt osäkert för kvinnan.
    Ett gift par eller sambos bestämmer sig för att bli gravida, kvinnan ska alltså sen behöva vänta till v. 14 och hoppas på att mannen inte ändrar sig och avsäger sig föräldraskapet? 

Då kommer varje graviditet bli osäker för kvinnan fram tills v.14.
    Har inte mannen ett ansvar i dessa fall?

Har man beslutat sig för att gemensamt bli föräldrar så tror jag nog att man kvarstår som pappa i en stor övervägande majoritet är inte dessa personer vi pratar om som ett problem. Sen om ändå mannen inte vill så är ju detta ett tidigt sätt att säga att det här förhållandet kommer ändå inte att fungera så i vissa fall blir det ju ett positivt scenario av lagändringen t.o.m då kvinnan får veta tidigt hur mannnen egentligen tänker.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-16 14:06:07 följande:

En sak som glöms bort i sådana här frågor är att kvinnan faktiskt inte har så mycket till val när hon är gravid heller.

Man pratar om att mannen inte har något val, men glömmer att kvinnan tvingas till ett val hon kanske inte ens vill göra.

Kvinnan kanske varken vill ha barn eller göra abort? Men något av det måste hon. Hon kan inte skriva på papper om juridisk abort (om det funnits) för barnet hade fortfarande varit kvar i magen och måste födas. Eller så måste hon göra ett meficinskt och många gånger känslomässigt ingrepp och ta bort fostret.

Situationen är inte jämställd för henne heller iom att barnet är i hennes kropp, hon kan inte som mannen kan vända sig om och bara gå när det blir jobbigt.

Därför måste man, anser jag, när det blir barn se till barnets rättigheter. En bra människa stannar kvar i barnets liv oavsett om man hade önskat det eller ej. En bra man stannar ändå, även om tiden att bli pappa inte kändes rätt.

Rent krasst finns valet att bli förälder/icke-förälder vid sexet. Sex kan leda till barn, vill man som kvinna eller man ha ett 100% val till att bli förälder eller ej, så får man avstå vaginalt sex tills barn är ok att få.

Verkligen. Dessa män verkar tro att en abort är något kvinnor gör med lätthet, likt ett preventivmedel...
  • Postman

Ja jag är rätt liberal så jag tycker allt man ska få avsäga säga ett föräldraskap, det som kan vara svårt att komma runt är det juridiska tror jag. Vi har ju också byggt upp ett samhälle där kvinnor får underhåll i alla lägen liksom när de har barn. Sen vill vi ju inte att det ska vara för enkelt för män att bara smita undan.

Jag tror det kan vara svårt att få till något sådant, det är väldigt komplexa frågor som måste lösas då.

• Viktor1988
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 14:13:08 följande:
    Fast om en man och en kvinna kommer överens om att skaffa barn, och mannen har möjlighet att avsäga sig faderskapet innan graviditetsvecka 14, så råkar paret ha ett gräl i vecka 12, då kan han göra juridisk abort? Det gör ju om hela spelplanen för relationer och familjebildning, hur ska kvinnan kunna lita på att mannen inte ångrar sig? Detta kommer göra att många fler kvinnor kommer, som du så fint beskriver det, ?lura? till sig en graviditet.

Alternativet (än mer sannolikt) är att kvinnor väljer att reproducera sig med donatorsperma då risken att skaffa barn i en relation med en man (som sedan ändrar sig) är alltför hög.
    Förstår inte varför kvinnan skulle välja att åka över sundet mer än idag egentligen i båda fallen är ju pappan okänd . Ser inte skillnaden mer än att den man haft sex med vet man iaf något om och ett dokument som beskriver en person är just ett formulär som man besvarat och hur många saker är 100 procent i detta.
  • Anonym (Lisa)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:13:56 följande:
    Har man beslutat sig för att gemensamt bli föräldrar så tror jag nog att man kvarstår som pappa i en stor övervägande majoritet är inte dessa personer vi pratar om som ett problem. Sen om ändå mannen inte vill så är ju detta ett tidigt sätt att säga att det här förhållandet kommer ändå inte att fungera så i vissa fall blir det ju ett positivt scenario av lagändringen t.o.m då kvinnan får veta tidigt hur mannnen egentligen tänker.
    Fåt veta tidigt hur mannen tänker? Han får väl tänka klart innan man börjar göra barn, tycker du inte det är rimligare?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå