Anonym (Det okända djuret) skrev 2022-10-01 20:35:52 följande:
Med darrande händer öppnar Saga boken. Det är egentligen ingen bok, utan en bunt pappersark som ligger samlade inuti ett gammalt läderomslag. Papprena är sorterade i omvänd kronologisk ordning, med de senaste först och de äldsta sist. Längst upp i högen ligger Sagas morfars berättelse, som handlar om när han räddade vattenanden. Saga stryker tankfullt med handen över det handskrivna arket, som om hon känner en koppling till sin morfar genom hans handstil. Sedan ser hon allvarligt på Casper och säger: Här, överst i högen, hör vår berättelse om vattenanden och vågen hemma. Vi måste skriva ner den och placera den i boken så fort vi får chansen. Casper nickar allvarligt tillbaka. Sedan riktar Saga uppmärksamheten mot boken igen. Hon börjar försiktigt bläddra i den och upptäcker snart att det är långa tidshopp mellan de olika berättelserna, särskilt nu på senare år, då vattenandarna har blivit alltmer sällsynta. Då och då möts de vid den stora mötesplatsen, men annars är de utspridda i alla vattendrag, sjöar och hav på jorden.
Det börjar bli sent och Casper gäspar ofrivilligt. Han kan se på Saga att hon också är trött, för det har varit en lång dag, men boken är alldeles för spännande för att hon ska vilja gå hem och sova. Casper tänker att hon påminner om ett barn som trotsigt vägrar att gå och lägga sig och vill stanna uppe hela natten. Men han kan förstå henne, för hon har letat efter den där boken i flera år och nu har hon äntligen hittar den. Varsamt bläddrar hon igenom sida efter sida och kommer allt längre tillbaka i öns historia. Papprena har blivit omskrivna flera gånger under årens lopp, men det märks ändå på det ålderdomliga språket och varje berättelse är dessutom markerad med ett årtal. Ett stort antal observationer av vattenandar har gjorts på ön och mot slutet av boken är språket så ålderdomligt att det är svårt att ens begripa vad det står. Till slut upphör orden helt. Då får de ta del av berättelsen om öns ursprung med hjälp av bilder istället. Saga bläddrar tankspritt förbi några bilder, som tycks vara ointressanta, men så stelnar hon till och säger: Titta på den här bilden!
Sedan skjuter hon fram ett gulnat, gammalt pappersark mot honom. På bilden kan Casper se människoliknande varelser, tillsammans med några underliga, småväxta figurer. Ska det föreställa människor tror du? frågar han och pekar på de förstnämnda. Hon ser fundersamt på honom en liten stund, innan hon svarar: Ja, det måste det vara. Så, om det här är människorna? Vilka är då det där? säger Saga och pekar på de småväxta figurerna. Vattenandarna, säger de ivrigt i munnen på varandra. Sedan bläddrar Saga vidare. Nästa bild består av ett rakt streck, ovanför fyra av de underliga små figurerna. Bilden får Casper och Saga att rynka på ögonbrynen, men ingen av dem kan ens gissa sig till vad den föreställer. Därefter följer en karta över ön. De känner igen öns karakteristiska, runda form, med alla de små vikarna, och platsen där mormor Karins stuga ligger är markerad med ett kryss på kartan.
Alltså, jag fattar inte, säger Saga besviket. Jag trodde att lösningen på alla mina problem var att hitta boken, men jag hade tydligen fel. Casper lägger tröstande en hand över hennes. Oroa dig inte, svarar han. Jag fattar inte heller. Inte än, men vi ska nog lista ut den här gamla, dammiga bokens hemlighet tillsammans. Vi kan börja med krysset på kartan. Saga lyser upp och lutar sig ivrigt fram över boken igen. Den här kartan måste vara uråldrig. Mormor Karins stuga fanns inte ens då. Alltså måste det ha funnits någonting på platsen redan innan. Fattar du? säger han och låter mer som Saga än någonsin. Saga höjer imponerat på ögonbrynen och visslar lågt. Jag gillar hur du lägger fram det och du har förstås rätt. Det måste ha funnits någonting här redan innan, som var värt att markera med ett kryss. Frågan är bara vad? De ser på varandra ett ögonblick och sedan tänker de samma sak; den mystiska luckan nere i källaren, med de underliga inskriptionerna.
Jag är helt klart bättre på att hålla andan "på land" när jag läser, än när jag är under vattnet. Men egentligen antar jag att det är mer ett uttryck när man gör det under läsning. Antar att jag säkert tog flera andetag, bara utan att märka det.
Däremot är det helt sant att jag helt sugs in i berättelsen under läsningen av varje kapitel. Jag glömmer att jag ligger i min säng. Känner hur jag befinner mig i ett dragit torp med fukt i väggarna. Kan nästan förnimma känslan I mina fingertoppar av att bläddra bland de uråldriga arken i Boken. Försöker föreställa mig hur bilderna längre bak i boken ser ut. Känna hur jag befinner mig axel mot axel med Saga och Casper, djupt försjunken i mysteriet. Nästan så att jag skäms över att klampa in i deras intima ögonblick! 😝