Låt höra, svarar Casper och lyssnar sedan med stigande fasa när Saga berättar om planen: Om du väntar här, så dyker jag i förväg. Jag simmar ända bort till luftfickan och hämtar ny luft där, innan jag vänder om och möter dig på mitten. Sedan ger jag dig ett andetag, så du klarar av att simma en bit till. Förhoppningsvis ända fram till den nya luftfickan. Eller, inte förhoppningsvis, stryk det på slutet. Casper stirrar på henne under några sekunder, fullständigt mållös. Han vet inte vad han ska svara, eftersom planen låter totalt livsfarlig, men inser också att de inte har något annat alternativ. Därför nickar han bara blekt mot Saga och säger: Okej, vi kör på det! Saga lyser genast upp. Det är viktigt att du inte drabbas av panik, för då kan du ha ihjäl oss båda. Precis som med vågen måste du tro på att vi kan lyckas och sedan satsa allt på det. Planen kommer inte funka annars.
Casper tar ett djupt andetag och känner hur hjärtat bankar ovanligt hårt i bröstet. Men han är fast besluten att inte drabbas av panik och lyckas faktiskt lugna ner sig. Efter en liten stund frågar Saga: Är du redo? Casper nickar och tänker att han är så redo som han kan bli, för han kommer aldrig bli redo för det här. Saga ler uppmuntrande mot honom och drar några djupa andetag, men hejdar sig precis innan hon dyker ner under vattenytan. Du Casper, jag vill att du ska veta en sak. Jag är glad att vi träffades, oavsett hur det här slutar. Hennes ord gör Casper alldeles varm inombords.
Sedan dyker hon ner under ytan och lämnar Casper ensam kvar. Han försöker uppskatta hur lång tid han behöver vänta innan han simmar efter Saga, men har ingenting att gå efter. Därför räknar han sekunderna tyst för sig själv och efter några minuter dyker han också ner under vattenytan. Han simmar med snabba, beslutsamma simtag och försöker att inte tänka på någonting annat än uppgiften han har framför sig; att lyckas ta sig ut ur grottan. Till en början går det bra, men ju längre in i grottan han kommer, desto trängre blir den. Taket sluttar samtidigt som väggarna smalnar av. Det enda positiva är att det blir ljusare och ljusare, vilket känns som en stor tröst. Efter en liten stund börjar paniken sakta komma smygande igen, trots att han verkligen anstränger sig för att inte låta känslorna ta över. Lungorna skriker efter luft och till sin stora förtvivlan känner Casper hur han återigen grips av panik. Istället för att fortsätta simma framåt, börjar han tappa kontrollen över kroppen och sprattla hjälplöst i vattnet. Det enda han kan tänka på är att kunna andas igen och det får honom att vilja vända om och simma tillbaka till luftfickan, där han vet att det finns syre.
I samma ögonblick som han har bestämt sig för att vända tillbaka igen, får han syn på Saga. Hon är på väg rakt emot honom med bestämda simtag och han kan se beslutsamheten i hennes blick då hon närmar sig. När hon når fram till honom pressade hon läpparna mot hans mun och blåser in luft i hans lungor. Känslan av att äntligen kunna andas igen är så underbar att han bara vill ha mer. Casper klamrar sig desperat fast vid henne och vill aldrig släppa taget igen, men då Saga en liten stund senare försiktigt försöker frigöra sig minns han hennes ord: Det är viktigt att du inte drabbas av panik, för då kan du ha ihjäl oss båda. Han känner hur hon slappnar av i hela kroppen, utan att kämpa emot, och han försöker göra samma sak. Tillsammans lyckas de lugna ner sig tillräckligt för att kunna börja simma igen. Syret som transporteras runt i kroppen ger Casper nytt mod och en liten stund senare når de fram till den andra luftfickan. Casper omfamnar Saga hårt och vill helst bara gråta av lycka över att ha klarar det.
När de har hämtat andan ett tag utbrister Saga: Nu är det bara en liten bit kvar, så är vi ute ur grottan sedan. Nu tar vi oss samman och fixar det här! Eller hur? Casper nickar och svarar: Fy fan vad skönt det ska bli att komma ut härifrån! Saga spärrar upp ögonen och ser förvånad ut. Vilket språk du använder! Det är inte likt dig. Casper skrattar till när han märker hur överraskad hon blir. Nej, svarar han, men det är inte likt mig att tro på vattenandar, nästan bli dränkt av en jättevåg, smita från jobbet, hamna i slagsmål med en grottmänniska, lyssna på vad det står i en gammal sagobok eller ge mig ner utan syrgas i en klaustrofobisk grotta heller. Människor kan förändras och jag tror precis att jag håller på att göra det. Bra, säger Saga, så länge förändringen är positiv och det tror jag att den är. Du var lite, mumlar hon och gör sedan en kort paus. Hur ska jag uttrycka det utan att låta taskig? Lite stel innan. Det var så befriande att se dig sitta och dricka te, med håret på ända, i mormor Karins fula, gamla vinterkappa den där gången. Casper spärrar upp ögonen och låtsas bli kränkt. Så du erkänner att jag fick den för att den var ful och inte för att den var varm? Saga rycker på axlarna och ler retsamt mot honom. Det kanske var både och? Men låt oss inte prata om det nu när syret håller på att ta slut. Vi har inte tid med det här och måste fortsätta! Är du redo för sista sträckan?