• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Anonym (Orwellianskt)

Jag tror att om 25 år lever vi i en demokratur som påminner om Orwells 1984. Det är en extremt auktoritär diktatur, men det får man inte säga utan man kallar det för demokrati annars hamnar man i värdegrundsläger.

• Aviga
    Kotten23 skrev 2023-02-17 08:43:01 följande:

Tänk längre, 1923 det har hänt så mycket. Tänk i stället hur serviser ut 100-150år i samhället 

Det är betydligt svårare att tänka sig en utveckling på 100års sikt än på 25.
    Det skulle bli rena science fiktion.
  • Aviga
    Ordinär Man skrev 2023-02-17 07:30:57 följande:

Putin är död.

Kina godkänner kandidaterna till våra demokratiska val.

Vad innebär det att Putin är död, vad innebär det?
    Vad menar du med att Kina godkänner våra val?
  • Aviga
    Rataxes skrev 2023-02-17 09:50:12 följande:

Ser tillbaka till 1998 och jämför med vad som förändrats ... inte mycket till det bättre...

Tråkigt att du inte har några framtidsvisioner. 
  • Aviga
    Anonym (Orwellianskt) skrev 2023-02-17 13:29:56 följande:

Jag tror att om 25 år lever vi i en demokratur som påminner om Orwells 1984. Det är en extremt auktoritär diktatur, men det får man inte säga utan man kallar det för demokrati annars hamnar man i värdegrundsläger.

Vad får dig att tvivla så?
  • Kockobello

Redan idag blir du fängslad för åsikter.
  • Aviga

Vad får dig att tvivla så?
  • Jim84

Om 25 år har en rad yrkesgrupper försvunnit pga av AI. Översättare t ex, men de kommer inte behövas om 10-15 år från nu.

Marknaden kommer styras hårdare av överstatliga direktiv och lagar som syftar till att värna klimat och miljö.

• Anonym (Anonym)

Sverigedemokraterna kommer att ha imploderat och brutits sönder av sekterism. Detta kommer påbörjas redan under denna mandatperiod eller nästkommande. Eventuellt kommer en sådan förgrening med rötter i SD sitta i riksdagen, men inte samla särskilt många procent.

Krig kommer återigen att ha brutit ut på Balkan.

Krig kommer att ha brutit ut mellan Indien och Pakistan.

• Anonym (Tvillingmorsan)

I värsta fall har vi genomlevt ett nytt storkrig om 25 år. I bästa fall kan det förhindras.

Förhoppningsvis har vi inte tvingats genomlida en stor klimatkatastrof, men det är bara en tidsfråga.

Sverige kanske både är lugnare och mer splittrat (socialt, etniskt, kulturellt) än idag, beroende på vilka åtgärder som har vidtagits och vilka som fungerar.

Teknikutvecklingen lär fortsätta.

Men det kan också hända att inte så mycket har förändrats som vi tror. Tänker jag tillbaka på 1998 har både mycket och lite hänt sen dess. Bortsett från den digitala utvecklingen och en del "nya" samhällsproblem, är mycket faktiskt sig likt. Dock ska dessa förändringar givetvis inte underskattas.

Ibland önskar jag att Sverige hade kunnat vrida tillbaka klockan till 90-talet och göra om, göra rätt. Men det betyder inte att allt var bättre då.

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år