• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Aviga

De flesta verkar ju se en ökad segregation men hur ser ni på utvecklingen Stad-Landsbygd? 

Själv är jag född på landsbygden, uppväxt nära staden och lever mitt vuxna liv i staden, medan generationen efter mig verkar ha en dragning till landsbygden.

Hur ser det ut om 25 År?

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-18 14:41:26 följande:
    Om vi talar om hur det svenska samhällets städer kommer att förändras så tror jag att det delvis kommer att gå i den riktningen du beskriver, eftersom det är vad människor drömmer om nu (?) Men städerna är uppbyggda så att rika områden ligger alldeles intill områden med hyresrätter, och alltsammans dessutom nära stadskärnor, och därför är drömmen om full homogenitet inte genomförbar. Man kommer dessutom troligen fortsatt kunna välja skola. Därför tror jag nog att det fortsätter att vara blandad kompott i vilka vi möter i vardagen för de allra flesta. Men visst finns det de som stänger in sig så gott det går, av olika skäl, och om det är visionen som många delar så kommer samhället sakta gå åt det hållet. Å andra sidan kommer säkert en eller annan flyktingström som blandar upp segregationen på nytt även om samhället drar mot det segregerade. Grindsamhällen, visst, men få och irrelevanta för flertalet. 
    100 procent homogenitet är varken genomförbart eller önskvärt enligt de allra flesta. Men redan idag börjar storstädernas stadskärnor bli "rikemans-enklaver", och områden runt omkring kan komma att gentrifieras. Frågan är också hur många hyresrätter som finns kvar om 20 år? Eller om vi har "social housing" eller något annat system då.

Fortsätter brottsutvecklingen kommer fler och fler resursstarka även att lämna storstadskommunerna helt. Den utvecklingen pågår redan. Flyttar du till en välbärgad kranskommun slipper du bo granne med ett "ghetto", även om det till viss del kommer att finnas blandade områden även i dessa kommuner. 
    Aviga skrev 2023-02-18 14:55:27 följande:

De flesta verkar ju se en ökad segregation men hur ser ni på utvecklingen Stad-Landsbygd? 

Själv är jag född på landsbygden, uppväxt nära staden och lever mitt vuxna liv i staden, medan generationen efter mig verkar ha en dragning till landsbygden.

Hur ser det ut om 25 År?

Den storstadsnära landsbygden tror jag kommer att ha en fortsatt expansiv och positiv utveckling. (Jag bor själv i en småstad relativt nära Stockholm).

Skiljelinjen kommer snarare att gå mellan storstad och glesbygd, eller folkrika regioner och avfolkningsbygder. Men det kanske var detta du menade? 

Döende bruksorter i Mellansverige och småorter i Norrlands inland kommer att ha fortsatt svårt att överleva om de inte får in ung, driftig befolkning som stannar, får jobb, startar företag osv. Efter migrationskrisen 2015 gjordes försök till att få nyanlända att bosätta sig och även stanna i dessa orter. Det funkade väl så där, men vissa orter tror jag faktiskt såg en förbättring. Andra fick i stället ökade sociala problem och motsättningar, som Filipstad och Ronneby.
  • Aviga
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-18 15:08:14 följande:
    Skiljelinjen kommer snarare att gå mellan storstad och glesbygd, eller folkrika regioner och avfolkningsbygder. Men det kanske var detta du menade? 

Döende bruksorter i Mellansverige och småorter i Norrlands inland kommer att ha fortsatt svårt att överleva om de inte får in ung, driftig befolkning som stannar, får jobb, startar företag osv. 
    Man kan alltså säga att utvecklingen kommer att fortsätta som idag.  Hur ser du på utvecklingen Norr -- Söder. 
    Aviga skrev 2023-02-18 16:16:19 följande:
    Man kan alltså säga att utvecklingen kommer att fortsätta som idag.  Hur ser du på utvecklingen Norr -- Söder. 
    Jag tror att skillnaden mellan folkrika regioner och avfolkningsbygder är större än mellan norra och södra Sverige, men det hänger ju delvis ihop. Men Norrlandskusten och de relativt stora städerna där (Sundsvall, Umeå, Luleå) med omnejd, lär klara sig bättre än orter som Ronneby och Filipstad t ex. 
  • Fröken Allvar

Aviga, även om du främst är intresserad av Sverige och svenskt samhälle om 25 år så påverkas allt av miljökatastrofen och av den följande flyktingströmmar. Om kriget i Europa fortgår påverkar det, om Sverige lämnas utanför NATO en längre tid påverkar det relationerna med våra grannländer. Att Sanna Marin ens poängterade att Sverige inte ska ses som enfant terrible betyder att Sverige redan är enfant terrible i Norden.

Svenskt samhälle kommer att påverkas mycket mer än vad som idag är synligt av islam, eftersom så många utövande muslimer föds och växer upp med det tidigare sekulära Sverige som hemland, men kulturellt tillhör de en religiös diaspora.

Svenskt samhälle har också en utbredd droganvändning som kommer att påverka många familjer i alla klasser negativt vilket ännu inte syns.

Samtidigt kommer det mesta vara sig likt på ytan. Lagar från det gamla öppna samhället är på väg att utredas och kommer säkert att göras om i takt med att det svenska samhället förändrats och blivit mer korrupt och våldsamt.

• Aviga

Vad tror ni? Kommer Samhällsklasserna vara desamma eller kommer det uppstå nya?

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-02-18 17:07:49 följande:

Vad tror ni? Kommer Samhällsklasserna vara desamma eller kommer det uppstå nya?

Hur menar du?
    Jag har svårt att föreställa mig något annat än det jag sa att människor med privilegier att bestämma över andra och samarbeta över landsgränser fortsätter med det. Om de bryr sig eller inte om vad som händer med fattiga, sjuka och ensamma kommer att definiera vad som händer med fattiga, sjuka och ensamma. Det finns fattiga och sjuka som har familjer. Där är det en skillnad kulturellt på kollektiva samhällen och ett individbaserat, som det svenska, där man inte anses behöva ta ansvar för sin familj då staten och kommunen ska göra det. 
    Men som sagt, hur menar Du? Om de ekonomiska förutsättningarna kastas om väldigt mycket så att Sverige blir ett i huvudsak fattigt land, så som fattigföraktande och/eller invandringskritiska människor ofta föreställer sig när de på nätet beskriver andra som bidragsberoende parasiter, så kommer det fortfarande att vara finnas de som är högst upp i den nya fattigare svenska hierarkin. 
  • Anonym (Gruvliga Gamen)

År 2048 är Sverige en fallerad stat.

De som har haft möjlighet har flytt eller barrikadera sig i hårt bevakade gated communities långt från den övriga civilisationen.

Städerna kontrolleras av klaner och gäng som krigar mot varandra och ödelägger allt i sin väg. Stockholm blir allt mer likt nutida Aleppo för varje dag som går.

Gömda i skogen vid en lägereld sitter Bengt och hans barnbarn Börje. De hör skottsalvorna från Växjö eka genom natten. När de för ett kort ögonblick tystnar så väder sig Börje till Bengt och säger .

"Morfar, varför lät ni detta hända?"

Bengt kämpar för att hitta rätt ord. En tår rinner ner för hans kind

"Börje." säger han tillslut. "Vi var naiva."

• Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-02-18 17:23:13 följande:
    Hur menar du?
    Jag har svårt att föreställa mig något annat än det jag sa att människor med privilegier att bestämma över andra och samarbeta över landsgränser fortsätter med det. Om de bryr sig eller inte om vad som händer med fattiga, sjuka och ensamma kommer att definiera vad som händer med fattiga, sjuka och ensamma. Det finns fattiga och sjuka som har familjer. Där är det en skillnad kulturellt på kollektiva samhällen och ett individbaserat, som det svenska, där man inte anses behöva ta ansvar för sin familj då staten och kommunen ska göra det. 
    Men som sagt, hur menar Du? Om de ekonomiska förutsättningarna kastas om väldigt mycket så att Sverige blir ett i huvudsak fattigt land, så som fattigföraktande och/eller invandringskritiska människor ofta föreställer sig när de på nätet beskriver andra som bidragsberoende parasiter, så kommer det fortfarande att vara finnas de som är högst upp i den nya fattigare svenska hierarkin. 
    Det kanske är för kort tidsperspektiv 25 år. 
    Grovt sett är vårt samhälle av idag indelat i kapitalägare och lönearbetare och stat. (Bortse från orden det är en mycket grov indelning) Tror du fattar vad jag menar..  
    Kommer detta att förändras på något väsentligt sätt?
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år