Aviga skrev 2023-02-18 14:55:27 följande:
De flesta verkar ju se en ökad segregation men hur ser ni på utvecklingen Stad-Landsbygd?
Själv är jag född på landsbygden, uppväxt nära staden och lever mitt vuxna liv i staden, medan generationen efter mig verkar ha en dragning till landsbygden.
Hur ser det ut om 25 År?
Den storstadsnära landsbygden tror jag kommer att ha en fortsatt expansiv och positiv utveckling. (Jag bor själv i en småstad relativt nära Stockholm).
Skiljelinjen kommer snarare att gå mellan storstad och glesbygd, eller folkrika regioner och avfolkningsbygder. Men det kanske var detta du menade?
Döende bruksorter i Mellansverige och småorter i Norrlands inland kommer att ha fortsatt svårt att överleva om de inte får in ung, driftig befolkning som stannar, får jobb, startar företag osv. Efter migrationskrisen 2015 gjordes försök till att få nyanlända att bosätta sig och även stanna i dessa orter. Det funkade väl så där, men vissa orter tror jag faktiskt såg en förbättring. Andra fick i stället ökade sociala problem och motsättningar, som Filipstad och Ronneby.