• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Alicia) skrev 2024-01-04 16:27:20 följande:
    Inget barn bör ha en mobil för 30k i vilket fall. En 14-åringen behöver inte nyaste värstingmobilen. 
    Sorry, missade det här och det skrev jag om lite tidigare. Att det beror ju på om det är ett intresse att ha den senaste mobilkameran. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 18:10:32 följande:
    Sorry, missade det här och det skrev jag om lite tidigare. Att det beror ju på om det är ett intresse att ha den senaste mobilkameran. 
    Det är fortfarande inte en rimlig summa att lägga på en telefon till ett barn. Är fotografi ett genuint intresse kan man köpa dem en vettig kamera, men det finns noll anledningar för en 14-åring att ha en telefon för 30k. 
  • EpicF
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 18:10:32 följande:
    Aå du menar att prata i genomsnitt ca 30min per dag under en månad är mycket? 

Tycker faktiskt det är inom det normala. 

Vad är det som är feleäknar? Jag får meddelande på min telefon hur mycket jag pratat i snitt senaste månaden och det brukar ligga mellan 8-10h per månad.
    På min jobbtelefon pratar jag betydligt mer, men det är ett måste i mitt jobb. 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Alicia) skrev 2024-01-04 18:19:56 följande:
    Det är fortfarande inte en rimlig summa att lägga på en telefon till ett barn. Är fotografi ett genuint intresse kan man köpa dem en vettig kamera, men det finns noll anledningar för en 14-åring att ha en telefon för 30k. 
    Nej självklart. Men ska hon ha en mobil som hon trivs med och inte ligger efter hennes kompisar i mobilkraft med flera hundra år, så är en engångskostnad på 10 000 värt det, och sen kopplar man det till kontantkort. 
  • Xlr8
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.

Hur ser det ut för er?

Som min morsa skulle gjort. Garvat åt mig och halverat summan. 
    4300 i månaden hur i helvete har det gått så åt skogen 

Kläder 400:-
    Mobil 250:-
    = 2250:-

Och det känns generöst.
  • nihka
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:54:21 följande:
    Tusen tack. Det här ska jag använda mig av.
    Vad är rimligt att (för mig själv) att budgetera för skor och jacka?
    Max 1500 för vinterjacka och 1500 för vinterskor som kanske inte behövs varje år. Vill hon ha dyrare märken får hon spara och lägga mellanskillnaden själv. Om hon är beredd att jaga reapriser kunde du efterskänka mellanskillnaden, men ställ krav på funktionalitet. 

Jag skulle också starkt uppmuntra henne att spara av sin månadspeng/barnbidrag. Exempelvis 100 kronor per månad i ett bundet långtidssparande. Det är inte så mycket för att bygga upp ett kapital som för att etablera en god vana och lära sig att ställa upp mål och realisera för senare i livet när hon försörjer sig själv. Slippa Lyxfällan.

För att uppmuntra till långtidssparande till något speciellt och vettigt kan du på slutet skjuta till lika mycket som hon har sparat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Sunflora

Du kan inte räkna alla utgifter hon har! Ni föräldrar är försörjningsskyldiga för henne att då börja räkna vanliga hygienprodukter är fel. 

Sluta ersätta mobiler som tappas eller går sönder hon lär sig inte att vara rädd om sakerna på det sättet. Säg till henne att hon får skaffa ett jobb om hon vill ha mer pengar exempelvis dela ut reklam. 

• Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:

Hur ser det ut för er?

Jag skulle aldrig gå med på det där. Hur kunde ni föräldrar ens börja med det undrar jag.

Kläder: be henne köpa second hand eller begagnat. Nytt köper man bara om man verkligen måste.

Lunchpengar i skolan? Skolmaten är väl gratis?
    Nöjen och extra/diverse vad är det? Hon har ju månadspeng.

Låter som hon har en dyr mobil. Köp en begagnad eller låt henne ärva en av er. Och kontantkort eller familjeabonnemang. Finns för runt 150 kr i månaden.

Oftast är det normer kring status och materiella ting som påverkar en del. Ni föräldrar till hennes vänner borde prata ihop er och sätta upp vettiga normer. Dessa typer av värderingar gör bara människor olyckliga i slutändan. 
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 19:30:09 följande:

Det där är en fälla många går in i.. Att man köper en mobil på avbetalning istället för att lägga 30k på mobilen på en gång.. Och sedan sitta och betala deras jävla abonemang för en femhundring i månaden...

Det kostar en hundring i månaden att ladda en mobil.. Men då får man spara så man kan köpa av hela mobilkostnaden kontant. 

Fatta att lägga 60k på en mobil under flera år, som bara kostar 20k att faktiskt köpa..

Jag har aldrig varit med om att det fungerat så. När mobilen är betald efter 2-3 år så försvinner den kostnaden och man betalar bara för abonnemanget vilket kanske är 199 kr i månaden. Ungefär som att fylla på ett kontantkort en gång i månaden. 
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 20:07:19 följande:
    Nej det där kan du inte försöka övertala kids om. Dom vill ha det senaste. Är fortfarande billigare om man kopplar till kontantkort. 

Köp den senaste mobilen isåfall, men gör det för kontantkort!
    Vad som är billigast beror på. Jag fick 5000 kr i rabatt på min nuvarande mobil om jag förlängde mitt abonnemang. I slutänden blev det 2500 kr billigare än att köpa en mobil löst och sen ha kontantkort. Plus att det blev lite mer surf. 
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi