• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Hin håle)

Det där med träningslära och kunskap behöver inte vara så svårt som du gör det. 
    Du har redan sandalerna strumpor! Ingen behöver vibterkängor egentligen. 

Anonym (Enkelt) skrev 2024-01-03 21:10:25 följande:
    Det är gratis att cykla och gå! Ingen behöver gymkort egentligen.
  • Mandel

Vad är månadspengen tänkt att gå till med tanke på att hon får ytterligare 800kr till diverse och nöjen?
    Hon får alltså 1.300kr/månad att bränna på godis, läsk, bio, fika osv. Det är ju definitivt mer än vad en vanlig normal vuxen troligen lägger på det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ming)

Vi har det bekvämt ekonomiskt och förra året när vår son fyllde 18 låg budgeten för honom på 2280 kr/mån för mobil, aktiviteter, kläder, nöjen och presenter.

Vi har köpt ett par vinterskor och glasögon bredvid, bara.

Hans jämnåriga kusin som kräver kläder, smink och gelénaglar har jobbat extra sen hon var 14, ofta med två olika deltidsjobb, för att ha råd med sin extravaganta stil.

Så försök bromsa din dotter TS, för hon kommer att få problem om hon fortsätter tro att pengar växer på trän. 

• Anonym (Blä)
    Anonym (Ming) skrev 2024-01-04 09:02:23 följande:

Vi har det bekvämt ekonomiskt och förra året när vår son fyllde 18 låg budgeten för honom på 2280 kr/mån för mobil, aktiviteter, kläder, nöjen och presenter.

Vi har köpt ett par vinterskor och glasögon bredvid, bara.

Hans jämnåriga kusin som kräver kläder, smink och gelénaglar har jobbat extra sen hon var 14, ofta med två olika deltidsjobb, för att ha råd med sin extravaganta stil.

Så försök bromsa din dotter TS, för hon kommer att få problem om hon fortsätter tro att pengar växer på trän. 

Det är väl JÄTTEBRA att en 14 åring jobbar om man vill ha lyxig livstil än din lata 18 åring (vuxen!!) som du betalar för...

Klipp navelsträngen. 
  • Anonym (Sanna)

Redan igår skred jag till verket och införde de nya förutsättningarna när hon bad om 100:- extra till en grej hon vill göra. Vi skulle även åka till ett köpcentrum tillsammans nån dag men blev jättesur när hon insåg att hon inte skulle få något extra till shoppingen, endast mat någonstans.
    Då har hon även fått ganska rejält i julklappspengar utöver klädbudgeten.
    Så jag sade helt enkelt att detta inte funkar och vi gör som hennes kompis har det, precis som hon också själv bett om, dvs barnbidraget.
    Jag skippar köpcentret helt enkelt för att det inte känns kul när hon är så otrevlig, och jag kommer inte vika mig en tum.
    Jag tänker använda pengarna till något för mig istället.
    Blir intressant att se hur hon kommer till insikt att det blir ganska mycket mindre för henne, dvs 1250:- istället för 1500:-, och inga små extra utgifter för diverse/nöjen som tidigare - nu blir det NOLL utöver. Jag kommer däremot spara dem i tysthet så kanske vi kan göra nåt kul sedan när hon visat lite mognad, för nej, hon gör ingenting här hemma.
    Alternativt att hon får en bonus för klarade prov som någon skrev.

Som sagt, tack för alla bra råd! Och JA, hon behöver bromsas.

• Anonym (Ui)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 23:14:28 följande:
    Npf-diagnos. Dvs de har redan uträtt hennes svårigheter. 
    Ja, men vad får hon för stöd?
  • Pascal
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 20:29:11 följande:
    Det är så det funkar... Vill du sätta dig och räkna exakta siffror så sätt dig ner och gör det då din idiot. 
    Nej jag håller med tidigare inlägg om att du överdriver å det grövsta. Jag och min sambo har haft samma operatör och abonnemang sen vi var i tonåren. är supernöjda med det och vet att vi kommer fortsätta ha det. Därför förlänger vi vårt abonnemang när det löper ut och plockar i samma veva ut en ny telefon. Vi HAR räknat på det och telefonerna blir billigare än om vi hade cashat de direkt i butik. Nu sist när jag förnyade så bytte jag till en iPhone 13 PR. I butik kostar den ca 9500:-. När mitt abonnemang går ut så har jag betalat 7500:- för min. Så det du säger stämmer inte alltid. Självklart ska man räkna och se över vad man signar upp sig på men att ha abonnemang är definitivt inte alltid dåligt! 
  • Anonym (Sanna)

Alltså avseende mobilkostnaden som jag är medveten är för hög, så beror det på att detta är den tredje hon fått på samma abonnemang då de tidigare tappats bort. Jag är därmed ganska nöjd att vi bara cashade den första i lede, annars hade det varit långt mycket mer ner i sjön.
    Nu pågår abonnemanget i ca ett år till sedan är även den färdigbetald.

Själv betalar jag 149:- för ett kontantkort med en färdigbetald mobil.

Och vad gäller hennes diagnos får hon både stöd, anpassningar och annat, däremot inte specialkost i skolan. Därför får hon de 25:- extra per dag till cafeterian för att hon ska orka. Väljer hon att äta i matsalen får hon behålla pengarna ändå som en möjlighet att få extra, upp till henne. Däremot ska jag söka specialkost men kommer att fortsätta med 25:-/dag tills dess. Jag anser att omvårdnadsbidraget kan vara en sån sak som det kan få bidra till.

• Anonym (Ck)
    Pascal skrev 2024-01-04 09:41:19 följande:
    Nej jag håller med tidigare inlägg om att du överdriver å det grövsta.

Oj vad tråkigt då att ni båda har fel.

Jag kollade nämligen upp det idag. Och en telefon för bara 10k kontant får man betala 24k för om du kör det på några 36 månader.. 

Och då är det inte inräknat att du kan välja att betala vidare samma summa när den tiden har gått ut. För låt oss vara ärliga med varandra.. Det finns ingen som sitter med en mobil i bara 3 år.. Utan du kör förmodligen på att försöka ha kvar din mobil i åtminstone upp till 5 år.  

Det blir 38,940 kronor.. 

Låt säga att du har en mobil och den överlever i hela 10 år...

Det är 70,000 kronor...

Så vad dillar ni om? Det är så det funkar när du tar en mobil på abonemang..
    Poängen är helt enkelt att det är jävligt dåligt köp. 

Det är sånna kostnader som håller hela er familj fattiga idag, utan att ni vet vad det beror på.. 

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi