• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:
    Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

Hittar ingen post för veckopeng och ingen post för annat heller..... 
  • Anonym
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:17:47 följande:

Ja jag funderar på det, att hon får barnbidraget endast och får köpa hygienartiklar och kläder själv.

Anledningen till 25:- per dag i skolan är för att hon har en npf-diagnos och inte äter skolmaten, den pengen täcker toast och festis i skolcafeterian.

Hon kan göra en lunchsmörgås hemma och ta med. Vatten duger
  • Anonym (M)
    Anonym (m.uj) skrev 2024-01-03 19:58:36 följande:

Man måste inte heller ha den senaste eller dyraste mobilen. Min yngsta dotter köpte en själv för 10 000 kr för ett antal år sen, hon har den fortfarande. 

Jag själv brukar använda mig av de jag får gratis vartannat år på det abonnemang jag har. Fick köpa en vid något tillfälle då jag råkade ha sönder gratistelefonen och den kostade under 2000 kr och fungerade utmärkt till spel, fotografering, musiklyssnande och filmtittande vilket är det jag använder min telefon till förutom att använda sociala medier, ringa och skicka sms. 

TS binder bara ris till sin egen rygg OCH förstör för sitt barns framtida ekonomiska liv genom att skämma bort henne och inte lära henne pengars värde och vad saker och ting kostar. 

Du vet väl att telefonen du får på abonnemanget inte är gratis, utan du får det mot att du binder dig i 12-24 månader och dessutom en något högre abonemangskostnad. I slutändan har du betalar mer för mobilen än den egentligen kostar. 
  • Anonym (Sanna)
    Aiphos1972 skrev 2024-01-03 20:15:49 följande:

Menar du att hon får 900 kr per månad till kläder eller är det din budget för inköp till henne?
    För om hon får alla summor du nämner är det väldigt mycket. Du gör henne en otjänst om du vänjer henne vid att ha mycket pengar att röra sig med. 

900:- är hennes klädbudget, riktlinjerna på Konsumentverket är drygt 1000:-. I höstas tyckte hon att hon ville hushålla själv och då gavs hon chansen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-01-03 20:21:37 följande:
    Hittar ingen post för veckopeng och ingen post för annat heller..... 
    Hon har månadspeng om det var det du syftade på?
  • Anonym
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:08:29 följande:

Tusen tack för svar!
    Vi har utgått från konsumentverkets riktlinjer och försökt göra henne medveten om ekonomi och ge henne möjligheter att prioritera själv, men det verkar snarare ha haft motsatt effekt.
    Räknar jag ihop allt känner jag själv att det svävar iväg helt.

Det låter märkligt att ni utgått från konsumentverkets riktlinjer och pyttsar ut 4300 kr till en 14åring i månaden
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-01-03 20:19:47 följande:
    Ingen teleoperatör har så värdelösa avtal med sina kunder att kunden i slutbetalning lagt 60 000 kr för en telefon som kostar 20 000 kr. 
    Du fabulerar och överdriver.
    Men jag förstår att målande exempel är hemskheten själv. Och det där med exakta siffror är viktigt för folk med din diagnos.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-01-03 20:18:12 följande:

Jg skulle sätta henne ner och berätta för henne hur en vanlig 14-åringd budget ser ut för det där är vansinnigt mycket pengar för åldern. 

Du får jättegärna påvisa vad en sådan budget är? Om man inte utgår från Konsumentverket?
  • Anonym (Olive)

Ts om din dotter har autism så har hon rätt att få specialkost i skolan. Prata med dem om det.

Min dotter får sitt studiebidrag, det ska räcka till kläder, godis, nöjen, smink mm. Hygien om hon vill använda annat schampo och tvål än det jag köper. Busskort får hon inte men det behövs inte, åker hon buss betalar jag enkelbiljett åt henne.
    Mobilen betalar jag men den kostar bara 110 kr i månaden. 

Det du borde kunna dra ner på är
    lunchpengar. Som sagt har hon rätt till önskekost
    kläder. Hon behöver inte kläder för 900 i månaden!
    extra/diverse, vad är det??

Ge barnbidraget. Busskort och mobil kan du väl betala men träningskort, kläder, nöjen osv kan hon ta barnbidraget till.

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi